Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
The course reflects the knowledge of previous theoretical and practical courses and transforms them into anelementary didactic structure. It presents the main principles of planning in Art Education and introduces students to suitable sources of inspiration. It presents the patterns of children's artistic expression and its main developmental features and shows the links between the choice of the field context and the task and among other key didactic categories. The course also includes a brief history and present of the field of Didactics of Art Education.
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
Kurz reflektuje poznatky předchozích teoretických a praktických kurzů a transformuje je do elementární didaktické struktury. Předkládá hlavní principy plánování ve Výtvarné výchově. Zabývá se postupy transformace obsahu oborového kontextu do úkolu pro děti předškolního věku. Promýšlí přitom zákonitosti dětského výtvarného projevu a jeho hlavní vývojové rysy a ukazuje vazby mezi volbou oborového kontextu a úkolem a mezi dalšími klíčovými didaktickými kategoriemi. Součástí kurzu je seznámení se stručnou historií a současností oboru Didaktiky Výtvarné výchovy.
Descriptors -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
didactical transformation, planning in Arts, art contexts, assignment, pre-school age
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
didaktická transformace, plánování ve vv, oborový kontext, úkol, předškolní věk
Literature - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
FULKOVÁ, M. , KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In: Kohnová, J. (Ed.): Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, UK, 2012, s. 41-48. ISBN 978-80-7290-548-5
FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
ŠUPŠÁKOVÁ, B.: Detský výtvarný prejav. Bratislava, Dolis, 2013.
Kafková, H.: Plánování výtvarných činností. Praha, Uk 2019. Dostupné na:
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
didactical transformation, elementary didactical structure, key principles of planning in Arts, the process of transformation, the content knowled and the assignment, preschool education, development of child in the field of visual creativity, basic stages of development, linking art context and art assignment as well as other key didactical cathegories, essential history and presence of Didactics of the Arts Education
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)
didaktická transformace, elementární didaktická struktura, hlavní principy plánování ve Výtvarné výchově, postupy transformace obsahu oborového kontextu do úkolu pro děti předškolního věku, zákonitosti dětského výtvarného projevu, hlavní vývojové rysy, vazby mezi volbou oborového kontextu a úkolem a mezi dalšími klíčovými didaktickými kategoriemi, stručná historie a současnost oboru Didaktiky Výtvarné výchovy.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2021)