Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování a dalších se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se základními principy rozvoje jazykových prostředků a řečových dovedností, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině, přičemž akcent bude kladen zejména na rozvoj jazykových prostředků. Ukázky videonahrávek z praxe a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Následující mikrovýstupy studentů, včetně jejich sebehodnocení a hodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů.
Obsah:
Introduction; Revision (aims, communicative competence, activity types, lesson planning, etc.).
Teaching language microskills/subskills and language skills.
Language microskills/subskills:
teaching vocabulary,
teaching grammar,
teaching pronunciation.
Optional/self-study: Translation in ELT.
Course evaluation.
Požadavky na studenta:
Aktivní účast na výuce (80%); předložení požadované dokumentace (příprava na microteachings; pozorovací archy; seznam prostudované literatury; příp. další požadované materiály)
Formát: test, příp. ústní pohovor/kolokvium na základě předložených materiálů
Literature - Czech
Last update: CHALUPSK/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2015)
Základní:
THORNBURY, S. (2000). How to Teach Grammar. Longman,
THORNBURY, S. (2002). How to Teach Vocabulary. Pearson Education.
CELCE-MURCIA, M., BRINTON, D. M., GOODWIN, J. M. (2010) Teaching Pronunciation. A Coursebook and Reference Guide. (2nd ed.) New York: Cambridge University Press.
Doporučená:
GRANT, L. (2014) Pronunciation Myths. Applying Second Language Research to Classroom Teaching. Ann Arbor: University of Michigan Press.
KELLY, G. (2004).How to Teach Pronunciation. Pearson Education.
UNDERHILL, A. (2005). Sound Foundations. Learning and Teaching Pronunciation. (3rd ed.) Oxford: Macmillan Publishers Limited.
LANE, L. (2012).Tips for Teaching Pronunciation. A Practical Approach. New York: Pearson Longman.
+ selected chapters:
HARMER, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. Longman.
SCRIVENER, J. (2011).Learning Teaching. Macmillan.
HENDRICH, J. ET AL. (1988). Didaktika cizích jazyků. SPN Praha.
UR, P. (2012)A Course in English Language Teaching. Cambridge University Press.
Requirements to the exam - Czech
Last update: CHALUPSK/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2015)
Aktivní účast na výuce (80%); předložení požadované dokumentace (příprava na microteachings; seznam prostudované literatury; příp. další požadované materiály, např. pozorovací archy)
Formát: test, (příp. při splnění zadaných požadavků ústní pohovor)
Syllabus
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (13.01.2017)