|
|
|
||
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
|
|
||
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o ekologii, environmentalistice a environmentální výchově budoucím učitelům (nebiologům), a to tak, aby byli motivováni a schopni průřezové téma environmentální výchova ve svých předmětech a oborech vyučovat. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.05.2017)
Povinná Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé (2014) Doporučená Jančaříková, K. Základy ekologie a problematiky životního prostředí. Dostupné na http://www.enviwiki.cz, konkrétně na http://www.enviwiki.cz/wiki/Z%C3%A1klady_ekologie_a_problematiky_%C5%BEivotn%C3%ADho_prost%C5%99ed%C3%AD_pro_pedagogy. Literatura doporučená - rozšiřující: BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004. |
|
||
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
Pro velký počet studentů bude výuka probíhat formou přednášky. Další komunikace bude probíht především formou e-mailové korespondence a on.line komunikace přes http://cevv-uk-pedf.blog.cz.
|
|
||
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
Zkouška bude písemná v termínech vypsaných s SISu. |
|
||
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
Contains three logical on successive units: 1) fundamentals of ecology, 2) introduction to environmental issues, and 3) introduction to the application of this knowledge into practice (cross-cutting topics of environmental education and its position in the Czech school law - RVP ZV). The contents of individual blocks 1) foundations of Ecology: biotic and abiotic factors, ž.p., The water cykle and the others cyklus, energy cascade, ecosystem, Division of ecosystems, landmarks, key types, balance, ecological niche, competition strategy, Antelope of the world, adaptation to environmental conditions, disturbance, ecological succession. 2) introduction to environmental problems: environment (the size of the human population, migration and the transfer of species, descent of biodiversity, pollution, climate change, alienation from nature), sustainable life-what you can do to an individual or organization, the history of the green movement in the world, Government, and the uper-goverment strategy, and documents. 3) introduction to environmental education: RVP ZV, and how to cross-cutting topic environmental education (EE) to each subject or subjects, history of EE in the Czech Republic, methods, and inspiration, environmental sensitivity, stay in the countryside, experience pedagogy. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.08.2017)
Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia. |