Last update: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (21.09.2022)
Koncepce a základy specifického grafického výtvarného jazyka. Grafika není technologicky rozmnožená kresba. Fenomén kontrastu spolu s hledáním rozmanitosti lineárních a tiskových struktur. Kreativní principy autorského tisku. Černá x bílá – valéry šedých – barevný soutisk pomocí transparentních barev. Autority grafických disciplín historie a současnosti.
Základní specifika a výrazové možnosti uměleckých grafických technik. Zákonitosti grafické tvorby. Základní grafické techniky tisku z výšky. Výtvarné etudy a experimentace v grafických a aplikovaných grafických technikách: linoryt, dřevořez, dřevoryt, papírořez, monotyp atd. Kresebný a tiskový základ grafického média. Grafika, její vznik a základní vývojové proměny. Analýza významných období a děl v proměnách grafické umělecké tvorby. Grafické řady, cykly a projekty. Možnosti uplatnění graficky ve výchovné práci s dětmi a mládeží.
2. distanční verze
Portfolio dokumentující realizaci kvalitního souboru tisků s pracovní dokumentací. Orientovanost v oblasti historie a současnosti grafiky. Vlastní výběr autorit k jednotlivým technikám. Společné průběžné hodnocení. Semestrální studie autorit v grafickém umění.
Literature - Czech
Last update: doc. ak. mal. Ivan Špirk (22.09.2020)
HÁNOVÁ, M. „Japonismus ve výtvarném umění v Čechách“. Libertas, Praha. 2010 HOURA, M.: Jak se dívat na grafiku. Praha: SPN, 1971.
HOŠKOVÁ, S. a kol. „2. mezinárodní trienále grafiky“. Arbor vitae, Praha. 2004 HOŠKOVÁ, S. a kol. Inter-Kontakt-Grafik, Praha. 198.
MICHÁLEK, Ondřej. Magie otisku. Barrister a Principal. Brno 2016. ISBN 978-80-7485-08-1
Katalogy a webové stránky Grafiky roku a Boudníkovy ceny
Webové stránky světových a národních sbírek grafiky Webové stránky Grapheionu a Hollaru
https://hollar.library.utoronto.ca/
Syllabus -
Last update: doc. ak. mal. Ivan Špirk (22.09.2020)
Ongoing work on a defensible author's portfolio, based on the study of context. The set of tasks will be based on the possibility of working at home, without the use of printing on a graphics press.
The portfolio will contain solutions to all assigned tasks that will arise during the entire IB. The works will be instructed by sets of graphic sheets of authorities searched on the basis of recommended professional sources. The portfolio will include work with matrices and their reproductions (terrycloths, scans) and alternative forms of drawings. Matrices and drawings will be the basis for supplementing the portfolio with computer (and other) registers.
The theoretical contents of the semester are based on a systematic study of graphic authorities according to the proximity of the techniques we use (monotype, terry / papercut / linocut) - written semester study (2-3 standard pages and documentation).
Part 1 of the semester - Graphic nonlinear drawing. Area and structures. Drawings interpreted in drawings. Part 2 - Paper engravings (dry needles). Points, lines, structures and areas, using experience from previous work.
Part 3 - Common computer registration of author matrices.
Part 4 - Linocuts (monochrome, reproduced by terrycloths).
Written semester work.
The individual parts of the semester will be closed on the agreed dates with joint presentations with evaluation.
Last update: doc. ak. mal. Ivan Špirk (22.09.2020)
Distanční verze:
Průběžná práce na obhajitelném autorském portfoliu, založeném na studiu souvislostí. Soubor úkolů bude vycházet z možností práce v domácích podmínek, bez použití tisku na grafického lisu. Portfolio bude obsahovat řešení všech zadaných úkolů, které budou vznikat během celého ZS. Práce budou poučeny soubory grafických listů autorit vyhledaných na základě doporučených odborných pramenů. Portfolio bude obsahovat práce s matricemi a jejich reprodukcemi (frotáže, scany) a alternativními formami kreseb. Matrice a kresby budou podkladem pro doplnění portfolia o počítačové (a jiné) soutisky. Teoretické obsahy semestru jsou založeny na systematickém studiu autorit grafiky podle blízkosti námi použitých technik (monotyp, frotáž / papíroryt / linoryt) – písemná semestrální studie (2-3 normostrany a dokumentace).
1. část semestru - Grafická nelineární kresba. Plocha a struktury. Kresebně interpretované frotáže.
2. část - Papíroryty (suché jehly). Body, linie, struktury a plochy, využívající zkušeností z předešlé práce.
3. část - Společné počítačové soutisky autorských matric.
4. část - Linoryty (jednobarevné, reprodukované frotážemi).
Písemná semestrální práce.
Jednotlivé části ZS budou v dohodnutých termínech uzavírány společnými prezentacemi s hodnocením.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. (21.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Účast na výuce a obhajoba autorského grafického souboru na zadané téma. Základní znalost a orientovanost v tvůrcích věnujících se grafice z historie a současnosti.