Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.10.2019)
The course is entrance gateway to professional study of education. It familiarizes students with the nature of educational science and leads them to mastering of modern educational terminology. Attention is given not only to the basic categories of general theory of education, but also to selected questions about teacher's and educator's occupation, Czech education system and its perspectives in the european context. Emphasis is given to value orientation of education and its significance to humanization of education.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)
Kurz je vstupní branou do oborového studia pedagogiky. Seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedagogické terminologie. Pozornost je věnována nejen základním kategoriím obecné pedagogiky, ale též vybraným otázkám učitelského a vychovatelského povolání, českému vzdělávacímu systému a jeho perspektivám v evropském kontextu. Důraz je položen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)
The goal of subject is to disclose modern theory of education to students, familiarize them with basic terminology and structure of field. Students should be able to understand general theory of education as a crucial modern scientific discipline, whose findings make up foundation for further study and practice in the field of upbringing and education.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)
Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru. Studenti by měli pochopit obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání.
Literature -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.10.2019)
DVOŘÁKOVÁ, M.; KOLÁŘ, Z.; TVRZOVÁ, I.; VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.
FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015.
KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Praha: SLON, 2008.
LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2009.
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.
PRŮCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2009.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2007.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)
DVOŘÁKOVÁ, M.; KOLÁŘ, Z.; TVRZOVÁ, I.; VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.
FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015.
KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Praha: SLON, 2008.
LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2009.
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.
PRŮCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2009.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2007.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (25.10.2019)
Examination Requirements: The exam has a written form (test, 70% success rate).
Students have to pass 3 exams, 2 of which are corrective.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)
Požadavky ke zkoušce: zkouška má písemnou podobu (test, úspěšnost 70 %).
Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Syllabus -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)
1. Introduction to educational study, sources of educational information.
2. Education as a science ? conception of education, its structure and placement in sciences.
3. Basic educational terminology and its changes.
4. Educational disciplines and their current issues.
5. Upbringing and development of human.
6. Upbringing and society.
7. Educational workers.
8. Teacher's profession.
9. Czech educational system in EU context.
10. Current issues of Czech education.
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)
1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací.
2. Pedagogika jako věda, pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd.
3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.
4. Pedagogické disciplíny a jejich aktuální otázky.