Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
The course enables students to apply acquired knowledge of special pedagogy in practice. Selected problems of curriculum and its implementation in an inclusive school environment are solved. Attention is paid to problems of specific learning and behavioral disorders. Students monitor the work of a special educator in a school counseling center, his cooperation with a class teacher and the possibility of his involvement in school and community projects. They focus on safety issues and risk prevention in the school environment.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (18.09.2018)
Předmět je určen pro studenty speciální pedagogiky v programu Učitelství pro základní a střední školy. Umožňuje studentům aplikovat získané poznatky ze speciální pedagogiky při řešení vybraných problémů kurikula a jeho realizace v prostředí inkluzivní školy. Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti, jeho spolupráci s třídním učitelem a možnosti jeho zapojení do školních a komunitních projektů. Semináře jsou zaměřeny na otázky zajištění bezpečí a prevenci rizik v prostředí školy. Staví na souvislostech s druhým studovaným oborem a vedou k úspěšnému vstupu studentů do pedagogické praxe.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
The aim is to provide students with an opportunity to deepen the theoretical knowledge gained by the study of special education with the current requirements for teacher activities in primary and secondary schools.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.09.2018)
Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost hlouběji propojit teoretické poznatky získané dosavadním studiem speciální pedagogiky s aktuálními požadavky na činnost učitele v praxi základních a středních škol.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.09.2021)
Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.
Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.
Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.
Literature -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8
BENDL, S., KUCHARSKÁ (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha:UK Pedagogická fakulta 2008. ISBN 978-80-7290-366-5
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X
HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3
HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, ISBN 978-80-247-3070-7
JUCOVIČOVÁ, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN978-80-8729-007
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X
OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H: a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
ZÁKONNÉ PŘEDPISY A VYHLÁŠKY vztahující se k problematice speciální pedagogiky
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8
BENDL, S., KUCHARSKÁ (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha:UK Pedagogická fakulta 2008. ISBN 978-80-7290-366-5
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X
HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3
HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, ISBN 978-80-247-3070-7
JUCOVIČOVÁ, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN978-80-8729-007
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X
OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H: a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
ZÁKONNÉ PŘEDPISY A VYHLÁŠKY vztahující se k problematice speciální pedagogiky
Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.01.2020)
1. Specifické poruchy učení (individuální podpora učení a vývoje žáka se SPU v prostředí školy, specifická problematika jednotlivých SPU v praxi inkluzivní školy).
2. Posuzování chování žáků, problémové chování (rušivé chování, poruchy chování jako diagnóza, rizikové projevy chování žáků v inkluzivní škole).
3. Ochrana zdraví, zajištění bezpečí a prevence rizik v prostředí školy.
4. Vzdělávací kurikulum a každodenní život školy – didaktické stáže na základní škole.
5. Speciální pedagog jako součást poradenského pracoviště na škole.
6. Škola pohledem učitele a speciálního pedagoga – vlastní výzkumné šetření a reflexe jeho výsledků
Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
1. Active participation in seminars. 2. Processing seminar assignments and submitting via MOODLE 3. Presentation of tasks at the seminar as a colloquium
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (18.09.2018)
Požadavky k udělení zápočtu – výuka s podporou MOODLE:
1. aktivní účast ve výuce,
2. zpracování seminárních úkolů a odevzdání prostřednictvím MOODLE