Last update: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (10.10.2022)
The course introduces multiple methods of assessing L2 skills and language resources. Students analyze various types of tests in relation to testing objectives. The course provides an overview of the basic psychometric parameters of testing (validity, reliability, sensitivity, objectivity, difficulty, etc.), including their quantitative evaluation. Students are also introduced to the processes of validation, standardization, and calibration of language tests. Special attention is paid to the assessment of the common part of the Maturita) school-leaving examination and test modifications for students with specific learning needs. The course content includes detailed analyses of students´ performances in the oral and written parts of proficiency examinations in accordance with the prescribed and standardized criteria.
Last update: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (10.10.2022)
Předmět představuje způsoby hodnocení úrovně osvojení řečových dovedností a zvládnutí jazykových prostředků. Studenti analyzují různé typy testů vzhledem k cílům testování. Kurz poskytuje přehled základních psychometrických parametrů testování (validita, reliabilita, sensitivita, objektivita, obtížnost, apod.) včetně jejich kvantitativního vyhodnocení. Studenti se rovněž seznamují s procesy validace, standardizace a kalibrace jazykových zkoušek. Zvláštní pozornost je věnována hodnocení společné části maturitní zkoušky a testovým modifikacím pro studenty se specifickými potřebami učení. Součástí obsahu kurzu je detailní analýza studentského výkonu v ústní a písemné části maturitní zkoušky dle předepsaných kritérií.
Literature -
Last update: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (10.10.2022)
Coursebooks:
Brown, H. D., & Abeywickrama, P. (2010). Language Assessment: Principles and Classroom Practices. Pearson Longman. ISBN: 978-0138149314
McNamara, T. (2000). Language Testing. Oxford University Press. ISBN: 978-0194372220
aktuální Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky – anglický jazyk
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN: 8024414252
Other sources:
Bachmann, F. L., & Palmer, A. S. (2010). Language Assessment in Practice: Designing and Developing Useful Language Tests. Oxford University Press. ISBN: 978-0194422932
Byčkovský, P.,& Zvára, K. (2007) Konstrukce a analýza testů pro přijímací řízení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN: 978-80-7290-331-3
Carr Nathan T. (2011). Designing and Analyzing Language Tests. Oxford University Press. ISBN: 978-0194422970
Corkill, D., et al. (eds.) (2011). Manual for Language Test Development and Examining. Council of Europe. Cambridge: Association of Language Testers in Europe (ALTE). EMC/6212/1Y04: 5898975358
Fulcher, G., & Davidson, F. (2007). Language Testing and Assessment: An Advanced Resource Book. Routledge. ISBN: 978-0415339476
Fulcher, G., & Davidson, F. (eds.) (2012). The Routledge Handbook of Language Testing. London and New York: Routledge. ISBN: 978-1138205369
Hughes, A. (2002). Testing for Language Teachers. Cambridge University Press. ISBN: 978-0521484954
Katalogy požadavků pro zkoušky společné části maturitní zkoušky konané ve školním roce 2019/2020: Anglický jazyk. Praha: CERMAT. [cit. 2020-05-30]. Dostupné z www.cermat.cz
Last update: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (10.10.2022)
Základní literatura:
Brown, H. D., & Abeywickrama, P. (2010). Language Assessment: Principles and Classroom Practices. Pearson Longman. ISBN: 978-0138149314
McNamara, T. (2000). Language Testing. Oxford University Press. ISBN: 978-0194372220
aktuální Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky – anglický jazyk
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN: 8024414252
Další používaná literatura
Bachmann, F. L., & Palmer, A. S. (2010). Language Assessment in Practice: Designing and Developing Useful Language Tests. Oxford University Press. ISBN: 978-0194422932
Byčkovský, P.,& Zvára, K. (2007) Konstrukce a analýza testů pro přijímací řízení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN: 978-80-7290-331-3
Carr Nathan T. (2011). Designing and Analyzing Language Tests. Oxford University Press. ISBN: 978-0194422970
Corkill, D., et al. (eds.) (2011). Manual for Language Test Development and Examining. Council of Europe. Cambridge: Association of Language Testers in Europe (ALTE). EMC/6212/1Y04: 5898975358
Fulcher, G., & Davidson, F. (2007). Language Testing and Assessment: An Advanced Resource Book. Routledge. ISBN: 978-0415339476
Fulcher, G., & Davidson, F. (eds.) (2012). The Routledge Handbook of Language Testing. London and New York: Routledge. ISBN: 978-1138205369
Hughes, A. (2002). Testing for Language Teachers. Cambridge University Press. ISBN: 978-0521484954
Katalogy požadavků pro zkoušky společné části maturitní zkoušky konané ve školním roce 2019/2020: Anglický jazyk. Praha: CERMAT. [cit. 2020-05-30]. Dostupné z www.cermat.cz
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (10.10.2022)
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška se skládá z části písemné a ústní. Podmínkou účasti v ústní části zkoušky je složení písemné části (didaktický test) s úspěšností alespoň 70%.
Písemný test obsahuje uzavřené (multiple-choice) i otevřené odpovědi.
Syllabus -
Last update: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (10.10.2022)
The course covers the following topics:
1. Typology of assessments and tests; principles of assessment and test construction 2. Objectivity, validity and reliability; test item analysis 3. Sensitivity, difficulty and time requirements of the test 4. Standards and the standardization process, calibration; graduation and other standardized tests 5. Evaluation of speech production level 6. Assessment of speech perception level 7. Assessment of the level of mastery of linguistic resources 8. Assessment modification and compensation for students with SPU; assessment and diagnostic skills
Last update: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (10.10.2022)
V kurzu budou probírána následující témata:
1. Typologie hodnocení a testů; principy vyhodnocení a konstrukce testů 2. Objektivita, validita a reliabilita; položková analýza testu 3. Sensitivita, obtížnost a časová náročnost testu 4. Standardy a proces standardizace, kalibrace; maturita a další standardizované zkoušky 5. Hodnocení úrovně řečové produkce 6. Hodnocení úrovně řečové percepce 7. Hodnocení úrovně zvládnutí jazykových prostředků 8. Modifikace a kompenzace hodnocení pro studenty s SPU; hodnocení a diagnostika vloh
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. (10.10.2022)
Podmínkou ukončení předmětu a získání zápočtu jsou: