|
|
|
||
Předmět Český znakový jazyk I je úvodním předmětem jazykových Modulů 1 a 3; přímo na něj navazuje předmět Český znakový jazyk II. Jazykové Moduly 1 a 3 jsou určeny studentům, uživatelům mluvené češtiny, pro něž je český znakový jazyk cizím jazykem. Cílem jazykového Modulu 1 (s na sebe navazujícími předměty Český znakový jazyk I-VI) je dosažení jazykových kompetencí studentů odpovídajících přibližně úrovni B1 dle SERRJ. Cílem jazykového Modulu 3 (s na sebe navazujícími předměty Český znakový jazyk I-II a Český znakový jazyk pro tlumočníky III-VI) je dosažení jazykových kompetencí studentů odpovídajících přibližně úrovni B1+ dle SERRJ. Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2022)
|
|
||
Zvládnout základy gramatiky českého znakového jazyka, pochopit úlohy mimiky v českém znakovém jazyce, dovednost vést rozhovory o jednoduchých tématech s neslyšícími mluvčími. Last update: Nováková Radka, Mgr. (07.08.2020)
|
|
||
Prezenční výuka: Aktivní účast v semináři, plnění průběžně zadávaných úkolů, zápočtový test (min. úspěšnost 75 %). Doporučená účast na min. jedné akci kulturní a jazykové minority Neslyšících (např. v klubu Neslyšících, na plese Neslyšících; ne tlumočené divadelní představení) + potvrzení o návštěvě (potvrzené organizátorem nebo fotografii) a videozpráva o návštěvě v ČZJ. - ODEVZDAT 3 DNY PŘED PÍSEMNÝM ZÁPOČTOVÝM TESTEM
Distanční výuka: Aktivní účast na online výuce přes platformu ZOOM, průběžné plnění zadávaných úkolů, samostudium v Moodlu (natočení se a vkládání videií do Moodle apod). Zápočtový test realizovaný formou videohovoru (min. úspěšnost 75 %). Last update: Nováková Radka, Mgr. (12.02.2024)
|
|
||
JAMBOROVÁ, E., KOSIECOVÁ, M., MILIČ, R., SMOLÍKOVÁ, J. Vizuální komunikace - praktická cvičení. [DVD]. Praha: ČKTZJ, 2008. MACUROVÁ, A. Nemanuální prostředky ve znakových jazycích: stručné poznámky úvodem. Speciální pedagogika, roč. 22, 2012, s. 13-19. MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika, roč. 11, 2001, s. 69-75. Malá encyklopedie zvířátek v českém znakovém jazyce. [CD-ROM] Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2007. MACUROVÁ, A.. NOVÁKOVÁ, R. Český znakový jazyk v kontaktu. In: MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018, s. 127-136. ISBN 978-80-246-3412-8. NĚMCOVÁ, M. Znaky pro stanice pražského metra: motivace a fundace. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2018. NOVÁKOVÁ, R. a kol. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha: FF UK, 2011. OKROUHLÍKOVÁ, L., HENDRYCHOVÁ, L. Zápor v českém znakovém jazyce. In: MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018, s. 35-51. ISBN 978-80-246-3412-8. POTMĚŠIL, M a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka 0-Ž. Praha: Fortuna, 2005. POTMĚŠIL, M a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka: doplněk 0-Ž. Praha: Fortuna, 2005. POTMĚŠIL, M. a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna, 2002. PŮLPÁNOVÁ, L. Osobní zájmena v českém znakovém jazyce. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2004. SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ŠESTÁKOVÁ, M. Principy inicializace u antroponym v českém znakovém jazyce. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2017. ŠKORPILOVÁ, K. Znaky českého znakového jazyka pro vybraná toponyma - pražská čtvrti. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2016. STARÁ, R. Jmenné znaky v českém znakovém jazyce. In: MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018, s. 91-109. ISBN 978-80-246-3412-8. Relevantní webové stránky a další el. zdroje. Last update: Nováková Radka, Mgr. (09.09.2023)
|
|
||
V semináři se studenti seznámí s vizuálně motorickou existencí českého znakového jazyka. Naučí se český znakový jazyk produkovat manuálními (rukama) i nemanuální komponenty (obličejem) a vnímat (očima). Naučí se základy gramatiky českého znakového jazyka a pochopí úlohy mimiky v českém znakovém jazyce. V semináři bude lektor používat český znakový jazyk, speciální pozornost bude věnována přirozenosti komunikace. Studenti se seznámí s komunikačními pravidly Neslyšících. Cílem není, aby si frekventanti semináře osvojili co největší množství jednotlivých znaků, ale aby pochopili základní strukturní a funkční specifika českého znakového jazyka. Při práci v semináři bude pozornost průběžně zaměřena na dva základní okruhy (v nichž budou zároveň upevňovány a prohlubovány dosud nabyté dovednosti a znalosti)
1. Jazykové a komunikační jevy: a. Základní komunikační pravidla Neslyšících (oční kontakt, upoutání pozornosti, dotyk…) b. Základní nemanuální chování (kladné a záporné oznámení, doplňovací a zjišťovací otázka) c. Základní slovosled v českém znakovém jazyce (SOV, přívlastek za jménem…) d. Česká dvouruční prstová abeceda e. Základní slovesa (mít, znát, rozumět, vědět, pamatovat si, zapomenout, moct, muset, umět + další dle tematických okruhů) f. Deixe, vizualizace prostoru g. Specifikátory tvaru a velikosti
2. Slovní zásoba/Tematické okruhy: a. Osobnost: lidské vlastnosti, vzhled, základní popis člověka, představení se b. Rodina: rodina, širší rodina, příbuzenské vztahy c. Základní číslovky: 1-100 d. Věci kolem nás: barvy, materiály, základní věci, které nás obklopují (v bytě, v domě, ve škole) e. Dům: popis místnosti (vpravo, vlevo, nahoře, dole, nad, pod, před, za; místnost, dveře, okno, strop…) f. Domov a bydliště: místo bydliště (Česká republika, Praha, město x vesnice), bydlení (sídliště, rodinný dům) g. Doprava: cesta do školy (dopravní prostředky, popis cesty) h. Kultura neslyšících: zvyky, tradice, charakteristika komunity, každodenní život i. České zvyky a tradice: vánoční svátky a Silvestr Last update: Nováková Radka, Mgr. (09.09.2023)
|
|
||
Předmět je určen pouze pro studenty studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících. Do předmětů Český znakový jazyk I - ACN102004 a Český znakový jazyk I - ACN101000 a rozvrhových lístků se studenti zapisují podle svých rozvrhových preferencí. Během prvních týdnů semestru může být rozdělení do těchto skupin korigováno vyučující či garantkou předmětu. Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2022)
|