|
|
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.08.2021)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 106 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 6 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 6 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin. |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)
CACH, J. A KOL. (1988 – 1996). Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK. CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro. JUVA, V. (2007). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola. ŠTVERÁK, V. (1991). Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK. VÁŇOVÁ, R. A KOL. (1997). Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK. VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. (1995). Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK. Edice Z dějin pedagogiky |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)
The exam has a written form (test - min. 70% success rate), it is supposed to understand pedagogical issues in historical context, to understand basic concepts, relations and connections and orientation in professional literature.
Students have to pass 3 exams, 2 of which are corrective. |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)
1. Education in ancient Greece and Rome. Socrates, Plato, Aristotle, and Quintilianus. 2. Education in the Middle Ages. Christianity and its influence on education. Scholasticism. Church schools, urban schools, and universities. 3. Education and training in the period of humanism and renaissance. Erasmus, Rabelais. Anti-reformation and Reformation education (Unity of Brethren, Jesuit Education). 4. Pedagogy of J. A. Komenský. 5. Pedagogy of the Enlightenment Period. Locke, Rousseau, and Pestalozzi. Education in the Czech lands (Theresian reform, the so-called patriotic teachers, and K.S. Amerling). 6. Pedagogy and education in 19th century. J. F. Herbart. Herbartismus. Froebel, and Lindner. Education in the Czech lands in the 19th century. 7. Development of the school as an educational institution. Education of the teachers. 8. Education Reform in the world. The direction of 20th century pedagogy. 9. Education and pedagogy in Czechoslovakia in the 20th century. |