|
|
|
||
Předmět zaměřený na četbu vybraných metodologických textů z oblasti lingvistiky, literární vědy, historiografie a filozofie vědy, jehož cílem je seznámit studenty s vybranými teoretickými přístupy k jazyku, literatuře i dějinám a zlepšit jejich schopnost kriticky číst odborné práce. Úkolem studentů je číst zadané texty, písemně předem odpovídat na zadané otázky (které kontrolují správné porozumění textu, ale také podněcují studenty k přenášení a aplikaci konceptů ze zadaných textů na jejich vlastní předmět vědeckého zájmu) a na hodinách diskutovat s vyučujícími. Mezi základní tematické okruhy, jimž se seminář věnuje, patří: jazyk a společnost, odklon od esencialismu, postmoderna v literární vědě a historiografii, metaforika pojmového aparátu, metodologie vědecké práce. Předmět výrazně těží také z toho, že na jeho výuce se podílí vícero vyučujících (zpravidla dva až čtyři). Výuka a diskuse na semináři se realizují částečně v angličtině. Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (10.08.2023)
|
|
||
Student zpracuje některé z témat uvedených v anotaci a představí je na hodině. Dále v semináři uskuteční vlastní pedagogický výstup zaměřený na práci se souvislým originálním literárním textem (poezie/próza) – cca 20 min. Podmínkou udělení atestace je také 80% účast na seminářích. Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (10.08.2023)
|
|
||
Batstone, Wiliam (2009). Postmodern historiographical theory and the Roman historians. In: Feldherr, Andrew, Cambridge Companion to Roman Historiography. Cambridge: Cambridge University Press, 24–40. Duranti, Alessandro (2013 [1997]). Linguistic Antropology. Cambridge: Cambridge University Press. Chambers, J. K. – Trudgill, Peter (2012 [1998]). Dialectology. Cambridge: Cambridge University Press. Janicki, Karol (1990). Toward Non-essentialist Sociolinguistics (Contributions to the. Sociology of Language, 56). Berlin: Mouton de Gruyter. Kuhn, Thomas S. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH. Lakoff, George – Johnson, Mark (2014). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host. Leezenberg, Michiel – de Vries, Gerard (2018). History and Philosophy of the Humanities. An Introduction. Amsterdam: Amsterdam University Press. Nagel, Thomas (1974). What Is It Like to Be a Bat? The Philosophical Review 83/4, 435–450. Stierle, Karl-Heinz (1993). Dimenze rozumění – Místo literární vědy. Česká literatura 41/2, 115–137. Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (20.08.2023)
|