|
|
|
||
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (03.02.2021)
|
|
||
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.02.2020)
Seznámení s teoriemi i praxí v oblasti dětského výtvarného projevu, jeho charakteristickými rysy a vlivy, které na něj působí. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací aspekty výtvarného projevu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a osobnostní typologie. Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty. Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů. Základní orientace posluchače v oblasti dětského výtvarného projevu, probuzení zájmu o vlastní výzkum i počátky pedagogického pohledu. |
|
||
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (10.02.2020)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H + H, 2008. GOMBRICH, E.: Umění a iluze, Praha: Odeon HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005. PIAGET, J.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997 SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Praha: Ped F UK, 1993. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.
Doporučená studijní literatura CASSIRER, E.: Esej o člověku. Pravda. Bratislava, 1977. DACEY, J. S.: LENNON, K.H., Kreativita, Grada Publishing, Praha, 2000. DRVOTA, S.: Osobnost a tvorba, Praha: Odeon, 1973. FREUD, S.: O člověku a kultuře, Praha: Odeon, 1990. ISBN 80-207-0109-5 HUYGHE, R., Řeč obrazů. Praha: Odeon, 1973. KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu, Univerzita Karlova, Praha, 2005. KULKA, J., Psychologie umění, Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2329-7. LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů, Praha, Odeon, 1989. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1284-0. READ, H.: Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967. ŠIKL, R., Zrakové vnímání, Praha: Grada 2013, ISBN 978-80-247-3029-5. ŠINDELÁŘ, D., Myšlení v obrazech aneb obrazy myšlení, Odeon, Praha, 1986. ZUSKA, V.: Mimésis – fikce – distance. K estetice XX. století, Triton, Praha, 2002 |
|
||
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (31.01.2021)
V době distanšní výuky setkává na platformě MS Teams. Přednášky, samostatná práce - studium literatury, prezentace seminárních prací |
|
||
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (03.02.2019)
1) Spontánní výtvarný projev dítěte jako součást vývoje kognitivních funkcí; výchovné a vzdělávací aspekty výtvarného projevu 2) Vývoj myšlení, poznávání a výtvarného projevu v raném dětství - senzomotorické období; rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte 3) Počátky symbolického myšlení a vyjadřování; sémiotická funkce, její podoby a počáteční vývoj 4) Výtvarný projev v předškolním věku; 5) Výtvarný projev raného školního věku; možnosti a podoby dětského realismu; setkávání se skutečností, objevování a poznávání možností vizuálního vyjádření 6 - 7) Výtvarná a osobnostní typologie, možnosti a meze jejich využití; osobnostní, individuální a kulturní kontexty 8 - 9) Nástup a projevy tzv. krize dětského výtvarného projevu; prostor pro vliv pedagoga; metody překlenutí 10 - 12) Výtvarný projev v období dospívání; formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.
|
|
||
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (31.01.2021)
Aktivní účast na onli setkávání, průběžné plnění zadaných úkolů, seminární práce a její prezentace na semináři. |