|
|
|
||
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
1. Elementární vzdělanost, praktické poučení; zbožnost a mravnost jako cíle<br> lidového vzdělávání: vývoj „lidového“ vzdělávání v první polovině 19. století<br> v českých zemích monarchie.<br> 2. Učitel a jeho „osvícensko-národní úkol“ počátky systematického vzdělávání<br> učitelů lidového školství na konci 18. století a jeho vývoj v 19. století.<br> 3. Pedagogika na pražské univerzitě do roku 1882 rozvoj pedagogiky jako vědy do<br> roku 1882: povinné čtení (V.E.Milde) a „svobodný“ rozvoj vědy, herbartismus<br> v českých zemích.<br> 4. „Lidové a vyšší“: otázka vzdělanosti v 19. století, Exner-Bonitzova reforma<br> středního školství. Rozvoj všeobecného a odborného středního školství<br> v českých zemích monarchie v 19. století. „Krize“ klasického gymnázia na konci<br> 19. století, Hasnerův školský zákon v kontextu liberální éry.<br> 5. Pedagogická věda a její úloha ve formování moderní občanské společnosti po<br> roce 1882: česká a německá (O.WiIlmann) pedagogická diskuse. Herbartismus,<br> vliv učení Ch. Darwina na pedagogické myšlení, počátky českého pozitivismu v<br> pedagogice: G. A. Lindner, J. Durdík, P. Durdík.<br> 6. Pozitivismus a české pedagogické myšlení – pozdní dílo G.A.Lindnera, význam<br> J. Úlehly, F. Drtina, F. Čáda, B. Foustka, T.G. Masaryk, O. Kádner.<br> Pedopsychologický výzkum v českých zemích monarchie v kontextu<br> mezinárodního vývoje experimentální pedagogiky (E. Meumann, W. Wundt, S.<br> Hall aj.)<br> Vybrané osobnosti a směry konce 19. Století a meziválečného pedagogického myšlení ve<br> světě: J. Dewey a pedagogický pragmatismus; koncept pracovní školy a jeho vliv na<br> pedagogiku 20. století: G. Kerschensteiner; C. Freinet, A. Feriere; škola A. S. Neilla a<br> její vliv na koncept tzv. venkovských výchovných ústavů-H. Lietz, G. Wyneken, K.<br> Metzner; „zdravá škola“ a její modely – psychologizace a biologizace výchovy: O.<br> Decroly, E. Claparede, M. Montessori, J. Piaget, psychoanalytická pedagogika;<br> individualizační pokusy ve školství – daltonský plán, winnetská soustava, P. Petersen a<br> jenský plán; celostní výchova a koncept R. Steinera.<br> <br> BASEDOW, Johann Bernhard a ŠTVERÁK, Vladimír. Johann Bernhard Basedow a jeho<br> filantropinum. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.<br> BURKE, Peter. Společnost a vědění. Od Gutenberga k Diderotovi. Praha: Karolinum,<br> 2007. ISBN 978-80-246-1319-2.<br> BURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Praha: Argo, 2005. ISBN 80-<br> 7203-638-6.<br> CACH, Josef. Gustav Adolf Lindner: život a dílo zakladatele pedagogiky na filozofické<br> fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1990. ISBN 80-7066-345-6.<br> CACH, Josef a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách. III. díl, 2. část, (1848-1914):<br> podobizny a jejich problémy. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-461-4.<br> CACH, Josef. František Čáda a mezioborové vztahy i experimenty: filozof, psycholog,<br> pedopsycholog, pedopatolog, péče o děti a mládež. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-<br> 246-0026-9.<br> DVOŘÁK, Karel J. a CACH, Josef. G.A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: Státní<br> pedagogické nakladatelství, 1970.<br> DEWEY, John a SINGULE, František, ed. Americká pragmatická pedagogika. Praha:<br> Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-20715-4.<br> FELBIGER, Johann Ignaz et al. Felbiger a Kindermann: reformátoři lidového školství.<br> Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.<br> KÁDNER, Otakar a CACH, Josef, ed. Pedagogika, školství a jejich dějiny. Praha: Státní<br> pedagogické nakladatelství, 1981.<br> KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN<br> 978-80-247-2429-4.<br> KASPER, Tomáš a kol. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace<br> učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha: Academia, 2015. ISBN<br> 978-80-200-2473-2.<br> KOPÁČ, Josef. Dějiny české školy a pedagogiky v letech 1867-1914. Brno: Universita J.<br> E. Purkyně, 1968.<br> KREJČÍ, František. Positivism a výchova. Praha: Dědictví Komenského, 1906.<br> LINDNER, Gustav, Adolf. Paedagogika na základě nauky o vývoji přirozeném,<br> kulturním a mravním. Roudnice nad Labem: A. Mareš, 1911.<br> SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti.<br> Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.<br> TRETERA, Ivo. J. F. Herbart a jeho stoupenci na pražské univerzitě. Praha: Mezinárodní<br> organizace novinářů, 1989.<br> SINGULE, František a RÝDL, Karel. Pedagogické proudy první poloviny dvacátého<br> století: určeno pro posl. fak. filozof. Praha: SPN, 1988.<br> SINGULE, František. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha:<br> SPN, 1966.<br> SPENCER, Herbert. Vychování rozumové, mravné a tělesné. Překlad Josef Úlehla. V<br> Praze: Rohlíček & Sievers, 1879.<br> VESELÁ, Zdenka. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Brno: Masarykova<br> univerzita, 1992. ISBN 80-210-0458-4.<br> |