SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Skills - AAN120133
Title: Lektorské dovednosti
Guaranteed by: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 4
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)
AAN120133 / LEKTORSKÉ DOVEDNOSTI
1AND / Bakalářské studium
2023/2024
PhDr. Jan Gruber, Ph.D.
LS 1/1; povinně volitelný předmět
Z / 4 kredity

Cílem předmětu je na základě získaných poznatků z oblasti andragogiky a psychologie uvést účastníky do problematiky práce se skupinou – ve formátu kurzu, semináře, workshopu apod. způsobem, který zdůrazňuje interaktivitu práce, zapojení účastníků do dění na akci a umožňuje adekvátní užití různých metod lektorské práce, aby byla akce pro účastníky co nejpřínosnější. Pozornost bude zaměřena na strukturování programu, efektivní užití didaktických postupů a technik, na konkrétní moderátorskou dovednost, zvládání problematických situací se skupinou účastníků a problematických účastníků.
Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Zápočet:

Podmínkou zápočtu je příprava a realizace ukázky lektorské práce před skupinou studentů se zpětnou vazbou.

Literature - Czech
Last update: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Povinná literatura:

- LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4
- MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.

Doporučená literatura:

- FLETCHER, Garth a Margaret S. CLARK, eds. Blackwell Handbook of Social Psychology: Interpersonal Processes. Blackwell Publishers Ltd, 2008. ISBN 978-0-470-99854-0.
- MYERS, David G. Social psychology. New York: McGraw-Hill, 2009. ISBN 978-0-07-337066-8.
- PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2.
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.
- ŠOFEROVÁ, Jana. Lektorské finty. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2483-6.
- ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 1999. ISBN 80-85850-69-9.
- VÁVRA, Vlastimil. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-128-0.
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
- WATZLAVICK, Paul, Janet D. BAVELASOVÁ a Don D. JACKSON. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-04-9.

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Gáspárová (08.02.2024)

Obsah předmětu: 

1. Kompetence lektora (role lektora z hlediska sociálních dovedností) 

2. Základní přístupy (behaviorální, humanistický, systemický a kognitivní přístup, NLP) 

3. Struktura akce (výkonová křivka, práce s pozorností, didaktika) 

4. Začátek akce (stanovení zakázky, ledolamy, efekt prvního dojmu, úvodní kontakt se skupinou) 

5. Interaktivní formy výuky v práci se skupinou (typy, struktura a dynamika) 

6. Efektivní moderování jako samostatná sociální dovednost (práce s materiály, parafrázování, vedení diskuse, sdílení informací různého typu) 

7. Komunikace se skupinou, typy skupin (styl lektorské komunikace, jazyk jako komunikační médium, řeč těla, účastníci podle profesního a věkového složení, docilita účastníků, adaptace formy a obsahu programu)

8. Problémové situace v lektorské práci (typy problémových účastníků, rizikové situace, zvládání konfliktů a jejich prevence)

9. Před akcí (zjištění vzdělávacích potřeb, poptávky, komunikace se zadavatelem, příprava a materiály) 

10. Po akci (metody evaluace, uzavření akce, komunikace se zadavatelem, výstupy) 

11. Supervize programu práce se skupinou (nastavení efektivní struktury a didaktické formy, zvládnutí tvorby materiálů a výstupů) 

12. Supervize dovednosti moderátora (zvládnutí konkrétních situací v roli lektora, mimořádné a náročné situace) 

13. Lektorská dovednost v kontextu vzdělávání dospělých (struktura a dynamika týmu v procesu 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html