|
|
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (14.06.2022)
Čechovská, I., Miler, T. ed. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: UK, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3. BUCHTEL J. a kol. Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Nakladatelství Karolinum. 2005, ISBN 80-246-1011-6 DOSTÁL, E., VELEBIL, V. a kol. Didaktika školní atletiky. Praha: SPN 1991.. Fořterová, P., Gnad, T., Chrástková, M. Vybrané kapitoly z teorie lyžování. Praha: UK FTVS, 2022 CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha: UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-91-5. CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4. Jebavý R., Hojka V., Kaplan A. Kondiční trénink ve sportovních hrách. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4072-0. Jebavý R., Hojka V., Kaplan, A. Rozcvičení ve sportu . Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4525-1. KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha: FTVS UK. 2014. 160 s. ISBN 978-80-87647-15-8. KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Praha : UK FTVS, 2020, elektronická publikace. ISBN 978-80-87647-51-6. dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1- ppc_orig.pdf Matošková, P., Gnad, T., Polášková, M., Bílý, M. Lyžování - průpravná cvičení pro zatáčení a pro běh na lyžích. Praha: UK FTVS, 2012. Dostupné z: Matošková, P., Polášková, M., Chrástková, M., Gnad, T., Jindra, M., Bílý, M. Multimediální učebnice lyžování - technika a metodika. Praha: UK FTVS, 2016, ISBN 978-80-87647-33-2. Dostupné z: MOSSTON, M. and ASHWORTH, S. The spektrum of teaching styles. New York: 1990. 212 s. NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf). NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0. multimediální učební text (část textu RG a PS je vystavena na www stránkách fakulty) PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum 2009. TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007. Reguli, Z., Ďurech, M., Vít, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Masarykova univerzita. Brno: 2007. ISBN 978-80-210-4318-3. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 171 s. ISBN 8071846597. SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4. ŠAFRÁNEK, J. Cyklistika pro děti i jejich rodiče. 1.vyd. Praha : Portál, 2000. TÁBORSKÝ F., Sportovní hry II. Praha: Grada, 2005, ISBN80-247-1330-6 TÁBORSKÝ F., Sportovní hry. Praha: Grada, 2004, ISBN80-247-0875-2 TÁBORSKÝ F., Základy sportovních her. UK Praha, 2007, ISBN 808631748X TZD atletiky - PATL114 VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Základy atletiky. Praha: UK FTVS, 2006. VINDUŠKOVÁ, Jitka, et al. Abeceda atletického trenéra. Praha: Olympia, 2003, 1: 2005-2006.
II. část Bradley KL USA (Ret), Goetz T, Viswanathan S. Toward a Contemporary Definition of Health. Mil Med. 2018 Nov 1;183(suppl_3):204-207. doi: 10.1093/milmed/usy213. PMID: 30462340. Bunc V, Dlouhá R. Energy cost of treadmill walking. J Sports Med Phys Fitness. 1997 Jun;37(2):103-9. PMID: 9239987. Bunc V. A simple method for estimating aerobic fitness. Ergonomics. 1994 Jan;37(1):159-65. doi: 10.1080/00140139408963634. PMID: 8112271. BUNC, V. A movement intervention as a tool of the influence of physical fitness and health. Trends in Sport Sciences, [s. l.], v. 25, n. 4, p. 209-216, 2018. CLARKOVÁ, N. Sportovní výživa. Praha: Grada Publishing, 2014, 392 s. Determinants of Health | Healthy People 2020. www.healthypeople.gov [online]. [cit. 2020-11-15]. Dostupné online Dovalil J. et al. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia DUFFKOVÁ, J. Česká dovolená na konci 20. století (Obecná charakteristika). In: Aktér, instituce, společnost. Acta DUFFKOVÁ, J. Životní způsob/styl a jeho variantnost (Malé zamyšlení nad tím, co všechno se může skrývat pod označením „alternativní životní styl“). In: Aktuální problémy životního stylu. Praha, Masarykova česká sociologická společnost 2005. DUFFKOVÁ, J., URBAN, L. a J. DUBSKÝ. Sociologie životního stylu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-123-6. Eddolls WTB, McNarry MA, Stratton G, Winn CON, Mackintosh KA. High-Intensity Interval Training Interventions in Children and Adolescents: A Systematic Review. Sports Med. 2017 Nov;47(11):2363-2374. doi: 10.1007/s40279-017-0753-8. PMID: 28643209; PMCID: PMC5633633. ISBN 978-80-7345-429-6. KASPER, H. Výživa v medicíně a dietetika. Praha: Grada, 2015, 592 s. ISBN 978-80-247-4533-6. KOBILKOVÁ,J. a kol. Základy gynekologie a porodnictví. Praha: Galén, 2005. 368 s. ISBN 80-7262-31-X. KUDLOVÁ, E. Hygiena výživy a nutriční epidemiologie. Praha: Karolinum, 2009. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-80-246-1735-0. KUNOVÁ, V. Zdravá výživa. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2011, 140 s. Zdraví & životní styl. ISBN 978-80-247-3433-0. LIPOVETSKY, G. Éra prázdnoty: úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor, 1998. Střed. ISBN 80-85190-74-5. MAUGHAN, R., J., BURKE, L. Výživa ve sportu: příručka pro sportovní medicínu. 1. české vyd. Praha: Galén, c2006, 311 s. ISBN 80-7262-318-4. MCCARTNEY G, POPHAM F, MCMASTER R, CUMBERS A. Defining health and health inequalities. Public Health. 2019 Jul;172:22-30. doi: 10.1016/j.puhe.2019.03.023. Epub 2019 May 31. PMID: 31154234; PMCID: PMC6558275. PETRUSEK, M. Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. Knižnice Sociologické aktuality. ISBN 978-80-86429-63-2. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 104 s. Dostupné z https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/#1-v-sou%C4%8Dasnosti-platn%C3%A1-rvp-- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2017. 166 s. Dostupné z SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál. 2010. 168 s. SVAČINA, Š., MÜLLEROVÁ, D., BRETŠNAJDROVÁ A., Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. 2., upr. vyd. Praha: Triton, 2013, 341 s. Lékařské repetitorium, sv. č. 8. ISBN 978-80-7387-699-9. ŠRÁMKOVÁ, T. Sexuologie pro zdravotníky. Praha: Galén, 2015. 238 s. ISBN: 978-80-7492-162-9. TUČEK, M. Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha: SLON, 2003. Studie. ISBN 80-86429-22-9. Universitatis Carolinae - Philosophica et historica, Studia Sociologica XIII., Univerzita Karlova, Praha 2003.
TÁBORSKÝ F. Sportovní hry . Praha: Grada, 2004, 159 s. ISBN 80-247-0875-2.
TÁBORSKÝ F. Sportovní hry II . Praha: Grada, 2005, 172 s. ISBN 80-247-1330-6.
TÁBORSKÝ F. Cílové sporty . Praha: Grada, 2007, 144 s. ISBN 978-80-247-1637-4. VÁLKOVÁ, H. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc: FTK UP. 2012. 92 s.
Pavelka, R., Stich J. Sebeobrana. Praha: IKAR, 2015. ISBN 978-80-249-2800-5 VILIKUS, Z., MACH, I., BRANDEJSKÝ, P. Výživa sportovců a sportovní výkon. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 177 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-80-246-2064-0. ZÁHUMENSKÝ, J., JILICH,D., VAŇOUSOVÁ, D. Základy moderní venerologie. Praha: Maxdorf, 2015 176 s. |
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (04.09.2023)
1. Didaktické styly definice, význam, aplikace, specifika ve školní TV, kognitivní práh
2. Vyučovací jednotka Skladby jednotky, rozcvičení, hlavní část, příprava jednotky, efektivita jednotky, klíčové činnosti učitele
3. Osvojování pohybových dovedností Představení, ukázka a vysvětlení, nácvik, transfer, interference, oprava chyb
4. Didaktické formy a didaktické metody ve sportovních hrách využití, aplikace a význam ve sportovních hrách; didaktické aspekty učení herním dovednostem - pojetí ve školní TV;
5. Teorie individuálního a týmového herního výkonu determinanty, deformační faktory, základy diagnostiky
6. Systém gymnastiky historické systémy a jejich vliv na vývoj gymnastiky (dělení gymnastiky - gymnastické druhy a sporty, jejich charakteristika, cíle, úkoly a pohybový obsah).
7. Tvorba gymnastických programů charakteristika gymnastického pohybu, zásady tvorby gymnastických programů dle jejich zaměření na zdravotně orientovanou nebo výkonově orientovanou zdatnost, cíle a zaměření, specifické úkoly, intervenční programy
8. Didaktika základních plaveckých dovedností adaptace na vodní prostředí, základní plavecké dovednosti, nácvik a rozvoj plaveckých dovedností
9. Didaktika plaveckých způsobů v jednotlivých etapách plaveckého vzdělávání didaktika plaveckého způsobu kraul, znak, prsa, motýlek, pohybové učení ve vodě, didaktické metody
10. Zatěžování ve vodě pro podporu tělesné zdatnosti pohybový trénink ve vodě - specifika, principy; nepřerušované a přerušované metody zatěžování ve vodě pro podporu aerobní zdatnosti; rozvoj vytrvalostní svalové síly ve vodě; využití plaveckých pomůcek
11. Úpolové aktivity Charakteristika, význam a přínos úpolových aktivit; zařazení ve školní TV, zařazení v tréninku ostatních sportů
12. Technika atletických disciplín společné základy techniky běžeckých, skokanských a vrhačských disciplín, biomechanický rozbor vybrané disciplíny
13. Didaktika atletických disciplín Metodika nácviku jednotlivých (a skupin) atletických disciplín, komplexní vs. analyticko-syntetický postup
14. Sjíždění a zatáčení na lyžích Technika oblouků (paralelní, smýkaný, carvingový), metodika nácviku oblouků, bezpečnost při sjezdovém výcviku, sjezdový výcvik ve školní TV
15. Běh na lyžích Technika běhu na lyžích (klasická technika, bruslení), metodika nácviku jednotlivých způsobů běhu na lyžích, bezpečnost při běžeckém výcviku, běžecký výcvik ve školní TV
16. Sporty a aktivity v přírodě ve výchovně-vzdělávacích programech charakteristika sportů a aktivit v přírodě, výchovný a rozvojový potenciál těchto aktivit, bezpečnostní a legislativní rámec aktivit v přírodě. Turistika a její místo v moderní společnosti II. Část - výchova ke zdraví 1. Definice zdraví 2. Klíčové faktory pro zdraví 3. Zdravotní programy v ČR a EU 4. Význam výživy, složky stravy Faktory ovlivňující individuální potřebu energie, charakteristika a význam energetických složek (makronutrienty) a neenergetických složek ( mikronutrienty), úrovně metabolismu, energetická bilance 5. Diagnostické metody v dietologii Aspekty hodnocení stravovacích zvyklostí, diagnostika tělesného složení (metodiky, principy, hodnocené parametry) 6. Sportovní výživa Makronutrienty a mikronutrienty ve sportu, pitný režim, doporučení, suplementace 7. Komunikace v práci s osobami se specifickými potřebami. Důležitost komunikace při vzdělávání a vedení pohybových aktivit osob se specifickými potřebami. Augmentativní a alternativní formy komunikace. 8. Základní principy komunikace s různými skupinami osob se specifickými potřebami. Komunikace se zrakově jinak disponovanými, s osobami nedoslýchavými a neslyšícími, s osobami na invalidním vozíku, s osobami s postižením intelektu, s osobami s poruchou autistického spektra, s osobami s poruchami učení a řeči. 9. Role sebeobrany z hlediska naplnění RVP. Co je cílem tréninku sebeobrany? Jaké jsou klíčové kompetence pro ZŠ a SŠ? Jak znalosti a dovednosti v sebeobraně naplňují klíčové kompetence? 10. Faktory ovlivňující sebeobrannou situaci. Čím se sebeobranná situace liší od bojových sportů? Jakou roli hraje taktika? Jak situaci ovlivňuje § 29 - nutná obrana? 11. Reprodukční zdraví Faktory ovlivňující reprodukční zdraví, rizikové chování, antikoncepce, neplodnost, plánované rodičovství, sexuálně přenosné nemoci, sexuální chování, sexuální dysfunkce a poruchy, potrat 12. Těhotenství a mateřství Fyziologické těhotenství, rizika pro matku a plod, životospráva těhotné, porod, porod mimo zdravotnické zařízení, šestinedělí, předčasné mateřství 13. Životní styl jako sociální fenomén a výchozí momenty jeho teoretické reflexe. 14. Diferenciace v životním způsobu Podle kritérií: věk, pohlaví, příslušnost k určité sociální vrstvě a sociální skupině 15. Netradiční sportovní hry Vymezení pojmu, základní dělení podle různých kritérií, odlišnosti sportovní hry od cílového sportu 16. Didaktika "netradičních" sportovních her Didaktický potenciál "Netradičních sportovních her" při výuce, jejich vývoj, myšlenka fair play 17. Definice pohybového tréninku 18. Diagnostika pohybových předpokladů 19. Zásady návrhu pohybového tréninku |