course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
The course is an introduction to the study of pedagogical disciplines and creates a theoretical basis for the development of professional reflection. The content includes key concepts of general and social pedagogy, key areas and problems of education, selected knowledge about the teaching profession, changes in school and curriculum. Special attention is paid to social education, environmental pedagogy, the issue of social deviations and the area of work with at-risk and socially disadvantaged groups.
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
Předmět je úvodem do studia pedagogických disciplín a vytváří teoretickou bázi pro rozvoj profesní reflexe. Obsahem jsou nosné koncepty obecné a sociální pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, vybrané poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula. Zvláštní pozornost je věnována pedagogizaci prostředí a problematice rizikového chování žáků ve školách a školských zařízeních.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
The main aim of the subject is for students to learn about issues, concepts and scientific structure of pedagogy, to understand the role of education in the historical and contemporary context, to learn about main trends in the educational process from both individual and institutional perspectives. During the course the importance of social competencies of pedagogical staff is explained. Furthermore, the subject aims at improving social competence of prospective educators, for them to gain knowledge and skills they can put into effect in practice in the field of preventive activities. Also, it shows students spheres of school life in which knowledge of social pedagogy is applicable.
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
Studující se orientuje v základních otázkách, pojmech a vědní struktuře pedagogiky, rozumí úloze výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu, objasní hlavní trendy výchovně-vzdělávacího procesu z individuální a institucionální perspektivy. Vysvětlí význam sociálních kompetencí pedagogických pracovníků, prokáže znalosti využitelné v praxi v oblasti preventivního působení. Uvede příklady oblastí školního života, kde lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.
Descriptors -
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
The course has 4 credits in accordance with ECTS, the total time load of the student corresponds to 120 hours. Expected preparation time for 1 hour of lecture 20 minutes, expected preparation time for 1 hour of seminar 30 minutes, self-study of literature (for the whole semester) 44 hours, work with study materials (for the whole semester) 10 hours, fulfillment of ongoing tasks (for the whole semester) 10 hours. Exam preparation and the exam 12 hours.
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 44 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.
Přednášky i semináře probíhají prezenčně v souladu s rozvrhem uveřejněným v SIS.
Literature -
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
BENDL, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta.
BENDL, S. a kol. (2015). Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.
BENDL, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta.
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: TRITON.
JANIŠ, K.; KRAUS, B.; VACEK, P. (2005). Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus.
JŮVA, V. (1999). Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.
PAŘÍZEK, V. (1996). Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK.
PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.
PRŮCHA, J. (ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
BENDL, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta.
BENDL, S. a kol. (2015). Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.
BENDL, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta.
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: TRITON.
JANIŠ, K.; KRAUS, B.; VACEK, P. (2005). Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus.
JŮVA, V. (1999). Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.
PAŘÍZEK, V. (1996). Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK.
PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.
PRŮCHA, J. (ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Syllabus -
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
Pedagogy as a science and its subject, sources of pedagogical information. A historical excursion into the development of pedagogical thinking. Educational environment and educational processes. Pedagogical principles in the light of goals and content of education. Teacher and his profession, other pedagogical staff. Current trends in education in the Czech Republic and in the world. Outline of social pedagogy, historical development, definition and influential directions. Pedagogy of the environment, typology of the environment, intentional and functional education. Prevention and solution of problem behavior in schools and school facilities. Methods of social educational activities.
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
Pedagogika jako věda a její předmět, zdroje pedagogických informací.
Historický exkurz do vývoje pedagogického myšlení.
Edukační prostředí a edukační procesy.
Pedagogické principy ve světle cílů a obsahu edukace.
Učitel a jeho profese, další pedagogičtí pracovníci.
Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě.
Nárys sociální pedagogiky, historický vývoj, vymezení a vlivné směry.
Pedagogizace prostředí, typologie prostředí, intencionální a funkcionální výchova.
Prevence a řešení rizikového chování ve školách a školských zařízeních.
Metody sociálně výchovné činnosti.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)
Students are expected to gain knowledge and understanding of the concepts that will be presented in lectures and whose detailed explanation will be available for them in the literature and study materials in the faculty Moodle.
In addition, knowledge of pre-recorded materials is required, which are:
a) In case of the first three lectures and seminars on general pedagogy located here: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=17#section-1
b) In case of lectures and seminars on social pedagogy located on the website: https://alya.cdsw.cz/bendls/ (section "Recorded lectures").
Compulsory study texts (will be part of the test): BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.
Furthermore, it is mandatory to study the chapter from the textbook (will be part of the test): BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 73-131.
Orientation in the issue is verified by a didactic test at the end of the course. The content of the test will be based on facts/information contained in above mentioned sources, presented in lectures, pre-recorded lectures, presentations and other study aids available in the faculty Moodle.
Furthermore, the information contained in the above publications (Bendl 2014, 2016).
As far as pre-recorded materials are concerned, they are similar to the study of literature as part of self-study.
In case of general pedagogy this includes watching 3 pre-recorded lectures.
In case of social pedagogy this includes watching 3 pre-recorded lectures. You can find three pre-recorded materials on the web: https://alya.cdsw.cz/bendls/
These are the numbers of "lectures" with the following slogans:
No. 31: Úvod do PG: Prostředí a jeho vliv na člověka – pedagogizace prostředí
The password for access to the lecture will be available after the lecture is held in person.
No. 32: Úvod do PG: Prevence rizikového chování žáků
The password for access to the lecture will be available after the lecture is held in person.
No. 33: Úvod do PG:: Pedagogická teleologie a vlivné směry sociální pedagogiky
The password for access to the lecture will be available after the lecture is held in person.
In order to pass the exam students need to succeed in the final test at the end of the course and attend at least 60% of seminars.
Orientation in the issue is verified by a didactic test at the end of the course. The content of the test will be based on facts/information contained in above publications, presented in lectures, pre-recorded lectures, presentations and other study aids available in the faculty Moodle The student has a total of three attempts to meet the conditions of the exam, two of which are resits. The didactic test will take place online in the Moodle environment and will be limited in time (60 minutes). It will be an open-book test. This means that students will be able to use the study materials provided or any other resources when writing it. However, it will be necessary to demonstrate orientation in the issue. It will not be enough to simply insert memorized or "google facts".
There will be a total of 10 open questions, each worth 3 points. The minimum number of points to successfully pass the exam will be 18 (ie 60%). Scoring is as follows: excellent (1) - 30-26 points, very good (2) - 25-22, good (3) - 21-18.
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (26.02.2024)
Předpokládá se znalost a porozumění pojmům, které budou uvedeny v přednáškách a jejichž podrobné vysvětlení studující získají studiem odborné literatury a studijních materiálů zpřístupněných ve fakultním Moodlu.
Dále jsou vyžadovány znalosti týkající se předtočených výkladů, které jsou:
a) v případě prvních tří přednášek a seminářů k obecné pedagogice umístěny zde: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=17#section-1
b) v případě přednášek a seminářů k sociální pedagogice umístěny na webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/ (sekce "Nahrané přednášky").
Povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.
Dále je povinně třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 73-131.
Orientace v problematice je ověřována didaktickým testem v závěru kurzu. Obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách, předtočené výklady, prezentace a další studijní opory zpřístupněné ve fakultním Moodlu.
Dále rovněž informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2016).
-------------------------------
Pokud se týká předtočených výkladů, jsou obdobou studia literatury v rámci samostudia.
V případě obecné pedagogiky sem patří zhlédnutí 3 předtočených přednášek.
V případě sociální pedagogiky budou mít studenti k dispozici 3 předtočené přednášky obsahující většinu látky, která bude probírána v rámci prezenční výuky (přednášek). Přednášky budou k dispozici na webových stránkách vyučujícího (Stanislav Bendl) a budou zpřístupněny po prezenční výuce.
Tři předtočené výklady najdete na webu: https://alya.cdsw.cz/bendls/
Jedná se o čísla „přednášek“ s těmito hesly:
č. 31: Úvod do PG: Prostředí a jeho vliv na člověka – pedagogizace prostředí
Heslo pro zpřístupnění přednášky bude k dispozici poté, co přednáška proběhne prezenčně.
č. 32: Úvod do PG: Prevence rizikového chování žáků
Heslo pro zpřístupnění přednášky bude k dispozici poté, co přednáška proběhne prezenčně.
č. 33: Úvod do PG:: Pedagogická teleologie a vlivné směry sociální pedagogiky
Heslo pro zpřístupnění přednášky bude k dispozici poté, co přednáška proběhne prezenčně.
-------------------------------
Podmínkou úspěšného splnění zkoušky je zvládnutí didaktického testu v závěru předmětu a 60% účast na realizovaných seminářích. Nedílnou součástí podmínek splnění předmětu je odevzdání písemného průběžného úkolu, který bude zadán e-mailem po první přednášce. Na jeho domácí vypracování je vymezen čas až 10 hodin (viz deskriptory předmětu).
-------------------------------
Studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné.
Didaktický test bude probíhat online v prostředí Moodle a bude časově omezen (60 minut). Bude se jednat o tzv. open-book test. Znamená to, že studenti budou moci při jeho psaní používat poskytnuné studijní materiály, nebo jakékoliv jiné zdroje. Bude však nutné prokázat orientaci v problematice. Nebude stačit pouhé vložení memorovaných nebo „vygooglených“ faktů.
Otevřených otázek (okruhů) bude celkově 10, každý okruh bude za 3 body. Minimální počet bodů k úspěšnému složení zkoušky bude 18 (tj. 60%).
Bodování je následující: výborně (1) - 30-26 bodů, velmi dobře (2) - 25-22, dobře (3) - 21-18.
Learning resources -
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (27.12.2023)