The objective of the course is to give students some actual knowledge about research findings in the range of instructional strategies. Students will practice instructional strategies first with each other and then afterwards in the real classroom. The course based on the strategic instructional design: observing students' skills and needs, choosing the content of instruction, setting objectives, and selecting teaching methods and assessment tools. Instruction covers the stages of an effective learning cycle: setting objectives, activating prior knowledge, building meaning, promoting knowledge retention, and reflecting on both content and the learning process.
Last update: STARY (22.09.2005)
Cílem kurzu je seznámit studenty s aktuálními výsledky domácího a zahraničního výzkumu v oblasti výukových strategií a umožnit jim, aby si aplikaci těchto strategií vyzkoušeli nejprve v semináři a později v průběhu pedagogické praxe ve školách (předpokladem udělení zápočtu bude strukturovaná zpráva o vlastním vyučování). Jádrem kurzu je strategické plánování výuky, které vychází z identifikace vzdělávacích možností a potřeb žáků, volby vhodného vzdělávacího obsahu, stanovení výukových cílů, rozmyšlení vyučovacích metod a nástrojů hodnocení žáků.Výuka se realizuje prostřednictvím jednotlivých fází efektivního učebního cyklu žáka: stanovení učebních cílů, aktivování dosavadních znalostí, porozumění smyslu vzdělávacího obsahu, upevňování (retence) znalostí, dovedností a postojů, reflexe obsahu a procesu učení.
Literature - Czech
Last update: STARY (28.11.2005)
BYČKOVSKÝ, P; KOTÁSEK, J. Nová teorie klasifikování cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie, Pedagogika, 2004, roč. 54, č. 3, s. 227 - 242.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. (část III)
Efektivní vyučování ve škole. Mezinárodní akademie vzdělávání / UNESCO. Praha: Portál, 2005 (části I a II)
MARZANO, J. R. ; GADDY, B. B. ; DEAN, C. What works in classroom instruction. Aurora: MCREL, 2000 (pracovní překlad K. Starý)
WALTEROVÁ, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004. (vybrané kapitoly)
Syllabus -
Last update: STARY (28.11.2005)
1. Introduction
resources, changing roles of teachers, teacher mainly as a source or as a facilitator
2. How students learn
instruction from the constructivist point of view, active learning, social learning
3. What should students learn
educational content, current curricula reform, how to teach the key competencies
4. Setting educational objectives
classification of educational objectives, taxonomy table, setting objectives in the instructional design
5. Student assessment
summative and formative assessment, using criteria in assessment, marking and verbal assessment, providing feedback
6. Process of instruction
effective learning cycle, meaningful learning stages, student involvement in setting learning objectives
7. Instructional strategies I.
activating prior knowledge, comparing, classifying, creating metaphor and analogies, nonlinguistic representations
8. Instructional strategies II.
learning from text, note taking and summarizing, homework and practice
9. Topic to be selected by students
10. Student's conference
presentation of students' projects, students' course evaluations
Last update: STARY (28.11.2005)
1. Úvod do semínáře
informační zdroje, měnící se role učitele, učitel jako zdroj informací nebo facilitátor učení žáků
2. Jak se žáci učí
konstruktivistické pojetí výuky, aktivita žáků, sociální učení
3. Čemu se ve škole mají žáci naučit
otázky vzdělávacího obsahu, kurikulární reforma, jak učit klíčovým kompetencím
4. Stanovování výukových cílů
klasifikace cílů ve vzdělávání, taxonomická tabulka, využití stanovování cílů pro plánování výuky
5. Hodnocení žáka
sumativní a formativní, normativní a kriteriální, známkování a slovní hodnocení
6. Vyučovací proces
efektivní cyklus učení, fáze smysluplného učení, zapojování žáků do stanovování učebních cílů
7. Výukové strategie I.
aktivování dosavadních znalostí, komparace, kategorizování, metafory a analogie, nejazykové reprezentace
8. Výukové strategie II.
učení z textu, dělání poznámek a vytváření shrnutí, domácí úkoly
9. Téma dle výběru studentů
10. Studentská konference
prezentace seminárních prací s diskusí, hodnocení kurzu