|
|
|
||
Obecný úvod do studia podstaty jazyka, koncipovaný z hlediska základní kontroverze moderní jazykovědy: jazyk jako typ mentálního a společenského chování a specifická manifestace našeho kognitivního vybavení, nebo jako autonomní kognitivní systém nezávislý na našich komunikačních potřebách. Studenti se seznámí se základní lingvistickou terminologií v hlavních jazykovědných disciplínách, s typem problémů a otázek, které si lingvisté kladou, a získají potřebný přehled o širších souvislostech mezi jazykovým systémem, společenskou komunikační praxí, lidskou kognicí a fungováním mozku. Struktura předmětu povede studenty k tomu, aby se naučili samostatně přemýšlet o tom, co znamená, že člověk "umí" svůj rodný jazyk, a jak takovou znalost můžeme vysvětlit. Last update: Friedová Mirjam, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (13.08.2021)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích, pravidelná četba povinné literatury. Součástí atestace a celkové známky je také včasné vypracování a odevzdání pravidelných domácích cvičení, která průběžně ověřují jednak pozorumění uložené četbě a jednak schopnost aplikovat analytické dovednosti na konkrétním jazykovém materiálu. Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Další podrobnosti k podmínkám zakončení předmětu budou k nalezení v Moodlu, kde bude kurz zpřístupněn v prvním týdnu semestru. Dolní hranice pro získání atestace je 55 % (tuto hranici je nutno překonat jak při odevzdávání domácích úkolů, tak v závěrečném testu). Tento kurz je pro studenty lingvistiky povinný a je třeba ho absolvovat (tj. získat atestaci) v zimním semestru prvního ročníku, protože další kurz, který je závazně povinný pro první ročník (Úvod do lingvistické analýzy), na něj navazuje a závazně předpokládá jeho splnění. Last update: Láznička Michal, Mgr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Literatura (poskytována v průběhu semestru): Burling, Robbins. 1992. Patterns of language: structure, variation, change. Vybrané kapitoly. Kuhl, Patricia K. 2004. Early language acquisition: Cracking the speech code. Nature Reviews Neuroscience, 5, 831-843.
Další (nepovinná) četba: Chafe, Wallace. 1997. The Interplay of Syntax and Prosody in the Expression of Thoughts. In: Proceedings of the Twenty-Third Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society: General Session and Parasession on Kay, Paul, B. Berlin, L. Maffi & W. Merrifield. 1997. "Color naming across languages." In C. L. Hardin & L. Maffi (eds.), Color categories in thought and language. Cambridge. Last update: Friedová Mirjam, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (13.08.2021)
|
|
||
Výuka bude probíhat prezenčně. V krajním případě může být přesunuta do online prostředí - podle epidemilogické situace a pokynů vedení fakulty. Last update: Friedová Mirjam, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (13.08.2021)
|
|
||
Témata přednášek v ZS 2022:
Podrobnější sylabus včetně seznamu literatury a týdenního rozvržení témat a četby bude studentům k dispozici na Moodlu. Last update: Láznička Michal, Mgr., Ph.D. (22.09.2022)
|