Last update: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (12.02.2024)
Seminář je rozdělen do 3 bloků:
A. Teorie a workshop pozorování
B. Pozorování a sběr výzkumných dat v Dětském muzeu NM
C. Reflexe pozorování (2x v průběhu semestru, závěrečné setkání)
BLOK A - teorie a workshop
20. února 2024
Rodiny v muzeu
Představení předmětu a jeho cílů. Co říká aktuální výzkum o rodinách v muzeu, typy interakcí a vzdělávání rodin v muzeu. Shrnutí výzkumných metod ve studiu rodin.
27. února 2024
Dětské muzeum Národního muzea
Představení koncepce Dětského muzea, konceptualizace expozice a její cíle, návštěva expozice.
5. března 2024
Představení výzkumu
Jak se koncipuje výzkum a formulují se výzkumné otázky. Představení cílů výzkumu s pracovním názvem "Understanding the Exhibition Concept: Families in the Children's Museum of the Czech National Museum." Instruktáž ohledně používání pozorovacího protokolu.
12. března 2024 (čas 14.10-17.25)
Metoda nezúčastněného pozorování
V první části hodiny bude představena metoda nezúčastněného pozorování. V druhé části hodiny bude praktický workshop a reflexe zkušebního pozorování. Cílem hodiny je osvojit si teoretické znalosti o metodě a zároveň si principy vyzkoušet v praxi. Tuto hodinu povede externí odborník se zkušeností z etnografie, odku tato metoda pochází.
BLOK B - Pozorování a sběr dat
13. března - 10. května 2024
Pozorování a sběr dat
V tomto období budete provádět pozorování v Dětském muzeu a sbírat data. Výzkum se zaměřuje jak na situaci v muzeu o víkendech, tak ve všední dny. Termíny pozorování si budete moci vybrat tak, aby vám to časově vyhovovalo. Zapisovat se budete do sdílené tabulky.
BLOK C - Reflexe
Během semináře budete moci samozřejmě kdykoli konzultovat i mimo hodiny věnované reflexi.
2. dubna 2024
Reflexe I.
Společná reflexe prvních várky uskutečněných pozorování. Cílem je sdílet poznatky, hledat vzorce, formulovat vlastní závěry a odpovědi na výzkumné otázky.
30. dubna 2024
Reflexe II.
Společná reflexe druhé várky uskutečněných pozorování. Cílem je sdílet poznatky, hledat vzorce, formulovat vlastní závěry a odpovědi na výzkumné otázky.
14. května
Závěrečná hodina
Reflexe kurzu, s čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi