SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Non-fiction Audiovisual Works - JJM443
Title: Non-fiction audiovizuální tvorba
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (90)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Incompatibility : JJM295, JKM133
Is incompatible with: JKM133, JJM295
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (07.01.2020)
Posluchači se prostřednictvím přednášky seznámí se specifickými přístupy rozhlasového, filmového a televizního dokumentu k realitě. Překročí hranici od časovosti k nadčasovosti, na konkrétních příkladech si uvědomí výzvy i hrozby přinášející tento druh tvorby. V rámci seminářů si vyzkouší vytvořit vlastní projekt prezentovatelný v rámci rozhodovacích procesů v mediálním průmyslu, na němž si osvojí i vlastní autorská hlediska a tvůrčí možnosti.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (07.01.2020)

Cílem předmětu je poznat principy specifického uchopování světa prostředky non-fiction tvorby (zejm. tzv. dokumentární tvorbou) a vyzkoušet je i svým vlastním projektem.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (07.01.2020)

Ukončení předmětu obsahuje text a povinnou prezentaci vlastního non-fiction projektu. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (07.01.2020)

Povinná:

CORNER, J.: The Art of Record. A critical introduction to documentary. Manchester University Press, Manchester 1996.

HANÁČKOVÁ, A. (a kol.): Rozhlasový autorský dokument. Praha: Nakladatelství AMU, 2020.  

 

Doporučená:

GAUTHIER, G.: Dokumentární film – jiná kinematografie. Praha: AMU 2004.
Jeden svět na školách: Základy dokumentárního filmu.  Praha: Člověk v tísni, o. p. s., 2012
NICHOLS, B.: Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2010.
NAVRÁTIL, K.: 14 kapitol o rozhlase. Praha: Literární akademie, 2006.
-------------
ČESÁLKOVÁ, L.: Atomy věčnosti. Český krátký film 30. až 50. let. Národní filmový archiv, Praha 2014.
NAVRÁTIL, A.: Cesty k pravdě či lži. Praha: Filmový ústav 1969/AMU 2002.
-------------
ČESÁLKOVÁ, L.: Generace Jihlava. Větrné mlýny a AMU, Brno a Praha 2014
DENEMARKOVÁ, R.: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla Na Zábradlí, 1998
HANÁČKOVÁ, A. Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990-2005: Poetika žánrů. Brno: JAMU, 2010. 
ŠTOLL, M.  a kol.: Český film: režiséři-dokumentaristé. Praha: Libri 2009.
ŠTOLL, M.: Jan Špáta. Praha: Malá Skála 2007.
ŠVOMA, M.: Karel Vachek etc. Praha: AMU 2009
VOGELOVÁ, P.: Jan Calábek. Praha: AMU 2013.
-------------
BEATTIE, K.: Documentary Screens. Nonfiction Film and Television.  Palgrave McMillan, New York 2004.
BRUZZI, S.: New Documentary: A Critical Introduction. London: Routledge, 2000.
CORNER, J.: The Art of Record. A critical introduction to documentary. Manchester University Press, Manchester 1996.
CRISELL, A.: Understanding Radio. London: Routledge, 1996.
ELLIS, J.C.-McLANE, B. A.: A New History of Documentary Film. The Continuum International Publishing Group Inc., New York 2009
FRANKLIN, Ieuan: Think-tape: The aesthetics of montage in the post-war television documentary. In: JACOBS, J. - PEACOCK, S. Television Aesthetics and Style. New York: Bloomsbury 2013, s. 289-307
McCREADIE, M.: Documentary Superstars. How Today´s Filmmakers Are Reinventing the Form. Allworth Press, New York 2008.
ROSENTAHL, A.: New Challenges for Documentary. University of California Press, Berkeley  1988.
ROSETAHL, A.: Why Docudrama? Fact-Fiction on Film and TV. Illinois : Southern  Illinois University Press, 1999.
 
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (07.01.2020)
  1. Non-fiction a pojmy "dokumentární", "dokumentační", "dokumentární hodnota"
  2. Autenticita jako základní předpoklad komunikace
  3. Uchopení a interpretace reality a role autora (Barnow, Renov, Nichols, Branko atp.)
  4. Žánrové spektrum dokumentární tvorby
  5. Dramaturgie non-fiction tvorby a podoby literární přípravy
  6. Non-fiction autorská tvorba - dokument jako schématový a programový typ ve vysílání
  7. Po hraně publicistiky a dokumentu
  8. Rozhlasový dokument a svět zavřených se zavřenýma očima
  9. Dokument jako mediální produkt (projekt, forma, realizace) v rozhlase a v televizi
  10. Prezentace a dramaturgický rozbor námětů/projektů I
  11. Prezentace a dramaturgický rozbor námětů/projektů II
  12. Prezentace a dramaturgický rozbor námětů/projektů III
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html