SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
An Introduction to Historical Studies (for non-historians) - AISPV4003
Title: Úvod do historiografie (pro nehistoriky)
Guaranteed by: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHSFF0001
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
doc. Mgr. Matěj Spurný, Ph.D.
PhDr. Ondřej Vojtěchovský, Ph.D.
Annotation - Czech
KONTAKT NA VYUČUJÍCÍ: kackachladkova@seznam.cz

Kurz se pokouší studentům zprostředkovat základní principy historického myšlení. Kombinuje četbu kratších textů z odborné literatury, práci s prameny v digitálním prostředí a diskuzi nad konkrétními historickými otázkami a problémy. Studenti se seznamují s klíčovými pojmy historiografie a zároveň si je mohou v digitální dílně prakticky vyzkoušet při analýze a interpretaci pramenů. Kurz seznamuje studenty s historiografickou praxí jako svébytným způsobem uvažování o člověku a společnosti, specifickým přístupem k zpracování tématu a jeho zprostředkování veřejnosti. Absolvent by měl být schopen tyto postupy využít jako interdisciplinární inspiraci a aplikovat je v rámci svého oboru. Kurz je rozvržen do následujících tematických okruhů a forem práce: <br>
<br>
<br>
<br>
  <br>
<br>
K čemu je historie?  Studenti se prostřednictvím souboru krátkých textů seznamují s různými přístupy ke společenské funkci historie. Promýšlejí, jak je historie přítomná ve veřejném prostoru, a reflektují možnou roli historika či historičky v širším kulturním kontextu.  <br>
<br>
Jak pracovat s prameny? Studenti se prostřednictvím četby krátkých textů seznamují postupy a metodami, jež historičky a historici užívají při analýze a interpretaci pramenů, aby stanovili jejich výpovědní hodnotu pro poznání minulosti.  <br>
<br>
Historická digitální dílna I. Studenti se v online prostředí seznamují se sadami anotovaných pramenů. Volí si konkrétní sadu a pokoušejí se určit, s jakým tématem mohou souviset, a formulují badatelskou otázku.  <br>
<br>
Co je historicky významné? Na příkladu konkrétní historické události či dlouhodobějšího procesu, jež měly výrazný dopad na společnost (např. křížové války, vynález knihtisku, ekonomická krize 1929, listopad 1989 apod.), se studenti seznamují s různými výklady minulosti. Uvědomují si, co tyto výklady ovlivňuje. Zamýšlejí se nad postupy, jejichž prostřednictvím badatelé z historie vytváří téma, předmět výzkumu.   <br>
<br>
Historická dílna II. Studenti pracují s prameny ve zvolené sadě a navazují na předchozí volbu tématu a rámcové badatelské otázky. Pokoušejí se krok po kroku o  analýzu a interpretaci jednotlivých pramenů. Výsledky práce zanášejí do digitálního prostředí. Pracují na anotaci problému (badatelská otázka, dílčí podotázky, užité metody a koncepty, výpovědní hodnota pramenů).  <br>
<br>
Trvání a změna. Studenti se prostřednictvím krátkých ukázek z odborné literatury seznamují s různými způsoby periodizace významných historických procesů. Sledují na konkrétních případech, jak historik pracuje s trváním a změnou. Na základě sady pramenů k vybranému historickému problému posléze sami vytvářejí dvě možné periodizace.  <br>
<br>
Příčina a důsledek. Studenti se prostřednictvím krátkých ukázek z odborné literatury seznamují s různými způsoby vysvětlení historické kauzality. Sledují na konkrétních případech, jak historik formuje vztah příčiny a důsledku s trváním a změnou. Na základě zvolené sady pramenů posléze sami formulují dva možné kauzální výklady.  <br>
<br>
Perspektiva. Studenti se prostřednictvím krátkých ukázek z odborné literatury seznamují s rolí perspektivy v historiografii. Pokoušejí se na základě multiperspektivní kompozice pramenů zorientovat v dané události a porozumět jednání historických aktérů. Uvědomují si význam aktérské perspektivy pro poznání minulosti. Zároveň se seznamují s významem perspektivy pro metodologii výzkumu. Volbou konkrétní metody zaujímají historička či historik specifický úhel pohledu, studují historické téma z určité perspektivy.  <br>
<br>
Historická dílna III. Studenti pracují s prameny v digitální historické dílně. Pokoušejí se do práce s prameny integrovat koncepty trvání a změny, příčiny a důsledku, zaujetí perspektivy.  <br>
<br>
Historická dílna IV. Prezentace konečných výsledků práce v rámci digitální historické dílny, diskuze a hodnocení pedagogem. 
Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
Literature - Czech



 BLOCH Marc, Obrana historie, aneb historik a jeho řemeslo. Argo, Praha 2011.  

BUDDE Gunilla, FREIST Dagmar, GÜNTHER-ARNDT Hilke, Geschichte: Studium – Wissenschaft – Beruf. Akademie Verlag, Berlin 2008.  

CULLEN Jim, Essaying the Past: How to Read, Write and Think about History. Wiley-Blackwell, Oxford 2013.

GUREVIČ, Aron, Historikova historie. Argo, Praha 2007.  

HOWELL  Martha, PREVENIER Walter, From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods. Cornell University Press, London 2001.  

JORDANOVA Ludmilla, History in Practice. Hodder Education, London 2000.  

Kolektiv autorů, Úvod do studia dějepisu 1-2. Masarykova univerzita, Brno 2014.

LÉVESQUE Stéphane, Thinking Historically: Educating Students for the Twenty-first Century, University of Toronto Press, Toronto 2008.  

MORTON Tom, SEIXAS Peter, The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson Education, Toronto 2013.  

STORCHOVÁ Lucie (ed.), Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Scriptorium, Praha 2014.

 

Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (22.08.2023)
Requirements to the exam - Czech

Podmínkou zápočtu je aktivní práce v Moodle, dodržování zadaných termínů prací a prezentace závěrečná prezentace. Během semestru bude 6 prezenčních setkání (1 možná omluvená absence). Podrobnosti budou sděleny během kurzu.

Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
Syllabus - Czech

Viz přílohy zde v ISu.

Last update: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (25.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html