|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (08.09.2017)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (31.08.2017)
Základní literatura: PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5. Doporučená literatura: MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha: OIKOYMENH 1996. ISBN 80-86005-01-1. Filosofické prameny: Platón (Ústava, Gorgias, Protagoras, Faidros), Augustinus (O učiteli), Komenský (Labyrint světa a ráj srdce, Velká didaktika), ad. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (08.09.2017)
Overview:
The place of Philosophy of Education in Czech philosophical context. Three dimensions of education. Education as a form of life movement – the importance of home. Archetypes of education – paideia, educatio and instrumental approach to education. Education as care for soul – Platonic-Patočka’s tradition. Popper’s critique and its implications for interpretation of Platonic tradition. The difference between elenctic and agonal dialogue. Education as a relationship to world – the nature of education responsibility. Komenský’s pampaedia and its implications to present. Education as a meeting – dialogic philosophy. Dilemmas and antinomy of education. Education in crisis and education as way out of the global crisis of the world. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (31.08.2017)
Podmínkou pro získání zápočtu je zpracování semestrální práce nad vybraným filosoficko-výchovným tématem a úspěšná obhajoba formou rozpravy nad odevzdaným textem. |