SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
World Modernity and the Avant-Garde: Canon, Revision, Reinterpretation - ADU100682 (Bc)
Title: Světová moderna a avantgarda: kánon, revize, reinterpretace
Guaranteed by: Institute of Art History (21-UDU)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, --- [HT]
summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ADU500617
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
Annotation - Czech
Světová moderna a avantgarda: kánon, revize, reinterpretace
Akademický rok 2024–2025, ZS/LS, Po 17:30-19:00
Prof. PhDr. Marie Rakušanová
Podmínky absolvování: účast na uměleckohistorickém cvičení (absence tolerovány pouze ze zdravotních důvodů, omluvy přijímány předem), účast na diskusích. Kurz je zakončen zkouškou, která však nebude mít charakter klasické examinace na konci LS, nýbrž bude udělena za zpracování jednoho tématu – komparace dvou textů, poskytujících kontrastní pohled na jedno modernistické či avantgardní dílo, autora, či fenomén. Podle zájmu o kurz bude komparaci textů provádět buď jednotlivec, nebo skupina studentů/studentek.


Uměleckohistorické cvičení bude zaměřeno na klíčová témata evropského moderního umění a avantgardy, jejich teoretické rámování, na proces budování kánonu, jeho revizi a reinterpretaci. Bude kombinovat formát přednášky, semináře a čtenářských dílen.
Na příkladu vybraných uměleckých děl budeme od chvíle jejich vzniku sledovat strategie recepce a uměleckohistorické interpretace, které jim dopomohly k jejich kanonizovanému statusu. Z perspektivy současných metodologických tendencí v dějinách umění se zamyslíme nad možnostmi revize a reinterpretace kánonu.
Dějiny moderního a avantgardního umění nejsou pouze dějinami uměleckých děl či dějinami tvůrčích osobností, jsou také historií idejí a interpretací. Texty kritiků a historiků umění neurčovaly pouze způsob, jakým bylo moderní a avantgardní umění nahlíženo a jak bylo chápáno současníky, ale ovlivňovaly také další směřování jeho recepce a hodnocení a sehrávaly rozhodující úlohu v procesu kanonizace uměleckých děl. Uměleckohistorické cvičení se však nespokojí s popisem a analýzou tohoto procesu, pokusí se jej také revidovat. Pomohou mu při tom významné autority revizionistického dějepisu umění a „nových dějin umění“, přičemž výběrově bude položen důraz také na možnosti přehodnocení kánonu moderního a avantgardního umění metodologickými nástroji, nalezenými v posledních desetiletích středoevropským dějepisem umění.
Seminární část kurzu se zaměří na mapování rozličných metodologických přístupů k významným osobnostem, dílům a fenoménům evropského moderního umění a avantgardy. Účastnice (či účastník) semináře, bude číst, analyzovat a komparovat odborné texty rozličně orientovaných historiček a historiků umění, vyslovujících se však k totožnému fenoménu z oblasti evropského moderního a avantgardního umění. Díky tomu bude moci nahlédnout konkrétní uměleckohistorický problém z různých stran a své postřehy sdělit semináři v rámci svého referátu a následné diskuse. Cílem semináře je však také upozornit na významný aspekt uměleckohistorického výkladu, spočívající v jeho nedefinitivnosti, neukončitelnosti a subjektivitě. Žádná interpretace uměleckého díla si nemůže nárokovat absolutní pravdivost a správnost. Na druhou stranu se však každý další uměleckohistorický výklad stává součástí samotného uměleckého díla, má moc budovat jeho kanonický status, nebo jej naopak revidovat a nabourávat, ať už z pozice feministického, postkoloniálního, nebo sémioticky zaměřeného dějepisu umění, jak bude na příkladu konkrétních uměleckohistorických textů názorně ukázáno.

Literatura: Sascha Bru, The European Avant-Gardes, 1905-1935. A Portable Guide, Edinburgh 2018; Hal Foster – Rosalind Krauss – Yve-Alain Bois – Benjamin H. D. Buchloh, Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha 2007; Hans Belting, The invisible masterpiece, London 2001; T. J. Clark, Farewell to an Idea: Episodes from a History of Modernism, New Haven 1999; Paul Crowther, Defining art, creating the canon: artistic value in an era of doubt , Oxford – New York 2007; Leo Steinberg, Other Criteria: Confrontations with Twentieth-Century Art, Chicago 1972; Piotr Piotrowski, On the Spatial Turn, or Horizontal Art History, Umění 56, 2008, 378-383; Igor Zabel, „My“ a ti„Jiní“ (1997), in: Jiří Ševčík – Pavlína Morganová (edd.), České umění 1980-2010. Texty a dokumenty, Praha 2011, s. 303–313; Local Strategies, International Ambitions: Modern Art and Central Europe 1918-1968, ed. Vojtěch Lahoda, Praha 2006; Mária Oriešková, Dvojhlasné dejiny umenia, Bratislava 2002, 73-80); Eva Forgacs, Art History’s One Blind Spot in East-Central Europe: Terminology, Umění LXIV, 2016, č. 1, s. 19–28.
+ komparované dvojice textů (budeme číst všichni)

30.9. Úvodní přednáška, představení koncepce kurzu, uvedení do probírané problematiky, představení témat – textů ke čtení – a jejich rozložení do termínů.

7.10.- nekoná se, místo toho: 11.10. Exkurze na výstavu Lucia Moholy, Kunsthalle Praha

14.10. Přednáška Marie Rakušanové
Vincent van Gogh, Autoportrét s ovázaným uchem, 1889

21.10. Přednáška Marie Rakušanové
Edvard Munch, Výkřik, 1893

4.11. Prezentace přečtených textů:
Georges Seurat, Nedělní odpoledne na ostrově La grande Jatte, 1884
Meyer Shapiro, Seurat, in: Idem, Modern Art. 19th and 20th Centuries, New York 1978, s. 101-109
https://monoskop.org/images/2/26/Schapiro_Meyer_Modern_Art_19th_and_20th_Centuries.pdf
(ref.: Meyer Schapiro, Seurat, in: Meyer Schapiro: Dílo a styl, ed. Karel Srp, Praha 2006, s. 185-192)
Linda Nochlin, Seurat’s La Grande Jatte: An Anti-Utopian Allegory, in: Eadem, The Politics of Vison. Essays on Nineteenth-Century Art and Society, Oxford 1989, s. 170-193
Dostupné na JSTOR jako článek v Art Institute of Chicago Museum Studies

11.11. Přednáška Marie Rakušanové
Paul Gauguin, Merahi metua no Tehamana (Tehamana má mnoho rodičů), 1893

18.11. Týden Humanitních věd – „reading week“

25.11. kurz se nekoná, bude nahrazen v pátek 6.12. ve 13:00 v učebně 448

2.12. Přednáška Marie Rakušanové
Paul Cézanne, Velké koupání, 1898-1905 (1904-1906)

6.12. Přednáška Marie Rakušanové
Henri Matisse, Tanec, 1909

9.12. Prezentace přečtených textů
Henri Matisse, Odalisky, 20. léta 20. století
Janet Hobhouse, Odalisques. What Did These Sensuous Images Really Mean to Matisse?, Connoisseur, 1987, Nr. 900, Januar, s. 60-67 (Knihovna NG Praha)
Marilynn-Lincoln Board, Constructing Myths and Ideologies in Matisse’s Odalisques, Genders, 1989, Nr. 5, Juli, s. 21-49 (Nutné objednat přes MVS: https://aleph.nkp.cz/F/LVVJM82PX7MDLCFTARVH69KDENA6ACMLMGCJRLIE3MPS4KLVK6-07899?func=new-ill-request-l)

16.12. Přednáška Marie Rakušanové
Pablo Picasso, Avignonské slečny, 1907

6.1. Prezentace přečtených textů
Georges Braque, Zátiší s houslemi a hřebíkem, 1910
Yve-Alain Bois, The Semiology of Cubism, William Rubin – KirkVarnedoe – Lynn Zelevansky (edd.), Picasso and Braque. A Symposium, Museum of Modern Art, New York 1992, s. 169-208, k obrazu zvl. Strana 184
Michael Baxandall, Fixation and Distraction: The Nail in Braque’s Violin and Pitcher (1910), in: John Onians (ed.), Sight and Insight: Essays on Art and Culture in Honour of E. H. Gombrich at 85, London 1994, s. 398–415
-mohu poskytnout fotokopie obou článků

17.2. Přednáška Marie Rakušanové
Pablo Picasso, Zátiší s výpletem židle, 1912

24.2. Prezentace přečtených textů
Piet Mondrian, Molo a oceán, 1914
Robert Rosenblum, Transcendental Abstraction. Mondrian, in: Idem, Modern Painting and the Northern Romantic Tradition: Friedrich to Rothko, New York 1975, s. 173-194
Rosalind Krauss, One, in: Eadem, The Optical Unconscious, London 1993, s. 1-32

3.3. Prezentace přečtených textů
Marcel Duchamp, Fontána, 1917
Jindřich Chalupecký Úděl umělce. Duchampovské meditace, Praha, Torst 1998, s. 172-201
Paul B. Franklin, Marcel Duchamp's Fountain and the Art of Queer Art History, Oxford Art Journal, Vol. 23, No. 1 (2000), pp. 25-50

10.3 Přednáška Marie Rakušanové
Vasilij Kandinskij, Kompozice VII, 1913

17.3. . Prezentace přečtených textů
Paul Klee, Angelus Novus, 1920
Svetlana Boym, The Angel of History: Nostalgia and Modernity, in: Eadem, The Future of Nostalgia, New York 2008, 19-32 (kniha je v knihovně našeho Ústavu)
Susan Handelman, Walter Benjamin and the Angel of History, Cross Currents. Religion and Intellectual Life, 1991, vol. 41, s. 344-352
https://www.academia.edu/5799043/Walter_Benjamin_and_the_Angel_of_History

24.3. Přednáška Marie Rakušanové
Franz Marc, Osudy zvířat, 1913

31.3. Přednáška Marie Rakušanové
Sonia Delaunay Terk, Próza o Trans-sibiřské magistrále, 1913

7.4. Přednáška Marie Rakušanové
Kazimir Malevič, Černý čtverec na bílém pozadí, 1915

14.4. Prezentace přečtených textů
Vladimir Tatlin, Věž třetí internacionály, poč. 20. let 20. st.
Margit Rowell, Vladimir Tatlin, Form/Faktura, October VII, 1978, s. 83-108
https://monoskop.org/images/a/a0/Rowell_Margit_1978_Vladimir_Tatlin_Form_Faktura.pdf
Svetlana Boym, Tatlin, or, Ruinophilia, Cabinet, Issue 28, 2007-2008, http://www.cabinetmagazine.org/issues/28/boym2.php

28.4. Prezentace přečtených textů
Alexander Rodčenko, Čistá červená barva, Čistá žlutá barva, Čistá modrá barva, 1921
Benjamin Buchloh, „The Primary Colours for the Second Time. A Paradigm Repetition of the Neo-Avant-Garde“. October, 1986. č. 37. s. 41-52.
http://amper.ped.muni.cz/~jonas/knihy/14_modernismus_avantgarda_neoavantgarda/buchloh-primary.pdf
Philip Armstrong, Rodchenko's Monochromes and the Perfection of Painting, RES: Anthropology and Aesthetics, 2004, No. 46, Polemical Objects Autumn, pp. 173-184 (dostupné na jstor)

5.5. Prezentace přečtených textů
René Magritte, Zrada obrazů, 1929
Michel Foucault, This is not a Pipe, Berkeley – Los Angeles 1983 ; slovenský překlad: Toto nieje fajka, 1994 nebo 2010 (Viz fakultativně též : Catherine M. Soussloff, The Negativity of painting: Magritte’s This Is Not a Pipe, in: Eadem, Foucault on Painting, Minneapolis 2017, s. 69-96 (dostupné na jstor)
Ruth Bernard Yeazell, Magritte and the Use of Words, in: Eadem, Picture Titles: How and Why Western Paintings Acquired Their Names, Princeton 2015, pp. 225-242 (dostupné na jstor)

12.5. Prezentace přečtených textů
Brassaï a Salvador Dalí, Nezáměrné sochy, 1932-1933
Hal Foster, Outmoded Spaces, in: Idem, Compulsive beauty, London – England 1995, s. 157-191
Georges Didi-Hubermann, O beztvarosti a jejích drapériích, in: Idem, Ninfa moderna. Esej o spadlé draperii, Praha 2009 93-138
Last update: Rakušanová Marie, prof. PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Literature - Czech

Tony Bennett, The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. London – New York 1995.

Tony Bennett, Museums, Power, Knowledge: Selected Essays. London 2018. 

Timothy O. Benson (ed.), Central-European Avant-Gardes. Exchange and Transformation (1910-1930). Cambridge 2002.

Simona Bérešová – Klára Prešnajderová – Sonia de Puineuf, Škola jako laboratorium moderného života. K reforme uměleckého školstva v strednej Európe (1900–1945). Bratislava 2020.

Pierre Bourdieu – Alain Darbel, The Love of Art: European Art Museums and Their Public. Cambridge 1991.

Elizabeth Clegg, Art, Design and Architecture in Central Europe, 1890-1920, New Haven 2006.

Steven Mansbach, Modern Art in Eastern Europe. From Baltic to the Balkans, ca. 1890–1939. Cambridge 1998.

Matthew Rampley – Markian Prokopovych – Nóra Veszprémi, The Museum Age in Austria-Hungary: Art and Empire in the Long Nineteentht Century. University Park, PA 2020. 

Last update: Adamcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (10.06.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html