An Introduction to Historical Studies (for non-historians) - AISPV4003
|
|
|
||
KONTAKT NA VYUČUJÍCÍ: kackachladkova@seznam.cz
Kurz se pokouší studentům zprostředkovat základní principy historického myšlení. Kombinuje četbu kratších textů z odborné literatury, práci s prameny v digitálním prostředí a diskuzi nad konkrétními historickými otázkami a problémy. Studenti se seznamují s klíčovými pojmy historiografie a zároveň si je mohou v digitální dílně prakticky vyzkoušet při analýze a interpretaci pramenů. Kurz seznamuje studenty s historiografickou praxí jako svébytným způsobem uvažování o člověku a společnosti, specifickým přístupem k zpracování tématu a jeho zprostředkování veřejnosti. Absolvent by měl být schopen tyto postupy využít jako interdisciplinární inspiraci a aplikovat je v rámci svého oboru. Kurz je rozvržen do následujících tematických okruhů a forem práce: <br> <br> <br> <br> <br> <br> K čemu je historie? Studenti se prostřednictvím souboru krátkých textů seznamují s různými přístupy ke společenské funkci historie. Promýšlejí, jak je historie přítomná ve veřejném prostoru, a reflektují možnou roli historika či historičky v širším kulturním kontextu. <br> <br> Jak pracovat s prameny? Studenti se prostřednictvím četby krátkých textů seznamují postupy a metodami, jež historičky a historici užívají při analýze a interpretaci pramenů, aby stanovili jejich výpovědní hodnotu pro poznání minulosti. <br> <br> Historická digitální dílna I. Studenti se v online prostředí seznamují se sadami anotovaných pramenů. Volí si konkrétní sadu a pokoušejí se určit, s jakým tématem mohou souviset, a formulují badatelskou otázku. <br> <br> Co je historicky významné? Na příkladu konkrétní historické události či dlouhodobějšího procesu, jež měly výrazný dopad na společnost (např. křížové války, vynález knihtisku, ekonomická krize 1929, listopad 1989 apod.), se studenti seznamují s různými výklady minulosti. Uvědomují si, co tyto výklady ovlivňuje. Zamýšlejí se nad postupy, jejichž prostřednictvím badatelé z historie vytváří téma, předmět výzkumu. <br> <br> Historická dílna II. Studenti pracují s prameny ve zvolené sadě a navazují na předchozí volbu tématu a rámcové badatelské otázky. Pokoušejí se krok po kroku o analýzu a interpretaci jednotlivých pramenů. Výsledky práce zanášejí do digitálního prostředí. Pracují na anotaci problému (badatelská otázka, dílčí podotázky, užité metody a koncepty, výpovědní hodnota pramenů). <br> <br> Trvání a změna. Studenti se prostřednictvím krátkých ukázek z odborné literatury seznamují s různými způsoby periodizace významných historických procesů. Sledují na konkrétních případech, jak historik pracuje s trváním a změnou. Na základě sady pramenů k vybranému historickému problému posléze sami vytvářejí dvě možné periodizace. <br> <br> Příčina a důsledek. Studenti se prostřednictvím krátkých ukázek z odborné literatury seznamují s různými způsoby vysvětlení historické kauzality. Sledují na konkrétních případech, jak historik formuje vztah příčiny a důsledku s trváním a změnou. Na základě zvolené sady pramenů posléze sami formulují dva možné kauzální výklady. <br> <br> Perspektiva. Studenti se prostřednictvím krátkých ukázek z odborné literatury seznamují s rolí perspektivy v historiografii. Pokoušejí se na základě multiperspektivní kompozice pramenů zorientovat v dané události a porozumět jednání historických aktérů. Uvědomují si význam aktérské perspektivy pro poznání minulosti. Zároveň se seznamují s významem perspektivy pro metodologii výzkumu. Volbou konkrétní metody zaujímají historička či historik specifický úhel pohledu, studují historické téma z určité perspektivy. <br> <br> Historická dílna III. Studenti pracují s prameny v digitální historické dílně. Pokoušejí se do práce s prameny integrovat koncepty trvání a změny, příčiny a důsledku, zaujetí perspektivy. <br> <br> Historická dílna IV. Prezentace konečných výsledků práce v rámci digitální historické dílny, diskuze a hodnocení pedagogem. Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|
|
||
BLOCH Marc, Obrana historie, aneb historik a jeho řemeslo. Argo, Praha 2011. BUDDE Gunilla, FREIST Dagmar, GÜNTHER-ARNDT Hilke, Geschichte: Studium – Wissenschaft – Beruf. Akademie Verlag, Berlin 2008. CULLEN Jim, Essaying the Past: How to Read, Write and Think about History. Wiley-Blackwell, Oxford 2013. GUREVIČ, Aron, Historikova historie. Argo, Praha 2007. HOWELL Martha, PREVENIER Walter, From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods. Cornell University Press, London 2001. JORDANOVA Ludmilla, History in Practice. Hodder Education, London 2000. Kolektiv autorů, Úvod do studia dějepisu 1-2. Masarykova univerzita, Brno 2014. LÉVESQUE Stéphane, Thinking Historically: Educating Students for the Twenty-first Century, University of Toronto Press, Toronto 2008. MORTON Tom, SEIXAS Peter, The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson Education, Toronto 2013. STORCHOVÁ Lucie (ed.), Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Scriptorium, Praha 2014. Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (22.08.2023)
|
|
||
Podmínkou zápočtu je aktivní práce v Moodle, dodržování zadaných termínů prací a prezentace závěrečná prezentace. Během semestru bude 6 prezenčních setkání (1 možná omluvená absence). Podrobnosti budou sděleny během kurzu. Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
|
|
||
Viz přílohy zde v ISu. Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (25.09.2024)
|