|
|
|
||
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.01.2023)
|
|
||
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.01.2023)
The aim of the course is for the student to understand the social situation of people in at-risk groups, to get acquainted with selected problems and possibilities of their prevention at various levels. The aim is also to deepen the students' knowledge of prevention, treatment and research on substance use and other forms of potentially addictive behaviour, their impact on the individual and on society, and on the social reintegration of those who suffer as a result of such behaviour. |
|
||
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.01.2023)
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 165 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 přednášku 25 minut, na 1 cvičení 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodinám, práce se studijními materiály (za celý semestr) 18 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 19 hodin. Příprava na zkoušku 35 hodin. |
|
||
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.01.2023)
Adiktologie: odborný časopis pro prevenci, léčbu a výzkum závislostí. ISSN 1213-3841. BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S. & KRAUS, B. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. FISCHER, S. & ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. JEDLIČKA, R., HOFERKOVÁ, S. & KRAUS, B. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. KALINA, K. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. 1. vyd. Praha : Úřad vlády ČR, 2003. 2 sv. KALINA, K. a kol. Základy klinické adiktologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. MIOVSKÝ, M. a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. MIOVSKÝ, M. a kol. Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. MIOVSKÝ, M. a kol. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny, 2015. NIELSEN SOBOTKOVÁ, V.Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada., 2014. NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2003. NEŠPOR, K., CZÉMY, L., PERNICOVÁ, H. Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí - časná a krátká intervence. Sportpropag, Praha, 1998. ROTGERS, F. a kol. Léčba drogových závislostí. Praha: Grada, 1999. 260 s. ISBN 80-7169-836-9. Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 - 2012 (čj. 37/2009-61) Národní středisko pro drogy a závislosti. [online]. [cit. 2023-01-10]. Dostupné z: https://www.drogy-info.cz/. |
|
||
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (19.01.2023)
All tasks are compulsory and required to pass the exam. Tasks must be worked out in pre-arranged terms. The password for Moodle course will be arranged at the first meeting. 1. Reading a scholarly article (individual part and group presentation) (fulfilled - failed). Further information on this task will be provided in Moodle in the IA 2020 attrition course Health Education (BC, Ks) /Prevention of risky behaviour. The password for accessto the course will be communicated to students at the first meeting. 2. Test I. (intermediate test, 2 trials, min. pass mark of 70%), Test II (exam test, 3 trials, 1 due date, two additional remedial, min. pass mark of 70%). The date of the intermediate test (Test I) will be presented in Moodle in the IA 2020 education for health (BC, Ks) /Prevention of risky behaviour. The dates of the exam test will be listed in the SIS. |
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (09.01.2023)
1. Úvod do studia rizikového chování, základní terminologie. Klasické biologické, psychologické a sociologické teorie deviantního chování, integrální přístup k problematice, základní pojmy sociální deviace. 2. Rizikové a problémové jevy související s rodinným prostředím a životním prostředím rodiny. 3. Rizikové a problémové jevy související se školním prostředím a vztahy s vrstevníky. 4. Rizikové a problémové jevy související specificky s adolescencí, dospívání, duševní zdraví. 5. Socioekonomické souvislosti rizikového chování, bezdomovectví. 6. Příčiny vzniku závislosti - bio-psycho-socio-spirituální model. Průběh závislosti a její dopady. 7. Technologické závislosti. Další nedrogové závislosti. 8. Drogy společensky tolerované, jejich výskyt a důsledky u dětí a mládeže. Drogy nelegální, jejich výskyt a důsledky u dětí a mládeže. 9. Návykové látky a legislativa. Řešení problémů s návykovými látkami ve škole. Úloha a činnost metodika prevence na školách. 10. Organizace zabývající se pomocí lidem se závislostí. Základní seznámení s principy Harm reduction v oblasti drogové závislosti. |