Last update: Mgr. Dominika Krupková (06.06.2023)
1. Sports training: goal and tasks. Sports training as a process of specialized adaptation, motor learning, psycho-social interaction.
2. Load and loading. Load volume. Load size. Classification of physical exercises as adaptation stimuli. Degree of specialization, intensity. Frequency of loads stimuli.
3. System approach to training content and organization: components of sports training. Condition preparation. Strength abilities and their development.
4. Fitness training: endurance skills and their development.
5. Fitness training: speed abilities,
6. Coordination abilities, flexibility and mobility and their development.
7. Technical preparation: general background, technique, technical criteria. Sport skills, theoretical and practical aspects of acquiring and improving skills.
8. Tactical preparation and its content: tactics, tactical behavior, knowledge, skills, thinking in the training process.
9. Psychological preparation and its content. Long-term, medium-term and short-term psychological preparation. Regulation of actual mental states. Modeled training of mental preparation
10. Long-term concept of sports training: the stage of basic, specialized and top training. Rationale, content.
11. Regularities of training construction: annual training cycle, preparatory, main, transition period. Training unit.
12. Training management: system conception, system identification, training planning, records, training control, training evaluation.
13. Basic features of the concept of training children and selecting talented individuals.
Last update: Mgr. Dominika Krupková (06.06.2023)
1 Úvod do předmětu
základní informace o předmětu, sportovní trénink jako didaktický proces, didaktika a její obsah, sport a sportovní trénink v současné společnosti
2 Sportovní trénink - teoretická interpretace
Sportovní trénink, cíle a úkoly, systémová a procesuální charakteristika ST. Sportovní trénink jako proces spec. adaptace, motorického učení, soc. interakce.
3 Sportovní výkon
Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu. Sportovní výkon jako výsledek dlouhodobé adaptace. Otázky struktury sportovního výkonu
4 Sportovní výkon
Individuální a týmový sportovní výkon, modelové charakteristiky struktury sportovního výkonu
5 Zatížení
Klasifikace těl. cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specifičnosti, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení.
6 Zotavení, zatěžování
Fáze zotavení a jejich význam pro trénink. Teorie superkompenzace, frekvence zátěžových podnětů
7 Sportovec jako subjekt a objekt ve sportovním tréninku
Věková specifika a jejich význam při učení, komunikaci, organizaci tréninku, preferované styly učení (dle různých kritérií) a z nich vycházející strategie učení
8 Trenér – nároky na práci trenéra
Nároky na trenéra (profesiografická analýza), předpoklady úspěšné práce trenéra (autorita, odbornost, osobnostní vlastnosti, didaktické kompetence, sportovní i osobní zkušenosti, práce s emocemi, organizační schopnosti), komunikace (včetně přístupu k dětem, profesionálním sportovcům, klientům…)
9 Trenér – didaktické a pedagogické kompetence
Didaktické a pedagogické kompetence (plánování a příprava, realizace /včetně aktivizace/, řízení tréninku, pozitivní klima, kázeň, hodnocení, reflexe a evaluace…), typologie a diagnostika (ADI, DEMOR – dotazník vnitřní motivace, DEMOR – dimenze postojů, EPI apod.)
10 Složky ST, rychlostní schopnosti a jejich trénink
Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Rychlostní schopnosti a jejich struktura, relativní nezávislost. Fyziologická a funkční podstata stimulace rychlostních schopností. Trénink jednotlivých projevů rychlosti
11 Silové schopnosti a jejich trénink
Silové schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata stimulace silových schopností. Metodotvorné činitele a jejich význam pro trénink silových schopností. Trénink jednotlivých projevů síly
12 Vytrvalostní schopnosti a jejich trénink
Vytrvalostní schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata stimulace vytrvalostních schopností. Aerobní výkon, aerobní kapacita, hladina laktát a jejich význam pro trénink vytrvalostních schopností. Trénink jednotlivých projevů vytrvalosti.
13 Individualizace zatížení
Význam individualizace zatížení, laktátová křivka a její význam, analýza laktátové křivky, regresní rovnice zatížení
14 Monitoring zatížení
Monitoring zatížení – neinvazivní metody, využití sporttestrů, analýza grafů srdeční frekvence
15 Trénink koordinace a pohyblivosti
Koordinační schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata koordinačních schopností. Trénink koordinace. Pohyblivost a její význam ve sportu, činitelé pohyblivosti, Metody tréninku pohyblivosti.
16 Taktická příprava
Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu.
17 Psychologická příprava
Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.
18 Specifika psychologické přípravy ve sportu
Formování výkonové motivace, koučování při tréninku a soutěžích
19 Motorické učení
Teoretická interpretace procesu motorického učení, druhy učení, fáze učení, křivka učení, oblasti ovlivňující rychlost učení
20 Technická příprava
Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností.
21 Současné trendy technické přípravy
Technická příprava jako proces učení – implicitní a explicitní učení, průběh učení
22 Rekondice
Význam rekondice ve sportu, druhy rekondičního tréninku. Vztah kondičního a rekondičního tréninku
23 Stavba sportovního tréninku
Cykly ve sportovním tréninku, roční tréninkový cyklus a jeho struktura, mezocykly a mikrocykly, ladění sportovní formy
24 Tréninková jednotka
Tréninková jednotka jako základní stavební jednotka dlouhodobého zvyšování trénovanosti. Druhy tréninkové jednotky. Struktura tréninkové jednotky a cíle a úkoly jednotlivých částí
25 Didaktické formy - metodicko organizační
Metodicko organizační formy (MOF) tréninku – definice, význam. Metodicko organizační formy v jednotlivých druzích sportovního výkonu. Využití MOF v ročním tréninkovém cyklu. Netradiční MOF a jejich uplatnění v tréninku
26 Didaktické formy - sociálně interakční
Sociálně interakční formy (SOF) tréninku – definice, význam. SOF v jednotlivých druzích sportovního výkonu. Výhody a nevýhody jednotlivých SOF. SOF a jejich specifické uplatnění v tréninku z hlediska ontogeneze, výkonnosti a dalších aspektů.
27 Didaktické styly a jejich využívání
Didaktické styly – definice, význam. Kognitivní práh a jeho důležitost pro didaktické styly. Využití didaktických stylů v závislosti na typu sportovního výkonu, ontogenetických zákonitostí a vývoje výkonnosti.
28 Diagnostická technika a prostředky v didaktickém procesu
Diagnostika a její možnosti v rámci didaktického procesu. Diagnostické techniky ve sportovním tréninku. Kvantitativní a kvalitativní přístupy k diagnostice. Didaktická technika a jají využití v tréninku. Soudobé trendy didaktické techniky a jejich perspektiva.
29 Dlouhodobá koncepce ST
Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku. Dvě základní koncepce. Kritická analýza rané specializace. Všestrannost a její význam v dlouhodobém tréninku:
30 Etapy ST
Etapa seznámení se sportem, základního, specializovaného a vrcholového tréninku. Zdůvodnění, obsah.
31 řízení sportovního tréninku
Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku.
32 Aklimatizace ve sportu
Aklimatizace - výšková a vysokohorský trénink, časová, tepelná. Základní východiska aklimatizace na trénink a soutěže
33 Vysokohorský trénink a jeho význam ve sportovním tréninku a soutěžích
Fyziologická východiska vysokohorského tréninku. Fáze aklimatizace. Problémové otázky vysokohorského tréninku. Vysokohorský trénink a soutěže.
34 Specifika tréninku žen – ženy a sport
Ženy ve sportu – historická východiska. Specifika ženského organizmu a sport – morfologická, funkční, psychická a sociální specifika. Trenérský přístup k ženám.
35 Specifika tréninku žen – specifika tréninku
Ontogeneze pohybových schopností (porovnání chlapců a děvčat). Specifika tréninku v jednotlivých složkách sportovního tréninku. Trénink a menstruace, trénink a těhotenství.
36 Sport OSP – specifika didaktické interakce
Klasifikace OSP, specifika potřeb jednotlivých klasifikačních stupňů. Historie sportu a tréninku OSP – paralympiády, soutěže neslyšících a mentálně postižených. Kompenzační pomůcky a jejich význam pro trénink a soutěže OSP. Specifické sportovní soutěže a disciplíny OSP.
37 Trénink OSP
Specifika tréninku v jednotlivých složkách sportovního tréninku. Specifické tréninkové metody a prostředky. Stavba a řízení tréninku OSP. Možné zdravotní kontraindikace tréninku OSP.