Last update: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (02.02.2019)
The aim of the course is to apply the TEFL theory in the context of lower secondary schools. Students will study the fundamental curricular documents and their relation to communicative competence. In the context of lower secondary school we will explore areas such as factors of educational process, aims and content of teaching, teacher, student, planning and managing the educational process. Analysis and evaluation of video recordings of lessons at lower secondary schools will enable students to identify and evaluate specific aspects of language teaching and thus develop their professional vision. Students will learn about the criteria for choosing and evaluating a teaching material (especially course books). By means of authentic materials and recordings students will have the opportunity to analyse and evaluate oral and written performance of students at lower secondary schools at various levels of communicative competence.
Last update: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (02.02.2019)
Cílem kurzu je aplikace teoretických oborově didaktických poznatků ve vymezeném kontextu 2. stupně základní školy. Studenti se seznámi se základními kurikulárními dokumenty (rámcových a školních vzdělávacích programů) a jejich vztah ke komunikační kompetenci. V kontextu výuky anglického jazyka na 2. stupni ZŠ se budeme zabývat didaktickými tématy jako jsou faktory vyučovacího procesu, cíle a obsah výuky, specifika žáka a učitele, plánování a řízení edukačního procesu, a další. Analýza a hodnocení videonahrávek vyučovacích hodin na 2. stupni základních škol umožní studentům dále přesněji idenifikovat a hodnotit jednotlivé aspekty výuky cizího jazyka a zpřesňovat tak své profesní vidění. Studenti budou seznámeni s kritérii výběru a hodnocení didaktických prostředků, zejm. učebnic. Prostřednictvím autentických materiálů a nahrávek budou mít studenti možnost analyzovat a hodnotit ústní a písemný projevu žáků 2. stupně základní školy na různých úrovních komunikační kompetence.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (02.02.2021)
Vzhledem k epidemiologické situaci a očekávané nemožnosti účastit se standardní výuky v rámci oborově didaktické praxe, bude akcent tohoto předmětu v online formě přenesen na pozorování a analýzu videozáznamů reaálné výuky z druhého stupně ZŠ. Na základě pozorování různých tříd a věkových skupin žáků budou elicitována témata, která jsou pro výuku na základní škole specifická, ale i další klíčové principy didaktiky anglického jazyka.
Požadavkemna splnění předmětu tudíž bude plnění zadaných úkolů, aktivní účast na online výuce a závěrečné interview.
Literature
Last update: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (02.02.2019)
Literature:
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
ULIČNÁ, Klára a Karel ŽĎÁREK. Vidíš, vidím, vidíme? Výuka anglického jazyka na základních a středních školách: videopřípady [online]. Praha: Ústřední knihovna, Univerzita Karlova, 2017 [cit. 2017-05-30]. ISBN 978-80-88176-09-1. Dostupné z: https://publi.cz/books/468/index.html?secured=false#cover
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Karel Žďárek, Ph.D. (02.02.2019)
sylabus:
- kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP), tematické plány, přípravy na hodinu
- faktory vyučovacího procesu
- cíle výuky
- obsah výuky
- žák
- učitel
- řízení edukačního procesu (role mateřského jazyka)
- plánování hodiny / fáze hodiny
- didaktické prostředky
- hodnocení ve výuce cizích jazyků / oprava chyb
Course completion requirements
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (22.02.2021)
attendance 80%
active participation in class
final observation/evaluation project on a chosen topic.
vzhledem k pandemii: prubezne plneni a odevzdavani ukolu zadanych v průběhu semestru