The aim of the course is to introduce students to a professional psychological discourse, which will be applied to pedagogical reality. The course introduces psychology as an independent scientific discipline, shows its methodology and relationship to other disciplines. Emphasis is placed on distinguishing between laic and scientific views on human experience and behavior. The course will focus on basic concepts and theories of general psychology and personality psychology, which are key to the subsequent understanding of the specifics of preschool and school children and the teaching profession.
Students have an e-learning course in which they are going to fill tasks related to the main topics.
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
Kurz má za úkol seznámit studující s odborným psychologickým diskurzem, který bude v následujících kurzech aplikován na pedagogickou realitu. V rámci kurzu bude představena psychologie jako samostatná vědní disciplína, ukázána její metodologie a vztah k ostatním oborům. Důraz přitom bude kladen na odlišení laického a vědeckého pohledu na prožívání a chování člověka. Kurz se bude věnovat především základním pojmům z obecné psychologie a psychologie osobnosti, které jsou klíčové pro následné porozumění specifikům dětí předškolního a školního věku a výkonu učitelského povolání. Osvojení psychologické perspektivy vůči uvedeným pojmům bude podpořeno základním uvozením historického vývoje psychologického poznání.
Studující mají k dispozici e-learningový kurz, v němž budou plnit úkoly týkající se probíraných témat, které slouží pro prohloubení znalosti témat a základních psychologických termínů.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
The aim of the course is a basic acquaintance of the latest knowledge about the psychological laws of learning and teaching. The course should help in understanding:
1. the process of learning,
2. the student in the context of the learning situation
3. student as a future teacher who reflects on his/her pedagogical activity
After completing the course the student is able to:
1. apply theoretical psychological principles to the teaching of chemistry
2. create conditions for effective learning and teaching
3. analyze the causes of study failure
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (30.09.2021)
Cílem kurzu je základní seznámení s nejnovějšími poznatky o psychologických zákonitostech učení, výuky a vyučování. Kurz by měl pomáhat v porozumění:
1. procesu (a průběhu) učení,
2. žákovi v kontextu učební situace
3. sobě jako pedagogovi, který reflektuje svoji pedagogickou činnost
Po absolvování kurzu je student schopen:
1. aplikovat teoretické psychologické principy do vyučování
2. vytvářet podmínky pro efektivní učení a vyučování
3. analyzovat příčiny studijního neúspěchu
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (13.09.2021)
Studijní opory se nacházejí zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8585 (studenti obdrží heslo do kurzu na prvním setkání).
Celková časová zátěž studenta
60,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži
2
Přidělené kredity
2
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
12
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30
Samostudium literatury (za semestr)
12
Práce se studijními materiály (za semestr)
6
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
8
Plnění předmětu
Seminární práce
10
Příprava na zápočet
8
V případě distanční výuky bude výuka probíhat v reálném čase na platformě Zoom (pokud nebude ve výjimečných případech stanoveno jinak), aktuální informace obdrží studenti mailem.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
ATKINSON, Rita L., B. L. FREDRICKSON, G. R. LOFTUS, W. A. WAGENAAE, Ernest R. HILGARD a Susan NOLEN-HOEKSEMA. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vydání 3., přepracované. Praha: Portál, 2012.
ČÁP J., MAREŠ J. Psychologie pro učitele. Praha:Portál. 2001.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.
KASSIN, S. M. Psychologie. Brno: Computer Press, 2007.
NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003.
PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005.
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada. 2007
SMÉKAL V. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister a Principal. 2002
Syllabus -
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
The course will be devoted to the following topics:
definition of psychology as a science, psychological disciplines, methodology of psychological research
information process and cognitive theory of learning
behavioral theory of learning
human personality
human evolution
intelligence and talent
motivation
emotions in learning, prevention of burnout syndrome
communication with students, parents and colleagues
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
Kurz bude věnován následujícím tematickým okruhům:
vymezení psychologie jako vědy, psychologické disciplíny, metodologie psychologických výzkumů
informačně procesní a kognitivní teorie učení
behaviorální teorie učení
osobnost člověka
vývoj člověka
inteligence a nadání
motivace
emoce při učení, prevence syndromu vyhoření
komunikace s žáky, rodiči a kolegy
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (11.09.2023)
Studující získají atest na základně pravidelného plnění úkolů v e-learningu.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (23.02.2020)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8585 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).