SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Adult Citizenship Education - AAN500075
Title: Občanské vzdělávání dospělých
Guaranteed by: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (14)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
AAAN500075 / OBČANSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
5AND / Navazující magisterské studium
2023/2024
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
LS 1/1; povinně volitelný předmět
Zk / 4 kredity

Cílem předmětu je analýza segmentu občanského vzdělávání dospělých a seznámení s jeho ideovými kořeny, historií, teoretickými východisky a konkrétními možnostmi realizace. Hlavní důraz je kladen na aktuální společenské problémy. Převážně seminární forma přednášek je zaměřena na propojení teorie s praktickou aplikací, na aktivní porozumění jednotlivým oblastem a na posilování občanských kompetencí v souvislosti s ideály občanské společnosti.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)
Zkouška:
Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Součástí požadavků ke zkoušce je prezentace zvoleného tématu (viz níže Rámcová témata k prezentaci). Zaměření a termín prezentace je třeba s dostatečným předstihem konzultovat s vyučujícím.

Rámcová témata k prezentaci:
1. Demokracie: pojem, vývoj, znaky, principy. Typy demokracie. Občan a právo v demokratickém státě. Střety hodnot v demokracii.
2. Ideologie: pojem, pojetí. Ideologie a utopie. Politika. Politická kultura, vývoj politického myšlení. Politika a mravní hodnoty. Politický pluralismus. Politická participace. Krize politiky.
3. Občanská společnost a formování občanského sektoru. Neziskové organizace, občanská hnutí. Občan a stát. Veřejná správa, komunální politika. Komunity, komunitarismus. Obecní samospráva.
4. Globalizace: pojem, znaky, pojetí. Ekonomická, politická, kulturní globalizace. Lokalizace.
5. EU, evropanství. Historický vývoj evropského cítění. Evropské instituce. Hlavní dokumenty. Sociální politika v zemích EU. Postavení ČR v evropském prostoru.
6. Interkulturní výchova. Multikulturalismus, pluralismus kultur, tolerance. Subkultura, kontrakultura. Xenofobie. Stereotypy a předsudky. Problémy imigrantů, azyl, azylová péče.
7. Rovnoprávné postavení mužů a žen. Gender, feminismus. Diskriminace. Gender mainstreaming.
8. Ekologie. Ekologické problémy. Jedinec a prostředí. Zodpovědnost za životní prostředí. Státní instituce, občanská hnutí. Globální ekosystém. Trvale udržitelný rozvoj. Ekologie versus ekonomie.
9. Náboženství: postavení v současném světě. Víra. Ekumenismus. Ateismus, agnosticismus. Církve, náboženské společnosti a sekty.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Studijní literatura:
COV. Analýza občanského vzdělávání dospělých. Brno: Centrum občanského vzdělávání, 2010. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/15064
EUROPEAN COMMISSION. DG EDUCATION AND CULTURE. Study on Active Citizenship Education. [online] February 2007. Dostupné z: http://www.aughty.org/pdf/activecitizenstudy.pdf
HLOUŠKOVÁ, Lenka a Milan POL. Občanské vzdělávání dospělých. In: Milada RABUŠICOVÁ a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. s. 189–204. ISBN 978-80-210-4779-2. Dostupné z: www.aughty.org/pdf/activecitizenstudy.pdf
KOPECKÝ, Martin. Občanské vzdělávání dospělých v Evropě. Povaha, funkce a vybrané národní příklady. Praha: MŠMT, 2011. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/15059
KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86432-96-3.
O´SHEA, Karen. A Glossary of Terms for Education for Democratic Citizenship. Strasbourg: Council of Europe, 2003. Dostupné z: http://www.edchreturkey-eu.coe.int/Source/Resources/Pack/GlossaryEDC_EN.pdf
RADA EVROPY. Charta Rady Evropy o výchově k demokratickému občanství a lidským právům. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5827-9. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/5622ff74c528421dcaa4a039b311d82c133485a8_uploaded_cov2012-charta.pdf

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (08.02.2024)

Charakteristika obsahu předmětu (výchozí okruhy ke zkoušce):
1. Občanské vzdělávání dospělých: cíle, obsahy, zásady
2. Výchozí terminologie: výchova k občanství, občanské vzdělávání, politické vzdělávání
3. Koncept aktivního občanství
4. Občanské vzdělávání dospělých a jeho postavení ve struktuře vzdělávání dospělých
5. Vývoj občanského vzdělávání v českých zemích od národního obrození po současnost
6. Aktuální situace občanského vzdělávání dospělých v České republice
7. Vybrané teoretické koncepty reflektující občanskou společnost (U. Beck, Z. Bauman, D. Bell, A. a H. Tofflerovi, A. Giddens, R. Inglehart ad.)
8. Role státu; aktivity nadnárodních organizací; vybrané dokumenty a strategie
9. Účastníci občanského vzdělávání dospělých
10. Modernita a postmodernita; globalizace
11. Komunity; komunitarismus
12. Perspektivy a možnosti rozvoje občanského vzdělávání dospělých
13. Příklady aktuálních projektů a realizovaných aktivit

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html