|
|
|
||
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
|
|
||
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
|
|
||
Last update: Kateřina Entnerová, DiS. (13.09.2021)
|
|
||
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN F., Dějepis : České a světové dějiny pro střední odborné školy. Homerová, M., Parkan, F. Dějepis - sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky, Praha: TAURIS, 2002. Julínek, S. Didaktická analýza jako východisko pro funkční volbu vyučovacích prostředků ve výuce dějepisu. in: Vyučovací pomůcky jako prostředek modernizace výuky dějepisu. Brno 1986, s. 78 - 95. Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004. Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990. Michovský, V. Didaktická analýza - základní forma učitelovy přípravy na vyučování. In.: Sborník pedagogické fakulty v Plzni. Dějepis 12. Praha: SPN, 1973. Parkan, F. Některé didaktické zásady hodnocení učebnic dějepisu. in: Avriga, 40/2000, s. 58 - 72. PARKAN, F. (ed.). Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví : Metodická příručka. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-287-3. PARKAN, F. (autor koncepce ucelené řady učebnic), MIKESKA, T., MÁLKOVÁ, M. Dějepis pro základní školy pro sluchově postižené (V) : Nejnovější dějiny. Praha: Septima, 2008. ISBN- 978-80-7216-272-7 PARKAN. F. a kol. Dějepis pro 7. ročník základní školy: Středověk a raný novověk : pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7235-378-1. PARKAN, F. a kol.. Dějepis pro 8. ročník základní Novověk : pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství. 2008. ISBN 978- 80-7235-411-5. PARKAN, F. a kol. Dějepis pro 9. ročník základní školy: Novověk: pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství. 2008. ISBN 978-80-7235-429-0. PARKAN, F., FERSTL, R. Environmentální výchova ve výuce historie : Metodika pro střední školy. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007. + CD PARKAN, F., FERSTL, R. Environmentální výchova ve výuce dějepisu : Metodika pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007. + CD VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F., Dějepis pro 6. ročník základní školy Pravěk a starověk : metodická příručka. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7235-339-X. VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F. Dějepis pro 7. ročník základní školy: Středověk a raný novověk: metodická příručka. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978- 80-7235-380-4. VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F., Dějepis pro 8. ročník základní školy: Novověk: metodická příručka. Praha : SPN ISBN- 978-80-7235-443-6 VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F., Dějepis pro 9. ročník základní školy: Nejnovější dějiny: metodická příručka. Praha, SPN ISBN- 978-80-7235-443-6 |
|
||
Last update: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (30.09.2020)
Semináře, cvičení, konzultace a distanční formy vzdělávání. |
|
||
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
Exam from history and theory of history didactics see the list of topics.
Test circuits:
1. History development as a subject and teacher education
2. Principles of history textbooks evaluation, types of textbooks used at present
3. Professionalization of the teacher and complete didactic analysis (historical, didactic, methodical)
4. Definition of relations of didactics of history to didactics of general, historical science, auxiliary historical sciences and other subject didactics.
5. František Palacký, his scientific work and influence on the concept of school history (textbooks and their authors) 6. Goll's school and its influence on the concept of school history (textbooks and their authors)
7. Main trends in historiography of the 20th century and their influence on the concept of school history
8. Utilization of historical sources, professional historiographical production and popular educational media in teaching at primary and secondary schools.
9. Historical geography and cartography, work with the map, map as a source and aids
10. Forms of extra-class teaching, types and functions
11. Functions, aims and content of history at school (reflection on current research and social discussions).
12. The role and importance of regional history and its use in teaching history
13. The role, importance and relationship of general and Czech history in history teaching
14. Educational goals and evaluation in the history, the principle of creation and types of tests.
|
|
||
Last update: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
1. Vývoj dějepisu jako předmětu a vzdělávání učitelů 2. Zásady hodnocení učebnic dějepisu, užívané typy učebnic vsoučasnosti 3. Profesionalizace učitele a úplná didaktická analýza (historická, didaktická, metodická) 4. Vymezení vztahů didaktiky dějepisu k didaktice obecné, historické vědě, pomocnýmvědám historickým a dalším oborovým didaktikám. 5. František Palacký, jeho vědecké dílo a vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)6. Gollova škola a její vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci) 7. Hlavní směry v historiografii 20. století a jejich vliv na pojetí školního dějepisu 8. Využití historických pramenů, odborné historiografické produkce a populárně naučnýchmediálních sdělení ve výuce na ZŠ a SŠ. 9. Historická geografie a kartografie, práce s mapou, mapa jako pramen a pomůcka 10. Formy mimotřídní výuky, typy a funkce 11. Funkce, cíle a obsah dějepisu ve škole (reflexe z hlediska aktuálních odborných výzkumů i společenských diskusí). 12. Úloha a význam regionální historie a její využití ve výuce dějepisu 13. Úloha, význam a vztah obecných a českých dějin ve výuce dějepisu 14. Vzdělávací cíle a hodnocení v dějepise, zásada tvorby a typy testů. |