The aim of the social psychological training is to lead students to improve self-recognizing through deeper insight into ones role in developing interpersonal relationships within a group. Students can apply their communication skills on examples, try to understand ones own statute, position including revision and reflection of ones own personality. Typical solutions are trained and new optimal background is searched to handle conflict situations.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2010)
Cílem sociálně psychologického výcviku je přivést studenty k prožitkovému rozšíření sebepoznání prostřednictvím hlubšího nahlédnutí vlastní role při utváření interpersonálních vztahů uvnitř skupin. Studenti si budou moci na modelových příkladech prakticky vyzkoušet vlastní komunikativní schopnosti a dovednosti, pochopení vlastního statutu, pozice včetně revize a reflexe vlastní osobnosti.
Aim of the course -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
The aim of the social and psychological training is to lead students to improve self-recognizing through deeper insight into ones role in developing interpersonal relationships within a group.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Cílem sociálně psychologického výcviku je přivést studenty k prožitkovému rozšíření sebepoznání prostřednictvím hlubšího nahlédnutí vlastní role při utváření interpersonálních vztahů uvnitř skupin.
Literature - Czech
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2010)
BIERACH, A. Za maskou je člověk. Jak prohlédnout přetvářku. Praha: Alternativa, 1997. ISBN 80-85993-27-9.
JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
PINDEŠOVÁ, E. Umění komunikace - znak profesionální kompetence: sociálně psychologický výcvik - manuál k metodice výcviku. Brno: 2002. ISBN 80-86568-14-8.
VALENTA,J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (01.03.2017)
Požadavky pro získání zápočtu:
1) minimální účast na semináři 50 % - tedy účast min. na 3 setkání,
2) aktivní účast,
3) prezentace na hodině nebo seminární práce - požadavky budou sděleny na prvním setkání.
Syllabus -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
1. Typical solutions and searching optimal background in conflict situations.
2. Body-image, body self-concept.
3. Communications skills, sound communication, the art of agreement, (self) manipulation, dysfunctional communication including stigmatization.
4. Language and reality.
5. Model examples and training of stressful situations management in supporting professions.
6. Assertive skills.
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (02.03.2015)
1. Metody poznání své vlastní osobnosti
2. Vlastnosti úspěšného vyučujícího, rozvoj měkkých dovedností.
3. Techniky práce se skupinou, skupinová dynamika.
4. Zvládání konfliktních situací.
5. Komunikační dovednosti, zdravá a efektivní komunikace.
6. Neverbální komunikace, body-image.
7. Nácvik prezentačních dovedností.
8. Modelové ukázky a nácvik zvládání zátěžových situací.