Last update: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (09.10.2019)
Practical-theoretical course dealing with didactics and methodology of personality, social and moral education (managed personal-social development), respectively. behavioral didactics at all.
Pro Bc. = OSV optional (or optional - according to the credit grant of an excessive semester);
for NMgr. = compulsory optional.
The course pays attention to OSV as
a) cross-curricular theme of FEP BE and GV, ie as part of educational, primarily preventive, counseling or social
work at school;
b) as educational work (development of life skills) in the context of social pedagogical activities, in the field of personal, social and moral development in conditions of institutions or organizations other than school, etc.
Learning outcomes of the course unit The course deals with the construction of courses and lessons of education / education from input techniques to final reflection, specifics of life skills curriculum, work with the aim and so-called core learning activities, followed by technology selection methods and methods classification for os, soc. and moral development. Furthermore, by formulating instructions and conducting reflections.
It also demonstrates typical practices that can be used in the OSV system in and outside schools in relation to various OSV topics. The participants try their own procedures
- in the form of students' own personal development activities (shorter training sessions led by students directly in the seminar with a follow-up didactic-methodological reflection)
- and in the form of teaching techniques to teachers
Concurrent objective: self-knowledge in relation to the field.
The subject is a three-hour course (due to greater time demands on practical activities).
Prerequisites and co-requisites:
Personal and Social Development Pedagogy APD100025 (for enrolled in Bc. Studies)
or
OSV APD100025 (for enrolled from NMgr. Studies)
and
General APD100017 (for students of Bc. Studies)
Or
Didactics / School Didactics APE510032 / APD510006 (for enrolled in NMgr. Studies)
Literature:
- basic
Valenta, J. Didactics of Personality and Social Education. Prague: Grada, 2013.
Valenta, J .: Personality and Social Education and its Paths to the Pupil. Kladno, AISIS 2006. Online: http://www.aisis.cz/archiv/publikace/osv_a_jeji_cesty_k_zakovi.pdf
- and other online texts:
a) see http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/157
+
b) complete list of literature for the course - button "Literature on subjects" at the end of the teacher´s personal profile:
http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV
If the certificate is not obtained in the school year when the student is enrolled for the subject, it is possible to apply for a repeated enrollment of the subject in the next school year.
Last update: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (30.01.2021)
Online výuka:
Link pro prezenční studium:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3adfdf1628acfc4ebeab6af34ba489725a%40thread.tacv2/Didaktika%2520osobnostn%25C3%25AD%2520%2520a%2520soci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
Link pro kombinované studium:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aadcf88f4017d4b609ca364c92784c46b%40thread.tacv2/Didaktika%2520OSV?groupId=a644f286-ec1c-4a0f-a400-1a889bb93fda&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
----------------------------------------------------
Sdělení k on-line výuce studentům jiných fakult:
Před připojením k on-line výuce přes příslušný kanál v MS Teams je nezbytné kontaktovat administrátorku na e-mailu daniela.novakova@ff.cuni.cz a sdělit e-mail, kterým se do výuky budete připojovat. Administrátorka vás musí připojit do příslušné skupiny, jinak odkaz nebude funkční.
------------------------------
VSTUPNÍ PODMÍNKA:UZAVŘENÉ PŘEDMĚTY
Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje
a
Školní didaktika.
------------------------------
Stručná anotace předmětu
Cíl předmětu:
Předmět zakládá elementární praktické/didaktické dovednosti pro práci v oblasti školní i mimoškolní (osobnostně)
sociální
výchovy; dále zakládá elementy kompetencí pro využití těchto dovedností na základě porozumění teoriím
užívaných
postupů a jevů, které s aplikací technik souvisí, a to ve školní edukaci i v mimoškolních kurzech osobnostního
rozvoje a
sociálních dovedností pro děti, mládež a dospělé.
Osnova předmětu:
Teoreticko-praktický předmět opírající se o didaktiku oborů zabývajících se osobnostním a sociálním rozvojem,
resp jeho
konkrétní formou, osobnostní sociální výchovou a zejm. o didaktiku osobnostní a sociální výchovy. Předmět
demonstruje
na praktických činnostech vedených studenty nebo vyučujícím typické didaktické principy výstavby kurzů
osobnostně
sociálního rozvoje. Věnuje pozornost zejm. aplikaci základních didaktických struktur v této kurikulární oblasti,
výstavbě
lekcí a specifickým postupům/metodám učení a jeho managementu (dramatické-rolové hry, eticky dilematické
případové metody, koncentrativně pohybová cvičení, dialogické postupy, strategické hry, techniky řešení
problémů, techniky využívající prvků umění, fyzicky náročné skupinové aktivity atd.).
Součástí obsahu je didaktická analýza technik, instrukcí a reflexí a aplikace vztažných teorií (kooperativní učení,
mozkově kompatibilní učení, řízené sociální učení, pedagogická percepce atd.) v kontextu cílů os. soc. rozvoje
nebo/a primární prevence.
Studijní literatura
Povinná:
Valenta, J. (2006) Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.
Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.
Doporučená:
Činčera, J. (2008) Práce s hrou (pro profesionály). Praha: Grada Publishing.
Kasíková, H. (1997) Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
Kříž, P. (2005) Kdo jsem, jaký jsem. Kladno: AISIS.
Machková, E. (1999) Metodika dramatické výchovy. Praha: ARTAMA.
71
Miovský, M. (ed.) et al. (2010) Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, UK, TOGGA.
Valenta, J. (2003) Učit se být. (Soubor témat a metod pro osobnostně a sociální výchovu). Praha, Kladno: Strom –
AISIS.
Valenta, J. (2004) Manuál k tréninku řeči lidského těla. (Didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS.
Valenta, J. (2008) Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing.
Valenta, J. (2005) Učíme (se) komunikovat. Kladno: AISIS.
Pokud nebude získán atest ve školním roce, kdy je student zapsán na předmět, je možné v dalším šk. roce požádat o opakovaný zápis předmětu.