The aim of the course is to provide future teachers with deeper theoretical basis of specialized didactics with focus on educational needs in the field of health promotion and on realization of educational aims in Education towards health in primary and secondary schools. Conception of the course is based on WHO "Health 21", on the framework educational programs for primary and secondary schools in the field of education towards health. The course supports development of didactic thinking of future teachers and helps reach expected outcomes in the field of Human and Health in school practice. It emphasizes systemic understanding of education, explains application and integration of Education towards health.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.06.2013)
Předmět poskytuje studentům učitelství teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby vzdělávání v oblasti podpory zdraví a na realizaci výukových cílů výchovy ke zdraví na ZŠ a SŠ.Pojetí předmětu se opírá o dokument WHO "Zdraví 21", koresponduje s Národním programem rozvoje vzdělávání v ČR a vychází z rámcových vzdělávacích programů pro základní a středoškolské vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro naplnění očekávaných výstupů vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ve školní praxi. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí výchovy ke zdraví.
Aim of the course -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.06.2013)
The aim of the course is to provide future teachers with deeper theoretical basis of specialized didactics with focus on educational needs in the field of health promotion and on realization of educational aims in Education towards health in primary and secondary schools.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.06.2013)
Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby vzdělávání v oblasti podpory zdraví a na realizaci výukových cílů výchovy ke zdraví na ZŠ a SŠ.
Literature - Czech
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2013)
BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6
KALOUS, Z.; OBST. O. aj. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5
MARÁDOVÁ, E. Proměna české školy jako výzva pro nové pojetí didaktiky oboru rodinná výchova a výchova ke zdraví. In. Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno : PedF MU, 2004.
MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1937-9
PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : MŠMT, 2009.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9
Requirements to the exam - Czech
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2014)
Požadavek k zápočtu: úspěšnost v zápočtovém testu (75 %), odevzdané portfolio (vypracované všechny zadané úkoly) a jeho obhajoba.
Syllabus -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.06.2013)
1.Aims of education towards health in the cognitive, affective and behavioral sphere, development of pupils’ competencies.
2.Attitudes towards curriculum creation in the field of health promotion in the Czech Republic and other countries.
3.Methods of defining partial educational objectives based on expected outcomes.
4.The role of motivation in Education towards health, activation of pupils’ learning.
5.School promoting health - overall program to develop health literacy.
6.Choice of forms and methods of education, textbooks, teaching aids and other sources of information for teacher training in Education towards health.
7.Evaluation of teaching efficiency, specifics of the field Education towards health.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2014)
1. Cíle výchovy ke zdraví v oblasti kognitivní, afektivní a behaviorální, rozvíjení kompetencí žáků.
2. Přístupy k tvorbě kurikula v oblasti podpory zdraví u nás i v zahraničí, odborný základ obsahu učiva.
3. Metodika vymezování dílčích výukových cílů na základě očekávaných výstupů.
4. Úloha motivace ve výuce výchovy ke zdraví, aktivizace učení žáků.
5. Škola podporující zdraví - komplexní program rozvíjení zdravotní gramotnosti.
6. Volba forem a metod výuky, učebnice, pomůcky a další zdroje informací pro přípravu na výuku výchovy ke zdraví.
7. Hodnocení efektivity výuky, specifika pro obor výchova ke zdraví.