|
|
|
||
Last update: HERMANOV (27.05.2008)
|
|
||
Last update: HERMANOV (27.05.2008)
The goal of the subject is to acquaint the students with the concept of nursing process, teach them the methods of patients? needs assessment, stating the problems and planning nursing care. In practical exercises the students will learn the skills that are based on the competencies of general nurse. |
|
||
Last update: VYTEJCKOVA (16.09.2008)
KOLEKTIV AUTORŮ Základy ošetřování nemocných. Praha : Karolinum, 2005. MAREČKOVÁ, J.: Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. Praha: Grada 2006. ? MIKŠOVÁ, Z.; FROŇKOVÁ, M.; HERNOVÁ, R.; ZAJÍČKOVÁ, M. Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Praha : Grada Publishing, 2006. MIKŠOVÁ, Z.; FROŇKOVÁ, M.; HERNOVÁ, R.; ZAJÍČKOVÁ, M. Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Praha : Grada Publishing, 2006. ROZSYPALOVÁ, M.; ŠAFRÁNKOVÁ, A. Ošetřovatelství 1. Praha : Informatorium, 2002. ROZSYPALOVÁ, M.; ŠAFRÁNKOVÁ, A.; HALADOVÁ, E. Ošetřovatelství 2. Praha : Informatorium, 2002. STAŇKOVÁ, M.: Jak provádět ošetřovatelský proces. České ošetřovatelství 4. Brno: IDV PZ 1999. ŠAMÁNKOVÁ, M. a kol. Základy ošetřovatelství pro studující lékařských fakult 1. a 2 díl. Praha : Karolinum, 2002. WORKMAN, B. A.; BENNETT, L. A. Klíčové dovednosti sester. Praha : Grada Publishing, 2006. Příloha č. 3 k vyhlášce 195/2005 Sb.
Doplňková literatura: VONDRÁČEK, L.;LUDVÍK, M.; NOVÁKOVÁ, J. Ošetřovatelská dokumentace v praxi. Praha: Grada Publishing, 2003. VONDRÁČEK, L.; LUDVÍK, M. Zdravotnické právo v ošetřovatelské praxi I. Brno: IDV PZ, 2003. BLÁHA, K.; STAŇKOVÁ, M.; VONDRÁČEK, L.; LUDVÍK, M. Zdravotnické právo v ošetřovatelské praxi II. Brno: NCO NZO, 2003. VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Pochybení a sankce při poskytování ošetřovatelské péče. Praha: Grada Publishing, 2003. VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Pochybení a sankce při poskytování ošetřovatelské péče II. Praha: Grada Publishing, 2006. |
|
||
Last update: HERMANOV (27.05.2008)
lectures, practical exercises |
|
||
Last update: VYTEJCKOVA (16.09.2008)
80% attendence on practicums, practicing 90% of the stated procedures in the skill lab, written case study with nursing care plan, 80% score on the credit tes, oral and practical examination |
|
||
Last update: HERMANOV (27.05.2008)
Lectures 1.Nursing process, patient assessment, assessment instruments 2.Nursing diagnosis, goals of nursing care 3.Making priorities, planning care 4.Implementation of nursing care plan, work organization, delegation 5.Evaluation, documentation
Practical exercises 1.assessment of the skills learned in the first year, 2.blood transfusion 3.NG tube insertion, PEG, enteral feeding, gastric lavage 4.surgical instruments, sutures, dressing changes, taking care of surgical wound 5.practical training in wound dressing, taking care of chronic wound 6.modern wound treatment, stoma 7.care of stoma, patient education, prevention of complications 8.endoscopic examinations, taking care of patients before, during and after the procedure 9.drains, drainage, care of patients with chest drainage 10.care of the patient with breathing difficulties, maintaining airway patency with or without an equipment |