course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
The aim of the course is motivation in school-settings. The teacher should be able to assess and to influence (change) learning motivation of his/her students/pupils. The theoretical starting point will be created with Extended Cognitive Model of School Motivation. On the basic of the above mentioned model relevant motives, both intrinsic and extrinsic one, will be influenced. It concerns the following topics: intrinsic motivation and self-determination theory, flow experiences and interest on one hand and nAch, nAff, nPow on the other hand. Attention will also be paid to Reference Norms.
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Cílem předmětu je naučit doktorandy diagnostikovat a ovlivňovat učební motivaci žáků. Teoretickým východiskem bude Rozšířený kognitivní model motivace. Na jeho základě budou vybrány relevantní motivy, jak vnitřní (intrinsic motivation and self-determination theory, flow, zájem, etc.), tak vnější (výkonový motiv, afiliační motiv, mocenský motiv). Značná pozornost bude věnována vztahovým normám ve vyučování.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Doporučená:články z časopisu Pedagogika od r. 1994 do současnosti.
Doporučená: Csikszentmihalyi, M.:. Finding Flow. The Psychology of Engagement with Everyday Life. New York. N.Y.: Basic Books. 1998.
Doporučená: Deci, E. L. & Ryan, R. M. (Eds):. Handbook of Self-Determinantion Research Rochester. N. Y. : Rochester University Press. 2002.
Doporučená: Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I.:. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN. 1989.
Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Oral examination
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Ústní zkouška
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Extended Cognitive Model of Learning Motivation and How Motivation Can Be Assessed; Intrinsic Motivation and Self-Determination, Flow, and Interest; Extrinsic Motivation (nAch, nAff, nPow); Teachers´s Reference Norms.
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (21.10.2018)
Rozšířený kognitivní motivační model učební motivace a zjišťování motivace; vnitřní motivace a sebedeterminace, flow a zájem; vnější motivace (výkon, afiliace a moc); vztahové normy ve vyučování.