|
|
|
||
Předmět seznamuje s různými koncepcemi jazykovědy a přístupy k jazyku, v první části (Přístupy k jazyku I) zejména se zřetelem k vztahu jazyka a myšlení (kognitivní lingvistika), jazyka a kultury (kulturní lingvistika, etnolingvistika) a jazyka jako fenoménu podstatně spojeného s člověkem (antropologická lingvistika).
Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2022)
|
|
||
Seznámit se s různými přístupy k jazyku, zejm. s ohledem na vztah jazyka a myšlení (kognitivní lingvistika). jazyka a kultury (kulturní lingvistika, etnolingvistika) a jazyka jako fenoménu spojeného s člověkem a lidským společenstvím (antropolongivistika). Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (19.08.2020)
|
|
||
Ústní zkouška: dvě otázky a rozprava nad seznamem prostudované odborné literatury, zaslaným předem vyučující. V případě distanční výuky proběhne zkouška on-line prostřednictvím Skypu nebo Zoomu. Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2022)
|
|
||
ANUSIEWICZ, J. Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1995. + S ohledem na téma Člověk - bytost emocionální v širších souvislostech: ČMEJRKOVÁ, Světla: Vstřícnost a kamenná tvář sfingy aneb výraz tváře v mezilidské komunikaci. Slovo a slovesnost, 57, 1996, 2, s. 102–108. EKMAN, Paul: Odhalené emoce. Naučte se rozpoznávat výrazy tváře a pocity druhých. Praha: Jan Melvil Publishing, 2015. KARLÍK, Petr - NEKULA, Marek - PLESKALOVÁ, Jana (eds.) Nový encyklopedický slovník češtiny I, II. Praha: Lidové noviny, 2016. Též: Nový encyklopedický slovník češtiny on-line. CzechEncy, https://www.czechency.org/index.html (Vybraná hesla, zejm. k neverbální komunikaci) KŘIVOHLAVÝ, Jaro: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. NAKONEČNÝ, Milan: Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. (Zejm. kap. Výraz emocí, s. 138 – 148.) VÁVRA, Vlastimil: Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. WIERZBICKA, Anna: Emotions across Languages and Cultures. Diversity and Universality. Paris – Cambridge, 1999. WIERZBICKA, Anna: „Happiness“ in crosslinguistic & cross-cultural perspective. Slovo a smysl – Word & Sense, IV, 8, 2007, s. 69–83. ZÁRUBOVÁ – PFEFFERMANNOVÁ, Noemi: Gesta a mimika. Praha: AMU, 2008. Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (22.08.2022)
|
|
||
Předmět v úvodu seznamuje s různými koncepcemi jazykovědy a přístupy k jazyku jako mnohoaspektovému fenoménu, který se podstatně podílí na ukotvení člověka (a jazykového společenství) ve světě. S rozlišením trojího základního přístupu k jazyku (v různých kombinacích a modifikacích) – strukturního, kognitivního a komunikačního – a s východiskem v kontextu sémiotiky (srov. např. trojí aspekt jazykového znaku – sémantika, syntaktika, pragmatika; problematika ikonicity, indexikálnosti a arbitrárnosti; sémiotické systémy) je v chápání jazyka akcentována především jeho funkce kognitivně-kulturní (Přístupy k jazyku I) a komunikační (jazyk v pohledu pragmalingvistiky, Přístupy k jazyku II). V předmětu Přístupy k jazyku I bude věnována pozornost zejm. vztahu jazyka a myšlení (kognitivní lingvistika), jazyka a kultury (kulturní lingvistika, etnolingvistika), resp. jazyka jako fenoménu podstatně spojeného s člověkem (antropologická lingvistika). Základní témata a metodologické přístupy (studium různých aspektů a výseků jazykového obrazu světa, stereotypů, kategorizace, metafory a metonymie, tělesného ukotvení významu, jazykových a kulturních konceptualizací aj.) budou probírány v mezijazykové komparaci, vztaženy zejm. k problematice znakových jazyků a kultury neslyšících a přizpůsobeny zájmům frekventantů. Důraz přitom bude položen na konkrétní způsoby, jakými se obecné kognitivně-kulturní mechanismy projevují v mluvených a znakových jazycích (zejm. v češtině a českém znakovém jazyce). Zvláštní pozornost bude věnována nejprve různým aspektům obrazu člověka v jazyce (mluveném i znakovém) a pak konceptualizaci emocí v mluvených i znakových jazycích, a to - vedle metafor, metonymií a scénářů spojených s emocemi - i s ohledem na tělesné aspekty spjaté s jejich vyjadřováním. Soustředíme se tedy v širším kontextu i na neverbální komunikaci, zejm. na mimiku. V případě distanční výuky: Moodle (přednášky, texty k četbě, úkoly), mailová komunikace; zkouška on-line prostřednictvím Skypu nebo Zoomu (viz informace o zakončení předmětu) Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (22.08.2022)
|
|
||
Předmět je určen studentům NMgr. studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících (jedná se o součást jejich povinného studijího plánu). Ostatní zájemci musí svou příp. účast konzultovat s vyučující předmětu. Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2022)
|