|
|
|
||
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
1. Škola a národ – úloha institucionálního vzdělávání v kontextu národního<br> sebeuvědomování Čechů a Němců v druhé polovině 19. století v českých zemích<br> monarchie. Vznik Německého školského spolku a Ústřední matice školské.<br> Národní „boj“ o školu. Postavení jazyků ve vzdělávání v českých zemích<br> monarchie. „Národnostní“ otázka a vzdělávání v ČSR – menšinový zákon, vývoj<br> českého a německého školství v ČSR. Občanský a etnický koncept národa a jeho<br> vliv na pedagogické uvažování.<br> 2. Vývoj pedagogického myšlení v ČSR – česká a německá pedagogika: O.<br> Kádner, O. Chlup, J. Uher, J. Hendrich, V.Příhoda, C. Stejskal, S. Velínský, W.<br> Toischer, E. Otto, W. Weigel, R. Lochner.<br> 3. Vývoj „národního školství“ v ČSR a snaha o školskou reformu. První desetiletí<br> školských reforem – koncepce, osobnosti, příklady: česká a německá diskuse.<br> Druhé desetiletí reforem – role MŠMT, učitelských spolků.<br> 4. Reformní koncept jednotné vnitřně diferencované a společenské školy – tzv.<br> příhodovská reforma. Příklad pražského pokusného školství (měšťanské školy<br> Praha Nusle, Michle). Atheneum jako středoškolský reformně školský ústav –<br> koncept, program, realizace. Příklad zlínského reformního školství v kontextu<br> firemního města Zlína.<br> 5. Vývoj středního školství v ČSR a snaha o reformu střední školy v ČSR – české a<br> německé příklady. Snahy o reformu vzdělávání „národních“ škol.<br> Profesionalizace učitelstva v meziválečné ČSR.<br> 6. Vývoj školství v protektorátu Čechy a Morava. Výchova v totalitární<br> společnosti. Perzekuce židovského obyvatelstva v školské oblasti. Výchova a její<br> možnosti za zdmi ghetta – Terezín a výchova<br> Vývoj socialistického školství po roce 1948. Výchova socialistického člověka – cíle,<br> prostředky, formy. Pedagogická věda v poutech marxisticko-leninské ideologie. Vývoj<br> pedagogiky v době komunistické totality. Vzdělávání učitelů po roce 1945.<br> Studijní literatura:<br> CIGÁNEK, Radim. Politický zápas o jednotnou státní školu 1945-1949. Praha:<br> Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1611-7.<br> FRANC, Martin a KNAPÍK, Jiří. Volný čas v českých zemích 1957-1967. Praha:<br> Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2229-5.<br> KNAPÍK, Jiří. V zajetí moci: kulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956. Praha:<br> Libri, 2006. ISBN 80-7277-316-X.<br> KASPER, Tomáš. Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi. In<br> JEDLIČKA, Richard. (eds.) Teorie výchovy- tradice, současnost, perspektivy. Praha:<br> Karolinum, 2014, s. 35-48. ISBN 978-80-246-2412-9.<br> KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana; PÁNKOVÁ, Markéta. „Národní“ školství<br> v první Československé republice. Praha: Academia, 2018, v tisku.<br> KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana, PÁNKOVÁ, Markéta. Ed. Meziválečná školská<br> reforma v Československu. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2496-1.<br> KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. National, state and civic education in the Czech<br> lands of the Austro-Hungarian Empire, and, after 1918, in Czechoslovakia. In History of<br> Education and Childrens Literature. vol 10, no. 1, 2015, s. 251-278.<br> KASPER, Tomáš. Německý pedagogický seminář v Praze v letech 1876-1945. In<br> Pedagogika. vol. 53, no. 4, 2003, s. 375-395.<br> KASPER, Tomáš. Die deutsche und tschechische Pädagogik in Prag. In HÖHNE, Steffen,<br> UDOLPH, Ludwig. Eds. Deutsche-Tschechen-Böhmen. Kulturelle<br> IntegrationundDesintegrationim 20. Jahrhundert. Köln-Weimar-Wien: Böhlau, 2010, s.<br> 231-243.<br> KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Německé mládežnické hnutí a spolky mládeže v<br> ČSR v letech 1918-1933. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2624-8.<br> KASPEROVÁ, Dana Československá obec učitelská. Praha: Academia, 2018, v tisku.<br> KASPEROVÁ, Dana. Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném<br> Zlíně. Liberec: Technická univerzita, 2014. ISBN 978-80-7494-176-4.<br> KASPEROVÁ, Dana. Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu<br> Terezín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 978-80-7308-327-4.<br> RÝDL, Karel; NEJEDLÁ, Dana. Ed. Stanislav Velinský a Václav Příhoda a empirické<br> myšlení v pedagogice. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-<br> 7290-062-5.<br> VÁŇOVÁ, Růžena. Československé školství ve 30. letech: (příhodovská reforma). Praha:<br> Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.<br> |