|
|
|
||
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
|
|
||
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Aims: to understand concepts of contemporary art in relevant pedagogical contexts. To gain ability to develop and design models of art education for students with special needs. Discussing cultural, multicultural, social and gender issues. |
|
||
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Literature: Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691 Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog. Fulková, M., Kitzbergerová, L. (1999 - 2004) Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum: Nan Goldin/Budu tvým zrcadlem, Michael Biberstein/Mysli si krajinu, Rheims-Bramly/INRI-14 obrazů k zastavení, Čchiou S´-hua/Zabal se do mlhy, Současná čínská fotografie/Podivné nebe- vstupte pětkrát, Mikuláš Medek/Oko. Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia Fulková, M. (2004) Děti se nenarodily v galeriích. In Šupšáková, B. (ed.) (2004) Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit Bratislava. ISBN 80-968441-1-3 Honneth, A. (1996). Sociální filosofie a postmoderní etika. Filosofia, Nakl. Filosofického ústavu AVČR. ISBN 80 - 7007-082-X Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6 Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV nakladatelství ISBN 80-85866-72-2 Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze. Štech, S. (2004). Vzdělávací programy mají umožnit poznání aneb Brána mysli otevřená. In Brabcová, A. (ed.) (2004). Brána muzea otevřená. OSF Praha, Nakl. JUKO Náchod. ISBN 80-86213-28-5 Magazines: Výtvarná výchova, I JADE, Atelier, Umělec, Labyrint, Analogon. |
|
||
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Evaluation: compulsory attendance on seminars and lectures, coninuous seminar excercises, compulsory literature Final exam: test
|
|
||
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
Sylabus: Theory - experience and reflectivity in art education. Reflective competencies of art teacher. Artetherpay and artefiletics as context for pedagogical work.Cultural and multicultural frmaes of contmeporary art. Sociology, philosophy, etics and art education.
Key words: art, art education, artetherapy, concept, discourse, institutions, gallery education
|