Last update: UAAZNOJE (14.06.2010)
OBJECTIVES
The overall aim of the course is to improve the students? reading and writing skills and furnish them with critical tools for the
interpretation of texts. The topics discussed include the basics of poetics, introduction to drama and theatre, the basics of
narratology, and an outline of critical approaches to the literary text. The course also introduces the essential methodology of
research. Formal properties of the academic essay are taught and applied in the students? written projects.
RECOMMENDED READING
Montgomery, M., et al., Ways of Reading (London: Routledge, 1992).
Green, K. and LeBihan, J., Critical Theory and Practice (London: Routledge, 1996)
Fludernik, M., An Introduction to Narratology (Abingdon: Routledge, 2009)
Aristotle, Poetics.
Cuddon, A.J., The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory (London: Penguin, 1992).
Hobsbaum, P., Metre, Rhythm and Verse Form (Abingdon: Routledge, 1996)
Pavis, P., Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis (Toronto: University of Toronto Press, 1998).
Preminger, A. and Brogan, T.V.F., The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics (Princeton: Princeton University
Press, 1993).
ASSESSMENT
SS (zápočet, zkouška): Attendance (max. 2 unexplained absences) and active participation, mid-term essay: narrative
analysis (1 500 words), final test on narrative strategies and approaches to text (literary theories).
Criteria of Assessment: All assignments will be graded. Credit (zápočet) for each semester will be given on the basis of
receiving a pass grade for both the essay and test and for the required attendance.
Last update: UAAZNOJE (27.04.2009)
Přednáška: Předmět je úvodem do základní terminologie poetiky a literární vědy, zabývá se různými přístupy ke čtení a
interpretaci a seznamuje studenty s oblastí literárních studií.Základní tématické okruhy:Literatura jako pojem, základy
poetiky, základní rétorické figury, základy naratologie, žánrová klasifikace textů, typologie přístupů k literárnímu textu,
literární zobrazení skutečnosti, autorský záměr a "smrt autora", recepční teorie, strukturalistická metoda interpretace a její
kritika z pera post-strukturalistických myslitelů.
Seminář: Účelem semináře je rozvíjet schopnost kritické četby a interpretace,
a zároveň předat a procvičit znalosti a dovednosti potřebné k psaní výstižných a formálně správných akademických esejů.
Studenti v semináři praktikují teoretické znalosti získané v přednášce, debatují o klíčových pojmech literární vědy,
procvičují v praxi základní znalosti poetiky, a na základě výzkumu zdrojů v knihovnách píší kratší akademické eseje. Při
nácviku psaní je věnována pozornost správnému použití a formátu citací, sestavování bibliografií a úpravě textu.Průběžná
kontrola formou opravení a poskytnutí komentáře ke kratším esejům, test z literárněvědné terminologie v ZS i LS, komentář
k závěrečnému eseji, který tvoří náplň písemné závěrečné zkoušky. Zkoušku je možno absolvovat pouze po splnění všech
ostatních povinností, tj. úspěšném odevzdání všech kratších esejů, splnění povinné docházky a absolvování obou
testů.Požadavky k zápočtům a ke zkoušce:Několik kratších akademických esejů za semestr, závěrečný delší akademický
esej na konci kursu, aktivní účast v debatách o klíčových pojmech literární vědy, nácvik kritiky vlastní práce (peer
criticism).
Studijní literatura a studijní pomůcky
Základní studijní literaturaMontgomery, M., et al. Ways of Reading. London: Routledge, 1992.Green, K. and LeBihan, J.
Critical Theory and Practice. London: Routledge, 1996.Gibaldi, J. MLA Handbook for Writers of Research Papers, 6th ed.
New York: Modern Language Association of America, 2003.Seyler, Dorothy U. Doing Research: The Complete Research
Paper Guide. Boston: MacGraw-Hill, 1999.výbor z kánonických literárních textů anglicky píšících autorůDalší odborná
literaturaVelt & Clifford. Writing, Reading, Research. New York: MacMillan, 1985.Lentricchia, F. and McLaughlin, T. Critical
Terms for Literary Study. 2nd ed. Chicago and London: University of Chicago Press, 1995.Preminger, A. and Brogan, T.V.F.,
The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics. Princeton: Princeton University Press, 1993.