Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Pedagogical practice is carried out in some of the secondary schools with the aim of preparing for real teaching practice after completing the CŽV Teaching for Secondary Schools course (the so-called "pedagogical minimum". It serves as an opportunity for students to try learning in a real school environment, under the guidance of experienced cooperating teachers.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Pedagogická praxe se realizuje na některé ze středních škol s cílem připravit se na reálnou výukovou praxi po dokončení kurzu CŽV Učitelství pro SŠ (tzv. "pedagogické minimum". Slouží studentům jako možnost vyzkoušet si učit v reálném školním prostředí, pod vedením zkušených spolupracujících učitelů
Aim of the course -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Utilization of the knowledge acquired in the Didaktik DaF I and II course in real practice practical application of acquired skills familiarization with the school environment (direct and indirect pedagogical activities) the ability to reflect on the teaching of other teachers as well as one's own
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Zužitkování znalostí získaných v kurzu Didaktik DaF I a II v reálné praxi
praktická aplikace získaných dovedností
seznámení se školním prostředím (přímá i nepřímá pedagogická činnost)
schopnost reflexe výuky jiných vyučujících i své vlastní
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
The student completes teaching practice at a cooperating grammar school/secondary school under the guidance of a cooperating teacher, in the scope of a total of 90 hours of practice, of which 18 hours of own outputs
As part of the practice, the student also completes a series of hearings and subsequent analyses.
From practice, the student writes a "diary", which contains both reflections from the listening sessions, as well as preparation of own outputs and reflection of own outputs incl. findings from analysis classes.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Student absolvuje pedagogickou praxi na spolupracujícím gymnáziu/střední škole pod vedením spolupracujícího učitele, a to v rozsahu celkem 90 hodin praxe, z toho 18 hodin vlastních výstupů
V rámci praxe student absolvuje také řadu náslechů a následných rozborů.
Z praxe si student píše "deník", který obsahuje jak reflexe z náslechů, tak přípravy vlastních výstupů a reflexe vlastních výstupů vč. poznatů z rozborových hodin.
Literature -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec.
Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press.
Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge.
Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press.
Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge.
Wragg, E.C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge.
Teaching methods -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Practical teaching
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Praktická výuka
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
- submitted Record of pedagogical practice with the evaluation of the cooperating teacher
- submitted practice diary
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
- odevzdaný Záznam z pedagogické praxe s hodnocením spolupracujícího vyučujícího
- odevzdaný deník z praxe
Syllabus -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Continuous practice has these key components:
1) 2 hearings in each class in which they will later teach;
2) preparation for own teaching – drawing up lesson plans and their analysis with the faculty teacher;
3) teaching for a total of 18 hours under the supervision of a faculty teacher;
4) analysis of learned lessons with a faculty teacher;
5) reflection in a diary from practice;
6) participation in the running of the school (supervisions, pedagogical meetings, parent meetings, etc.);
7) instructional (before the start) and debriefing (after completion) seminar led by the head of practice.
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
Souvislá praxe má tyto klíčové složky:
1) 2 náslechy v každé třídě, v níž posléze budou učit;
2) příprava na vlastní vyučování – vypracování plánů hodin a jejich rozbor s fakultním učitelem;
3) vyučování v celkové délce 18 hodin pod dohledem fakultního učitele;
4) rozbor odučených hodin s fakultním učitelem;
5) reflexe v deníku z praxe;
6) účast na běhu školy (dozory, pedagogické porady, rodičovské schůzky atp.);
7) instruktážní (před začátkem) a rozborový (po ukončení) seminář vedený vedoucím praxe.
Entry requirements -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
- completed Didaktik DaF I and II courses
- the intention to start the CŽV Teaching for Secondary Schools (the so-called Pedagogical minimum) study after completing the M.Sc. studies of their field
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
- absolvované kurzy Didaktik DaF I a II
- záměr nástupu na studium CŽV Učitelství pro SŠ (tzv. Pedagogické minimum) po dokončení Mgr. studia svého oboru
Registration requirements -
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)
- completed Didaktik DaF I and II courses
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (07.02.2024)