Last update: Mgr. Martin Weiser, Ph.D. (04.08.2022)
An interactive lecture (with computers). We will introduce basics of work with data, graphics and programming in R (all the non-statistical tricks). This part roughly corresponds with chapters 1-5 in Crawley (2007).
Topics of the theoretical part:
1. Introduction to R. Help and literature. R environment and specifics of R. R-editor, Tinn-R with highlighted syntax; data import and export, basics of syntax, operators, signs and brackets.
2. Basic structures in R. Variables, vectors, matrices, data frames, arrays, strings, characters vs. numbers. Indexes as a crucial concept.
3. Brief ?bestiary? of some useful functions. Random number generation. Operations with vectors and matrices (sample, order, sort, diff, max, min, unique, sums, which). Operations with strings. Basic mathematical functions.
4. Scripting and programming (code writing) ? most important, we will dedicate extra time to make sure anybody understand this. Functions, arguments of functions. Control flow & loops (if, else, for, while, repeat). Functions within/inside function.
5. Good programming practice.
6. Data visualisation and graphics in R. Good practice in data visualization. Plot, lines, points, abline, text, image, par etc. as tools to visualize nearly anything. Lattice (Trellis) graphics. Connection of graphics and programming ? drawing and animations in R.
Last update: Mgr. Martin Weiser, Ph.D. (04.08.2022)
Proběhne jako interaktivní přednáška (s počítači), při které budou představeny základy práce s daty, grafikou a programování v R (prostě takové ty základní, nestatistické kejkle). Tato část volně koresponduje s kapitolami 1-5 v Crawley (2007).
Témata teoretické části:
1. Úvod do R. Nápověda a literatura. Prostředí R a specifické fígle; R-editor, editor Tinn-R se zvýrazněnou syntaxí; import a export dat z/do různých souborů. Základní syntaxe, operátory, znaménka, závorky.
2. Základní struktury v R. Proměnné, vektory, matice, data frames, arrays, strings, characters vs. numbers. Indexování jako zcela zásadní věc.
3. Stručný ?bestiář" některých zásadních funkcí. Generování náhodných čísel. Operace s vektory a maticemi (sample, order, sort, diff, max, min, unique, sums, which, ...). Operace s řetězci. Základní matematické operace.
4. Paní skriptů a programování - velmi důležité, budeme se tomu snažit dost věnovat. Funkce, argumenty funkce. Control flow & smyčky (if, else, for, while, repeat). Funkce uvnitř funkcí.
5. Dobré zvyklosti při programování.
6. Vizualizace a grafika v R. Obecné zásady vizualizace dat. Plot, lines, points, abline, text, image, par atd. jako nástroje na vizualizaci prakticky čehokoliv. Lattice (Trellis) graphics. Propojení grafiky a programování - kreslení a animace v R. |