|
|
|
||
Rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl. Dvě navazující semestrální přednášky.
Seznámení se základními pravidly filmové režie. Předávání praktických zkušeností pedagoga. ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI: Seznámení s bazálními pojmy filmového vyjádření. Kontrast. Rytmus. Pohyb. Rámování. Rozzáběrování. Objektivita / subjektivita. Vedení pozornosti. Princip triády. ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORU Rozbor chybně záběrované expozice filmu (Be Cool). Pravidlo osy. Úhel pohledu. Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti. DRUHÝ PLÁN Vznik významu v druhém plánu záběru. Sémiotická úloha scénografie. TĚŽIŠTĚ Vedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény. POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI (V EYES WIDE SHUT) Rozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka. ÚLOHA CELKU Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. ÚLOHA DETAILU Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha. Zvukový detail. - 9. POHYB KAMERY Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Pokročilá užití kamerového pohybu. Dvoudílná přednáška. - 12. STŘIH A MONTÁŽ Základní funkce střihu a montáže. Montážní principy zařazené do příběhového filmu. Analýza komplexně montážního filmového díla. Třídílná přednáška. INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah. - 15. HUDBA A ZVUK Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška. - 17. IDENTIFIKACE Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška. SYMBOLICKÝ FILM Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření. - 20. UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii. PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění. - 26. PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1 Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti. Last update: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (16.12.2019)
|
|
||
BAZIN, André. Co je to film?. Praha: Československý filmový ústav (Praha, Česko), 1979. PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967. EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla : výběr ze statí, teoretických úvah a studií. EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1959. DRVOTA, Mojmír. Základní složky filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1994. VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 4. rozšíř. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2012. 143 s. ISBN 978-80-7331-230-5. BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. 1. vyd. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. ISBN 80-86019-68-3 filmogr. ARISTOTELÉS, př Kr- př Kr. Poetika. Praha: Gryf, 1993. 67 s. ISBN 80-85829-01-0. DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz - pohyb. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 80-7004-098-X. DELEUZE, Gilles. Film 2 : obraz-čas. Praha: Národní filmový archiv, 2006. 371 s. ISBN 80-7004-127-7. Last update: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (16.12.2019)
|
|
||
Zkouška na zápočet : Podmínkou atestace je účast na přednášce a písemná nebo ústní analýza filmové sekvence z hlediska kinematografických výrazových prostředků. Písemná: rozbor krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla. Práce nemá obsahovat subjektivní prvky recenze a popis děje (krom nezbytného k doložení analýzy). Práce musí být původní a nepoužitá k jiným účelům. Výběr díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Text v rozsahu nejméně tří normostran dodat minimálně 7 dní před termínem zápočtu na email muzikant.krlek@post.cz. Text musí obsahovat odkaz na dostupnou video-sekvenci, jež je obsahem rozboru. Ústní: veřejná prezentace takovéto analýzy s doložením audiovizuálními ukázkami v délce samostatného mluveného slova minimálně 5 minut a následná diskuse. Last update: Svatoňová Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (16.12.2019)
|