The course specifies the fields of dangerous behaviour of children and youngsters, uncovers possible causes and consequences to the health of children and youngsters. It deals with the issue of addictive behaviour, aggressiveness and bullying among children, truancy and crime among children and youngsters. It provides information about the current drug scene, epidemiology, risk of abuse of individual addictive substances, effect on individuals and society and addiction treatment. It includes legislature concerning the protection of children against addictive substances and strategy of prevention of the manifestation of dangerous behaviour among children in educational facilities.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
Předmět vymezuje oblasti rizikového chování dětí a mládeže, odhaluje možné příčiny a důsledky na zdraví dětí a mládeže. Zabývá se problematikou závislého chování, agresivitou a šikanou mezi dětmi, záškoláctvím, kriminalitou dětí a mládeže. Poskytuje informace o současné drogové scéně, epidemiologii, rizicích zneužívání jednotlivých návykových látek, dopadu na jednotlivce a společnosti a o léčbě závislostí. Zahrnuje legislativu týkající se ochrany dětí před návykovými látkami a strategii prevence projevů rizikového chování dětí v rámci školského zařízení.
Aim of the course -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
The aim of the course is to provide students with a comprehensive view of the current trends in the field of prevention of dangerous behaviour of children and youngsters, acquaint them with the causes and consequences of individual manifestations of unwelcome behaviour and with the strategy of prevention in the department of education including school consulting centre operation.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený pohled na současný trend v oblasti prevence rizikových projevů chování děti a mládeže, seznámit je s příčinami a důsledky jednotlivých projevů nežádoucího chování a se strategií prevence v rezortu školství, vč. činnosti školního poradenského pracoviště.
Literature - Czech
Last update: MARADOVA (22.06.2007)
PRESL, J. Drogová závislost. Praha: Maxdorf, 1994, 88 s. ISBN 80-85800-25-X.
Strategie prevence sociálně-patologických jevů u dětí a mládeže v rezortu MŠMT.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2000, 256 s. ISBN 80-7178-513-X.
NOŽINA, M. Svět drog v Čechách. Praha: KLP, 1997, 348 s. ISBN 80-85917-36-X.
MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998, 336 s. ISBN 80-7178-226-2.
DUNOVSKÝ, J. aj. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995, 248 s. ISBN 80-7169-192-5.
ELLIOTTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995, 176 s. ISBN 80-7178-034-0.
NEŠPOR, K. aj. Jak zůstat fit a předejít závislostem. Praha:Portál, 1999, 120 s. ISBN 80-7178-299-8.
VALÍČEK, P. a kol. Rostlinné omamné drogy. Benešov: Start, 2000, 192 s. ISBN 80-86231-09-7.
Requirements to the exam - Czech
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.06.2013)
Zápočtový test
Syllabus -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
1. Dangerous behaviour of children and youngsters
2. Legislative framework of the issue
3. Natural and synthetic addictive substances, development of addiction, causes and treatment
4. Violence, bullying, crime, social deviation, influence of family, school, peer groups, subcultures and media on children and youngsters.
5. Effective prevention strategy in an interdisciplinary concept
6. Preventive programmes within school, community projects
7. Prevention of manifestation of dangerous behaviour among children in the work of a primary school teacher
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
1. Rizikové chování dětí a mládeže
2. Legislativní rámec problematiky
3. Návykové látky přírodní a syntetické, vznik závislosti, příčiny a léčba
4. Násilí, šikanování, kriminalita, sociální deviace, podmíněnost delikventního chování, vliv rodiny, školy, vrstevnických skupin, subkultur, médií na děti a mládež
5. Efektivní strategie prevence v interdisciplinárním pojetí
6. Preventivní programy v rámci školy, komunitní projekty
7. Prevence projevů rizikového chování dětí v práci učitele primární školy