Aims of the course are following: to explain development, principles or strategies of educational policy in the context of European integration process, to contribute to understanding of changes in education and to give orientation in European space of education. The course develops also skills relevant for implementation of European dimensions in curriculum or in whole school projects. Final seminar theses as a European project will approved the knowledge. The project will be presented and disscused at the student conference.
Last update: STARY (28.11.2005)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem, principy a strategií vzdělávací politiky v kontextu procesu evropské integrace, přispět k porozumění změn ve vzdělávání a poskytnout orientaci v evropském vzdělávacím prostoru. Současně kurz rozvíjí dovednosti důležité pro realizaci evropské dimenze v kurikulu a celoškolních projektech. Výstupem je seminární práce, která prokáže schopnost aplikace znalostí v evropsky orientovaném projektu. Práce bude prezentována a diskutována na studentském kolokviu.
Literature - Czech
Last update: STARY (28.11.2005)
České vzdělávání a Evropa (Zelená kniha). Praha: UIV, 1999.
WALTEROVÁ, E.; JEŽKOVÁ, V. žijeme v Evropě. Průvodce evropskou terminologií pro učitele a studenty učitelství. 2. rozšířené a přepracované vydání. Praha: PedF UK, 2000.
WALTEROVÁ, E.; JEŽKOVÁ, V. Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha: PedF UK, 1997.
Soubor 10 příruček pro učitele a školy. Výstup projektu PHARE Vzdělávání učitelů v evropských záležitostech. Praha: PedF UK, 2000.
Malá encyklopedie EU. Praha: UMV, 1997.
Walterová, E. Evropské záležitosti: Výzva pro českou pedagogiku. Pedagogika 51, 2001, s. 42 - 61.
Evropská unie a vzdělávání. Učitelské noviny, 2003, č. 22 - 23 (Příloha).
webové portály:
www.evropska-unie.cz
www.euroskop.cz
www.eurydice.org
www.csvs.cz/socrates
www.eurodesk.org
Syllabus -
Last update: STARY (28.11.2005)
1. Context of education in Europe
Process of European integration EU politics nad institutions, European citizenship, European social model, Czechs and Europe.
2. Educational policy in EU
Principles, aims, documents. Lisabon process, Bologna declaration. EU programmes in education. Language education.
3. Educational systems in Europe
Common features, types of models of education systems, selected problems in educational systems and trends of development.
4. European dimension in curriculum
Frame educational programmes, cross-curriculum topics, realization of European dimension in schools.
5. Students' Conference
Prezentations, discussions and evaluation of seminar theses. Evaluation of the course.
Last update: STARY (28.11.2005)
1. Kontext pro vzdělávání v Evropě
Proces evropské integrace, politiky a instituce EU, evropské občanství, evropský sociální model, Češi a Evropa
2. Vzdělávací politika v EU
Principy, cíle, dokumenty. Lisabonský proces, Bolognská deklarace. Vzdělávací programy EU. Jazykové vzdělávání.
3. Vzdělávací systémy v Evropě
Společné znaky, typy modelů vzdělávacích systémů, vybrané problémy vzdělávacích systémů a trendy jejich řešení.
4. Evropská dimenze v kurikulu
Rámcové vzdělávací programy, průřezová témata, realizace evropské dimenze ve škole.
5. Studentské kolokvium
Prezentace, diskuse a hodnocení seminárních prací. Evaluace kurzu.