|
|
|
||
Kurz Český znakový jazyk - lektorská cvičení III přímo navazuje na kurz Český znakový jazyk - lektorská cvičení II; na kurz Český znakový jazyk - lektorská cvičení III dále navazuje kurz Český znakový jazyk - lektorská cvičení IV. Cílem celého čtyřsemestrálního kurzu je dosažení jazykových kompetencí studentů odpovídajících přibližně úrovni B2+/C1 dle SERRJ. Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (03.10.2023)
|
|
||
Další prohlubování kompetencí nezbytných pro plnohodnotnou aktivní komunikaci v českém znakovém jazyce. Last update: NOVAR8AF (29.06.2017)
|
|
||
Prezenční výuka: Aktivní účast v kurzu (účast min. 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, ústní zápočtový test (min. úspěšnost 75 %).
Distanční výuka: Aktivní účast na online výuce (min. 60% účast) přes platformu ZOOM, průběžné plnění zadávaných úkolů, samostudium v Moodlu (natočení se a vkládání videií do Moodle apod). Zápočtový test realizovaný formou videohovoru (min. úspěšnost 75 %). Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (03.10.2023)
|
|
||
ČERVINKOVÁ HOUŠKOVÁ, K. – KOVÁČOVÁ, T. Umělecké tlumočení do znakového jazyka. 1. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. DINGOVÁ, N. – KOSINOVÁ, B. Tlumočník jako most komunikace mezi slyšícím zdravotnickým personálem a neslyšícím pacientem. [DVD]. 1. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2007. HRONOVÁ, A. – MOTEJZÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem: neslyšící matka se svým sluchově postiženým dítětem. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2002. LANGER, J. a kol. Slovník vybraných pojmů znakového jazyka pro oblast dopravní výchovy. [CD-ROM] Praha: Fortuna, 2009. Lexikologie pro základní školy. [CD-ROM] Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2003. MOTEJZÍKOVÁ. J. Simultánnost v českém znakovém jazyce. In: MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018, s. 27-33. ISBN 978-80-246-3412-8. NEDBALOVÁ, Ž. Tabu a eufemizace v komunikaci českých Neslyšících. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2018. NOVÁKOVÁ, R. a kol. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2011.PŮLPÁNOVÁ, L. (ed.) Dívej se, povídám... Texty od Neslyšících, pro Neslyšící, o Neslyšících. 1. vyd. Praha: ČUN, 2006. NOVÁKOVÁ, R. Nepřímá pojmenování v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2009. PŮLPÁNOVÁ, L. Překladový slovník základní skautské terminologie. Český jazyk – český znakový jazyk s výkladem. [DVDROM] Praha: ČKTZJ, 2009. ŠŮCHOVÁ, L. a kol. Slovník český jazyk – český znakový jazyk: Školská jazykovědná terminologie pro 1. a 2. stupeň základních škol. [CD-ROM] Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2007. TÁBORSKÝ, J. – HUDÁKOVÁ, A. Sociolingvistické kapitoly pro tlumočníky pro neslyšící. 1. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. VYSUČEK, P. Specifické znaky. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2009. Relevantní webové stránky a další el. zdroje. Last update: Nováková Radka, Mgr. (09.09.2023)
|
|
||
V kurzu je kladen důraz na rovnoměrné zvládání recepčních a produkčních dovedností, částečně i dovedností překladatelských, a prohlubování uvědomělého užívání českého znakového jazyka, s důrazem na specifické rysy lišící znakové jazyky od jazyků mluvených. Při percepci je sledována zejména míra a přesnost porozumění, při produkci foneticko-fonologické provedení, rozsah a přiměřenost volby slovní zásoby, aplikace gramatických jevů, celková srozumitelnost a plynulost, v konverzaci pak dále komunikační pohotovost a „navázání na komunikačního partnera a situaci“. Vzhledem k poměrně vysoké úrovni svých jazykových a komunikačních kompetencí, jsou frekventanti kurzu záměrně a často konfrontováni s idiolekty různých uživatelů českého znakového jazyka a jejich prostřednictvím obecněji se sociálním (zvl. generačním) a regionálním rozrůzněním českého znakového jazyka. Při práci v kurzu je pozornost průběžně zaměřena na tři základní okruhy (v nichž jsou zároveň upevňovány a prohlubovány dosud nabyté dovednosti a znalosti): 1. Jazykové a komunikační jevy: a) Vid a aspekt b) Zápor c) Podmínka d) Rozkaz
2. Slovní zásoba/tematické okruhy: a) Tlumočení (různé druhy, typy…) b) Český znakový jazyk a děti c) Český znakový jazyk a osoby se specifickými komunikačními potřebami d) Slovní zásoba z oblastí: Základy společenských věd a Pedagogika
3. Práce s texty (včetně překladů čeština – český znakový jazyk a obráceně, pokud to povaha textů umožňuje): a) Dětské knihy (pohádky, pověsti a bajky) b) Komiksy c) Výukové multimediální programy pro děti d) Učební texty V maximální míře bude využíváno moderní záznamové a projekční techniky umožňující přesné zachycení a uchování vizuálně motorického znakového jazyka a jeho následnou analýzu. Last update: Nováková Radka, Mgr. (09.09.2023)
|
|
||
Předmět je určen pouze studentům studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících (NMgr.). Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze po domluvě s vyučující. Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2021)
|