|
|
|
||
Last update: Mgr. Veronika Hubinová (03.10.2023)
The course thus becomes a suitable supplement to the didactics courses of various taught subjects, in which there is not enough space for a detailed analysis and practice of individual activation methods. The content of the course is designed relatively broadly with the aim of providing students with a basic overview of activation methods in the broadest and narrowest sense of the word and with the ambition to enable students to practice and test methods according to their current needs and choice. |
|
||
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
The subject offers the participants - student teachers, the opportunity to get acquainted very practically with a number of activation teaching methods for the needs of use in the teaching of the studied fields, especially foreign languages. The aim is thus to provide an overview and basic explanation of the use of activation methods in teaching, their purpose, points out the possible risks of their use in various stages from preparation, through implementation to evaluation. |
|
||
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
A student completing this course will have the following knowledge, skills and will be eligible for the following activities: |
|
||
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Attestation: credit |
|
||
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
SIEGLOVÁ, Dagmar: Cesta k cizím jazykům. Praha: Grada, 2020. ISBN: 978-80-271-1382-8. SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7. MISSEYANNI, Anastasia, Miltiadis D. LYTRAS, Paraskevi PAPADOPOULOU a Christina MAROULI. Active learning strategies in higher education: teaching for leadership, innovation, and creativity. Bingley, UK: Emerald Publishing, 2018. ISBN 978-1-78714-488-0. LACINA, Lubor, Petr ROZMAHEL a Jitka KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-067-7. RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu: vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7593-1. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. 2. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6. BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R v nakl. Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3. GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9. ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1. PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-4834-8. GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-8085783-73-5. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. ZAOROB, Maria Lucia a Elizabeth CHIN. Games for grammar practice: a resource book of grammar games and interactive activities. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. Cambridge copy collection. ISBN 978-0-521-66342-7. CRAWFORD, Alan. Teaching and learning strategies for the thinking classroom. New York, N.Y.: International Debate Education Association, [2005]. ISBN 1-932716-11-4. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody [online]. Brno: Paido, 2003 [cit. 2020-01-19]. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-039-5. Dostupné z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html O'DELL, Felicity a Katie HEAD. Games for vocabulary practice: interactive vocabulary activities for all levels. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Cambridge copy collection. ISBN 978-0-521-00651-4. MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-002-6. GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. RÜSCHOFF, Bernd a Dieter WOLFF. Fremdsprachenlernen in der Wissensgesellschaft: zum Einsatz der neuen Technologien in Schule und Unterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag, c1999. Forum Sprache. ISBN 3-19-006627-2. MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita, 1998. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Pedagogická fakulta. ISBN 80-210-1880-1. SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-124-X. RINVOLUCRI, Mario a Paul DAVIS. More grammar games: cognitive, affective, and movement activities for EFL students. Cambridge [England]: Cambridge University Press, 1995. ISBN 0-521-46630-X. Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/description/cam026/95008448.html GUDJONS, Herbert. Handlungsorientiert lehren und lernen: Schüleraktivierung - Selbsttätigkeit - Projektarbeit. 3. neubearb. u. erw. Aufl. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 1992. Erziehen und Unterrichten in der Schule. ISBN 3-7815-0694-0. HORÁK, František. Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-003-7. JANKOVCOVÁ, Marie, Jiří PRŮCHA a Jiří KOUDELA. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Pedagogická teorie a praxe. ISBN 80-04-23209-4. GREENALL, Simon. Language games and activities. London: Hulton Educational Publications, 1984. ISBN 0-7175-1272-X. CARRIER, Michael. Games and activities for the language learner. London: Harrap, 1980. Take 5. ISBN 0-245-53630-2. SPENSER, Dwight. Word games in English. New York: Regents Publishing Company, c1976. ISBN 0-88345-252-9. SKALKOVÁ, Jarmila. Aktivita žáků ve vyučování. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974. Pedagogická teorie a praxe. BENEŠ, Eduard. Aktivizace žáků při vyučování cizím jazykům: na materiále německého jazyka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. Na pomoc učiteli. JELÍNEK, Jaroslav. Aktivita ve vyučování českému jazyku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. Pomocné knihy pro učitele. |
|
||
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
Face-to-face teaching in the form of active discussion and work in a seminar. |
|
||
Last update: Mgr. Veronika Hubinová (27.09.2023)
Introduction to the issue of activation methods, their characteristics, classification, breadth of concept, role (use in different phases of teaching for different purposes). Acquaintance with secondary literature. Activation methods (brainstorming, brainwriting, mindmapping) (1 teaching unit) |
|
||
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
LMS Moodle |
|
||
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
- completion of the subject's didactics course is an advantage |
|
||
Last update: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2023)
- preferably students of programs with a focus on education and teaching |