The course Problems of Gifted Child´s Education introduces gift education as a branch of pedagogy as it is understood
within an international scientific context. It approximates a general development of gift studies, from definitions of gifts and
talents, through professional bases toward system of education, like: identification of talents by a psychologist and a
pedagogist, typical manifestation of behaviour and learning, possible kinds of education and educational interventions at
homogenous or heterogenous educational arrangements. In the practical part of studies the students will be acquainted
with interventions carried out for gifted students in our state, they will obtain ideas about the shape of an individual
educational plan, they will also be acquainted with problems of family with a gifted child, and with support possibilities given
to this group of children out of school framework. The subject also introduces organizations and institutions focused on
support of gifted children both in the field of research and education or leisure time activities, and in the field of consultancy.
For obtaining credits the students will prepare a practical project of education about a gifted pupil at the inclusive
educational environment, e.g. a lesson with upgrading, IEP, case report, etc. Final project has to be approved by the lector.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.03.2010)
Předmět Problematika edukace nadaného dítěte představí studentům v kostce obor pedagogika nadaných (Gifted
Education) tak, jak je chápán v mezinárodním odborném kontextu. Předmět přiblíží základní vývoj studia nadání od
vymezení pojmu nadání a talent, přes odborná východiska k systému vzdělávací péče jako jsou: identifikace talentu
psychologem a pedagogem, charakteristické projevy chování a učení, možné způsoby výuky a vzdělávacích intervencí v
homogenním či heterogenním edukačním uspořádání. V praktické části studia nahlédnou studenti do intervencí
realizovaných pro tyto žáky v našem státě, získají představu o formě individuálního plánu, seznámí se s problémy rodiny s
nadaným dítětem a obecně také s možnostmi podpory této skupiny dětí mimo základní rámec školy. Předmět v závěru
představí také organizace a instituce, které se podporou mimořádně nadaných dětí zabývají, a to ať již na poli výzkumném,
vzdělávacím nebo i volnočasovém či poradenském. K úspěšnému složení zápočtu bude studentům zapotřebí zpracovat
praktický projekt výuky nadaného žáka v integrované formě vzdělávání (např. vyučovací hodinu s obohacováním, IVP,
kzuistickou studii apod.) Závěrečný projekt musí být předem schválen vyučujícím předmětu.
Literature - Czech
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.03.2010)
Matějček ,Z.: Pozitivní a negativní faktory v socializaci dítěte. In Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit.Sociální, pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit. Brno: Fak.soc. studií MUNI. 2003.ISBN 80-85947-82-X.65-71
PRŮCHA,J.:Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum. Praha:ISV, 2001. ISBN 80-8566-72-2
Šotolová, Eva: Vzdělávání Romů. Praha: Grada Publishing, 2000, s. 75. ISBN 80-7169-528-9.
Šotolová, Eva: Vzdělávání Romů. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, 2001, s. 84., ISBN 80-247-0277-0.
Šotolová, Eva: Příchod Romů do Evropy. In: Romové - reflexe problému. Soubor textů k romské problematice. Praha: SOFIS - Sdružení pro humanitní výchovu a vzdělávání, 1997, s. 52 - 106. 2. vydání 1998 s. 52 - 106.(50%) ISBN 80-902439-0-8.