Last update: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (09.10.2019)
Public performance and rhetoric
Theoretical and practical course devoted to the basics of rhetoric, presentation skills and technology and the expression of public performance as a distinctive personality performance communication act.
Methodologically, the course is based on
- making recordings of participants' own appearances, and
- their analysis and follow-up
identifying topics to be addressed in relation to the performance of individuals, and
- skill exercises.
It is also possible to use the recordings of your own performances.
It also reflects on "didactics" leading pupils to presentation, etc. skills.
The definitions of the topics can be adapted to the students' interests.
Output: credit.
Condition: 80% attendance !!
LITERATURE:
BILINSKI, W. The Great Book of Rhetoric. Prague: Grada Publishing, 2011.
HIERHOLD, E. Rhetoric and Presentation. Prague: M. Press, 2005.
HÁJKOVÁ, E. Rhetoric for Educators. Prague: Grada Publishing, 2012.
HOLASOVÁ, T. Can you speak well? Prague: H&H, 1993.
HOSPODÁŘOVÁ, I. Presentation skills. Prague: Alfa Publishing, 2005.
KOHOUT, J. Rhetoric. Prague: M. Press, 2002.
TEGZE, O. Nonverbal communication. Prague: Computer Press, 2003.
TINKOVÁ, E. Rhetoric or Speech as an Instrument. Kralice na Hane: Computer Media, 2010.
VALENTA, J. Scenology of (everyday) behavior. Prague: AMU-KANT, 2011.
VYBÍRAL, Z. Psychology of Human Communication. Prague: Portál, 2000.
WAAGE, J.L. Body language as an effective sales tool. Prague: M. Press, 1997.
WIEKE, T. Rhetoric in Practice. Dobreovice: Rebo Productions, 2005.
On "didactics" or "teach pupils / students to present":
HOLASOVÁ, T. Can you speak well? Prague: H&H, 1993.
LANGER, A. The Success of Public Speech. Chapters from Rhetoric for Secondary Schools. Prague: Fortuna, 1993. (…)
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š. Methodology of Spoken Education of Children. Prague: Association for Creative Drama, 1994.
VALENTA, J. Manual for Human Body Language Training. Kladno: AISIS, 2004.
VALENTA, J. Learning to communicate. 2nd edition Kladno: AISIS, 2010.
Last update: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (30.01.2021)
K REALIZACI PŘEDMĚTU V LETNÍM SEMESTRU 2020/2021:
Pojetí předmětu (praktikum; natáčení; individuální diagnostika; ad hoc psychosomatická cvičení atd.) prakticky vylučuje jeho efektivní realizaci v online podobě. Vypsán nicméně být musí. Počítejte tedy, prosím, s velmi podstatnou redukcí jeho obsahu i potenciálu.
---------------------
Online výuka:
Link pro prezenční studium:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a852306aa597c4da2af65a73791eea629%40thread.tacv2/Ve%25C5%2599ejn%25C3%25A9%2520vystupov%25C3%25A1n%25C3%25AD%2520a%2520r%25C3%25A9torika?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
Link pro kombinované studium:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a65d229df43ad4e03b6c0255c4062476d%40thread.tacv2/Ve%25C5%2599ejn%25C3%25A9%2520vystupov%25C3%25A1n%25C3%25AD%2520a%2520r%25C3%25A9torika?groupId=a644f286-ec1c-4a0f-a400-1a889bb93fda&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
---------------------
Sdělení k on-line výuce studentům jiných fakult:
Před připojením k on-line výuce přes příslušný kanál v MS Teams je nezbytné kontaktovat administrátorku na e-mailu daniela.novakova@ff.cuni.cz a sdělit e-mail, kterým se do výuky budete připojovat. Administrátorka vás musí připojit do příslušné skupiny, jinak odkaz nebude funkční.
---------------------
Stručná anotace předmětu
Teoreticko-praktický kurz věnovaný základům rétoriky, prezentačních dovedností a technice a výrazu veřejného
vystupování jako svébytného osobnostního performačního komunikačního aktu.
Metodicky je kurz založen na
- natáčení nahrávek vlastních vystoupení účastníků a
- jejich analýzách a následném
- vyvození témat, jimž je třeba se ve vztahu k výkonům jednotlivců věnovat a
- cvičeních dovedností.
Možno využít i donesené nahrávky vlastních vystoupení.
Zřetel je i k "didaktice" vedení žáků k prezentačním atd. dovednostem.
Definitivní podobu témat je možné přizpůsobit zájmům studentů.
Studijní literatura
K rétorice:
Bilinski, W. (2011) Velká kniha rétoriky. Praha: Grada Publishing.
Hierhold, E. (2005) Rétorika a prezentace. Praha: M. Press.
Hájková, E. (2012) Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada Publishing.
Holasová, T. (1993) Umíte dobře mluvit? Praha: H&H.
Hospodářová, I. (2005) Prezentační dovednosti. Praha: Alfa Publishing.
Kohout, J. (2002) Rétorika. Praha: M. Press.
Tegze, O. )2003) Neverbální komunikace. Praha: Computer Press.
Valenta, J. (2011) Scénologie (každodenního) chování. Praha: AMU-KANT.
Vybíral, Z. (200) Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.
Wieke, T. (2005) Rétorika v praxi. Dobřejovice: Rebo Productions.
K "didaktice" aneb "učíme žáky/studenty prezentovat":
Štembergová-Kratochvílová, Š. (1994) Metodika mluvní výchovy dětí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
Valenta, J. (2004) Manuál k tréninku řeči lidského těla. (Didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS.
Valenta, J. (2005) Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS.
Pokud nebude získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět, je možné požádat o opakovaný zápis předmětu v dalším roce, kdy bude předmět vyučován.