|
|
|
||
Cílem přednáškového cyklu je seznámit posluchače v jednotlivých přednáškových tématech s vývojem a podstatou
teorií umění v období renesance v rámci širšího dobového kontextu, v němž budou sledovány a zohledňovány zejména následující čtyři okruhy: a) vliv antických autorů (Platón, Aristotelés, Plótínos, Vitruvius, Cicero ad.). b) teorie umění jako součást renesanční filosofie a estetiky (Marsilio Ficino, renesanční platonismus, novoplatonismus a aristotelismus) c) teorie umění jako součást souboru humanistických studií (studia humanitatis, Lorenzo Valla, Angelo Poliziano, Pico della Mirandola ad.; význam a vliv humanistických akademií) d) teorie umění jako umělecké poetiky a vliv rétorických disciplín na vývoj jednotlivých uměleckých druhů V seminární části jsou paralelně s tematickou osou přednášek čteny a interpretovány dobové pramenné texty. Každý student vystoupí na semináři s referátem, ve kterém provede komparaci dvou vybraných dobových pramenů ke zvolenému tématu, porovná je s dosavadními interpretacemi v sekundární literatuře a na základě rozpravy na semináři potom referát dopracuje do podoby seminární práce. Last update: Paštěka Václav, Mgr. (04.08.2022)
|
|
||
Zkouška se skládá ústní části. Zápočet student získá na základě přednesení a obhájení referátu na semináři na zvolené téma z okruhu vypsaných témat a na základě vyhodnocení referátu zpracovaného do podoby seminární práce. Last update: Dykast Roman, doc. PhDr., CSc. (22.05.2023)
|
|
||
Literatura: Dykast, Roman: Hudba věku melancholie. Togga: Praha 2005. Eco, Umberto: Umění a krása ve středověké estetice. Argo: Praha 1998, 22007, od s. 176. Garin, Eugenio (ed.): Renesanční člověk a jeho svět. Vyšehrad: Praha 2003. Gilbertová, Katharine Everett – Kuhn, Helmut: Dějiny estetiky. SNKLU: Praha 1965, s. 140-168. Gombrich, Ernst Hans: Umění a iluze. Odeon: Praha 1985. Hankins, James (ed.): Renesanční filosofie. Oikoymenh: Praha 2011. Hocke, Gustav René: Svět jako labyrint. Manýrismus v literatuře. Triáda/H&H: Praha 2001. Kristeller, Paul Oskar: Osm filosofů italské renesance. Vyšehrad: Praha 2007. Panofsky, Erwin: Význam ve výtvarném umění. Odeon: Praha 1981. Pelán, Jiří: Klasicismus:geneze a vývoj. In Tureček, D. (ed.): Český a slovenský literární klasicismus. Host: Brno 2017. Tatarkiewicz, Wladyslaw: Dejiny estetiky, III. Tatran: Bratislava 1991. Yatesová, Frances: Giordano Bruno a hermetická tradice. Vyšehrad: Praha 2009. Žemla, Martin: Marsilio Ficino a jeho metafyzika světla. In Ficino, Marsilio: O Slunci / O Světle. Oikoymenh: Praha 2017.
Prameny: Ficino, Marsilio: O Slunci / O Světle. Oikoymenh: Praha 2017. Corpus Hermeticum. Herrmann & synové: Praha 2007 (překlad a studie Radek Chlup). Orfeův sestup do podsvětí (Výbor z orfických textů). Pavel Mervart: Červený Kostelec 2011. Dante Alighieri: De vulgari eloquentia. O rodném jazyce. Oikoymenh: Praha 2004. Petrarca, Francesco: Mé tajemství. Oikoymenh: Praha 2004. Alberti, Leon Battista: Deset knih o stavitelství. SNKLHU: Praha 1956. Mirandola, Giovanni Pico della: O důstojnosti člověka. Oikoymenh: Praha 2005 (slovenský překlad: Seilerová, Božena: O dostojnosti človeka. Iris: Bratislava 1999). Vinci, Leonardo da: Úvahy o malířství. Gryf: Praha 1994. Castiglione, Baldesar: Dvořan. Odeon: Praha 1978. Palladio, Andrea: Čtyři knihy o architektuře. SNKLHU: Praha 1958. Bruno, Giordano: Magie, pouta a dialog renesančního filozofa. Argo: Praha 2007. Bruno, Giordano: Dialogy. Academia: Praha 2008. Maier, Michael: Atalanta fugiens – Prchající Atalanta. Trigon: Praha 2006 (Jakub Hlaváček: K alchymistické interpretaci antické mytologie, s. 11-33; Ivo Purš: Život a osud „filosofa a lékaře“ Michaela Maiera, s. 374-448).
Last update: Dykast Roman, doc. PhDr., CSc. (10.02.2021)
|
|
||
Renesanční estetika - Literatura ke zkoušce
Základní literatura: Dykast, Roman: Hudba věku melancholie. Praha: Togga, 2005, s. 11–66, s. 173–218 (kapitoly: Florentský platonismus a novoplatonismus – Marsilio Ficino; Vzduch, pohyby, hudba; Božská šílenství; Francouzský akademický projekt). Kristeller, Paul Oskar: Ficino. In: Kristeller, Paul Oskar: Osm filosofů italské renesance. Praha: Vyšehrad, 2007, s. 47–61. Kristeller, Paul Oskar: Středověké předpoklady renesančního humanismu. In: Kristeller, Paul Oskar: Osm filosofů italské renesance. Praha: Vyšehrad, 2007, s. 145–161.
Doporučená rozšiřující literatura: Žemla, Martin: Marsilio Ficino a jeho metafyzika světla. In: Ficino, Marsilio: O Slunci / O Světle. Praha: Oikoymenh, 2017, s. 9–93. Žemla, Martin: Ficinovy knihy O životě. In: Ficino, Marsilio: Tři knihy o životě. Praha: Oikoymenh, 2020, s. 11–91. Nejeschleba, Tomáš: Dva morální listy Masilia Ficina. In: Ficini, Marsilio: O povinnostech, Pravda hovoří k Rafaelu kardinálu Riariovi o výchově vladaře. Praha: Oikoymenh, 2019, s. 7–45. Last update: Dykast Roman, doc. PhDr., CSc. (22.05.2023)
|
|
||
Přednášková témata: - protorenesance Dantova a Petrarkova a první návrhy cesty zpět ke „zlatému věku“ tak, aby se dosavadní temnota středního věku rozplynula v jasné záři minulosti znovuzrozeného (renesančního) třetího věku - studia humanitis jako program nastoupené cesty od dosavadní ignorance, nevědomosti k novému poznání a vzrůstající politický vliv první generace humanistů ve Florencii první poloviny 15. století - první generace florentských sochařů, jejichž sochy ve výklencích prvních raněrenesančních staveb působily na dobové diváky jako zázrak a o prvních výtvarných dílech, v nichž byl využit nový technický vynález: perspektiva - pád Konstantinopole v roce 1453, který způsobil příliv antických textů do Florencie a dvojí účinek medicejského mecenášství: budování knihovny a podporování činnosti obnovené platónské Akademie - Marsilio Ficino a jeho nová filosofie a estetika renesančního platonismu a novoplatonismu, v níž je člověk jako učenec a umělec postaven na nejvyšší místo ve společnosti - důstojnost člověka, novoplatónské effluvium krásy a cesta prostřednictvím umění ke znovuzrození duše - ingénium umělce, nové pojetí melancholika jako nejlépe natemperovaného člověka k duchovní a tím i umělecké činnosti a obnovení platónského konceptu božského šílenství jako cesty k nezbytnému vytržení duše z tělesného pouta - proporční teorie umění a dualita afektivních účinků - rekonstrukce antického ideálu „svatby uměn“ jako jejich jednoty v současné rozmanitosti - zásadní role antického umění rétoriky a jejích jednotlivých disciplín při hledání prostředků, jimiž by se umění přiblížilo k popisovaným účinkům antického umění - propojení alchymie, magie a umění v manýristickém hledání projevů sympatetičnosti světa a odraz takto pojímaného universa v symbolice uměleckého díla Last update: Dykast Roman, doc. PhDr., CSc. (10.02.2021)
|