|
|
|
||
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Seznámení se základy systematiky a ekologie rostlin. |
|
||
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (5 kredity) a je stanovena na 136 hodin. Přímá výuka odpovídá 630 min./semestr. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. MS Teams – odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekAtg-F_Xjebsh1-BYwJAwKYwDrW4kHH9Qgm7TSeWaI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77b0f5b1-9f85-46fd-a8c3-681388560b68&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 |
|
||
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Čeřovský a kol. (2009): Botanicky významná území České republiky. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha. Deyl,M.-Hísek,K.(2002): Naše květiny. Academia, Praha. Grau, J. a kol. (2000): Trávy. Ikar, Praha. Chytrý a kol. (2010): Vegetace České republiky. Academia, Praha. Kremer, B.P. (1995): Stromy. Ikar, Praha. Kubát a kol. (2002): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.Munker, B. (1998): Plané rostliny střední Evropy. Ikar, Praha. Skoumalová, A., Hrouda, L. (2018): Rostliny naší přírody. Academia, Praha. Skýbová, J.(2007): Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. UK-Pedagogická fakulta, Praha. Úředníček a kol. (2009): Dřeviny české republiky. Lesnická práce s.r.o., Písek. Valíček, P. (2002): Užitkové rostliny tropů a subtropů. Academia, Praha. |
|
||
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
V rámci cvičení studenti vytvoří a odevzdají do MS Teams prezentaci v PDF : a) prezentace vybraných zástupců jehličnatých dřevin v okolí místa bydliště b) prezentace jarního bylinného aspektu (rostliny vetoucí na jaře) Zápočet - poznávání rostlin Zkouška - ověření znalostí z odpřednášené problematiky a na základě přednášek a doporučené studijní literatury Forma zkoušky - písemná
|
|
||
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Systém a vývojové vztahy hlavních skupin vyšších rostlin 2. Semenné rostliny a jejich charakteristika. Kapraďosemenné, cykasy, jinany, jehličnany. Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 3. Liánovce, jejich charakteristika, fylogeneze a třídění. 4. Magnoliophyta - charakteristika, vývoj a třídění. Magnoliopsida ? šácholanotvaré, vavřínotvaré, pepřovníkotvaré, podražcotvaré, leknínotvaré. Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 5. Rosopsida - pryskyřníkotvaré, vilínotvaré, kopřivotvaré, bukotvaré, břízotvaré, ořešákotvaré, hvozdíkotvaré, rdesnotvaré, pivoňkotvaré, čajovníkotvaré, violkotvaré, mučenkotvaré, kaparotvaré, vrbotvaré, vřesovcotvaré, prvosenkotvaré, slézotvaré, pryšcotvaré, růžotvaré, lomikamenotvaré, bobotvaré, kakostotvaré, aralkotvaré, olivovníkotvaré, hořcotvaré, štětkotvaré, jirnicotvaré, krtečníkotvaré, hluchavkotvaré, Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 6. Liliopsida - žabníkotvaré, voďankotvaré , rdestotvaré, liliotvaré, kosatcotvaré, zázvorovníkotvaré, vstavačotvaré, sítivotvaré, šáchorotvaré, bromeliotvaré, křížatkotvaré, lipnicotvaré, arekotvaré, aronotvaré, pandánotvaré, Jejich biologie a přehled hlavních zástupců. 7. Základy fytogeografie a fytocenologie. Fytocenologické jednotky na území Čech, fytogeografické členění našeho území. 8. Ekologie a sociologie rostlin. Význam ochrany rostlin na našem území. Nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin.
Praktika 1. l. Jehličnany - demonstrace vegetativních orgánů nejdůležitějších druhů jehličnanů, rozbor samčích a samičích květních šištic. 2. Demonstrace herbářových položek i živých přírodnin zástupců jednotlivých řádů a čeledí Magnoliophyt. 3. Návštěva botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK, prohlídka venkovní zahrady a skleníku s exotickými druhy, s odborným výkladem. 4. Závěrečné opakovací praktikum, udílení zápočtu na základě docházky do praktik, praktických znalostí demonstrovaných a dalších druhů rostlin, předložení didaktického herbáře. |
|
||
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu: Fotoherbář rostlin - podmínka zakončení předmětu Zápočet - poznávání rostlin Zkouška - ověření znalostí z odpřednášené problematiky a na základě přednášek a doporučené studijní literatury |
|
||
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (30.01.2024)
Odkaz na studijní opory v Moodle 1: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7790 Odkaz na studijní opory v MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekAtg-F_Xjebsh1-BYwJAwKYwDrW4kHH9Qgm7TSeWaI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77b0f5b1-9f85-46fd-a8c3-681388560b68&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 |