SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Obecná psychologie - YTVP002
Title: Obecná psychologie
Guaranteed by: Programme Theoretical and Research Psychology (24-TVP)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
Incompatibility : YMPP002
Interchangeability : YMPP002
Is incompatible with: YMPP002
Is interchangeable with: YMPP002
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Kristýna Macková (29.08.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a principy z oblasti studia psychických procesů. Kurz připravuje pojmovou základnu pro porozumění dalším tematicky specializovaným povinně volitelným kurzům, se zaměřením na kognitivní procesy či chování. Témata: 1. Úvod – Vymezení psychických procesů; experimentální psychologie, kognitivní psychologie, neurovědy, kybernetika; metody studia psychických procesů. 2. Vnímání – Zrakové vnímání, rozpoznávání objektů, čich, chuť, hmat, multisenzorické procesy, vizuomotorická koordinace; představování si; detekce pohledu, vnímání intence. 3. Učení – Habituace, senzitizace. Klasické a operantní podmiňování. Asociační učení. Sociální učení – učení o podnětu, o prostředí, emulace, imitace. Imprinting. „Vhled“. 4. Jazyk - základy slyšení, sluchová dráha, lexikální slovník, rozpoznání slov, porozumění mluvené řeči, rozpoznání psaného textu, zpracování vět, produkce řeči, poruchy řeči. 5. Reprezentace poznatků – mentální reprezentace; pojmy a význam, představy, abstrakce, kategorizace, kognitivní mapa; přenesení významu, generalizace; schopnost porovnávání, rozpoznávání vztahů, tvorba asociací. 6. Myšlení – myšlení, řešení problémů, rozhodování; dobře a špatně definované problémy, expertní řešení problémů, heuristiky při řešení problémů, tvořivost, talent, mentální modely, teorie subjektivní očekávané hodnoty - normativní model, teorie vyhlídek, heuristiky rozhodování, dedukce, indukce; vyvozování kauzality; folková fyzika, psychologie. 7. Pozornost - sluchová a zraková pozornost, výběrová a rozdělená pozornost, teorie integrace znaků, poruchy prostorové pozornosti, neglect, zaměření, selektivní pozornost. 8. Paměť - druhy paměti, senzorická a krátkodobá paměť, pracovní paměť, procedurální paměť, epizodická a sémantická paměť, paměťové procesy, zapomínání, koncepty, teorie prototypů, sémantická síť. 9. Motivace – instinkty, pudy, evoluční motivy; vnitřní a vnější, implicitní a explicitní motivy, podnět, pobídka, cíl, posílení a trest; základní psychické potřeby; inhibice, vyhledávání nového, bažení, závislost; tělesná regulace, homeostáze, zpětná vazba, vybuzení a valence; stres, zvládání, podpora. 10. Emoce – evoluční, kognitivní a konstruktivistické přístupy; klasické teorie emocí; funkce emocí; afektivní procesy; evaluační procesy, emoční zkušenost; „základní emoce”; vybuzení a valence; nálada, emoční stav; priming; emoce spojené se sebeuvědoměním, rozpoznávání emocí; štěstí; regulace emocí; emoční paměť. 11. Prostorová paměť a navigace – vodítka, orientace, mapy, referenční rámce, kognitivní mapa; kódování prostoru, plánování cesty, kotvení. 12. Plánování, výkonné funkce – preference, plánování sekvence, inhibice chování, zaměření pozornosti (mentální zaměření), distraktory, přepínání mezi cíli, vyhledávání relevantních informací; seberegulace. 13. Shrnutí poznatků.
Syllabus - Czech
Last update: Kristýna Macková (29.08.2019)
Povinná literatura:
STERNBERG, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Academia. ISBN: 80- 200-1307-5.

PLHÁKOVÁ, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha. Academia. ISBN: 978-80-200-1499-3.

POLÁČKOVÁ ŠOLCOVÁ, I. (2018). Emoce. Regulace a vývoj v průběhu života. Grada. ISBN 978-80-247-5128-3.

Doporučená literatura:
DECKERS, L. (2016). Motivation: Biological, Psychological, and Environmental. Routledge, London and New York. ISBN 9780205941001.

LIEBERMAN, D. (2012). Learning and Memory. Cambrige University Press. New York. ISBN 9780521877473.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html