|
|
|
||
Last update: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (21.09.2014)
Vytvořit základ pro porozumění pedagogicko-psychologické problematice s ohledem na současné směry v pedagogické psychologii. |
|
||
Last update: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (21.09.2014)
Doporučená literatura základní: Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
Doporučená literatura dle jednotlivých okruhů: (1) Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. Štech, S. O pedagogické psychologii jako součásti věd o výchově In Pešková, J., Lipertová, P.(eds.): Hledání učitele. Škola a vzdělání v proměnách času. Praha: UK-PedF, 1996.
(2) a (3) Havlík, R. a kol. Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: UK-PedF, 1998. Helus, Z. Učitelství - rozporuplné povolání pod tlakem nových společenských nároků. Pedagogika, 2007, vol. 57, č. 4. Hrabal, V. ml., Pavelková, I. Jaký jsem učitel? Praha: Portál, 2010 Krykorková, H., Váňová, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Karolinum, 2010. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. Štech, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 4, s. 310-320. Štech, S. (Ed.) Stát se učitelem. Praha: UK-PedF, 1995. Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011. Povolání: učitel. Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 4. Monotématické číslo. Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Pedagogika, 1999, vol. 49, no. 4. Monotématické číslo.
(4) Helus, Z. Pojetí žáka a perspektivy jeho osobnosti. Praha: SPN, 1982. Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. Pelikán, J., Helus, Z. Preferenční postoje učitelů k žákům. Praha: NUOV, 1984. Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008.
(5) a (6) Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. Holt, J. Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom, 1995. Kučera, M. a kol. Typy žáků. Praha: UK-PedF, 1995. Kučera, M. a kol. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
(7), (8), (9) Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. Helus, Z., Pavelková, I. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizace školy. Pedagogika, 1992, vol. 42, no. 2, s. 197-208. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. Krykorková, H., Chvál, M. Rozvoj metakognice - cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 2001, vol. 51, no. 2., s. 185-196. Krykorková, H. a kol. Metakognice a autoregulace. Praha: FF UK, 2008. Kulič, V. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia, 1992. Lojová, G., Vlčková, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. Mareš, J. Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 1995, vol. 45, no. 4, s. 318-327. Mareš, J. Elektronické učení a individuální styly učení. Československá psychologie, 2004, vol. 48, no. 3, s. 247-262. Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. Zounek, J. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU, 2009.
(10) Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1989. Man, F., Mareš, J. Výkonová motivace a prožitek typu flow. Pedagogika, 2005, vol. 55, no. 2, s. 151-171. Man F., Mareš J., Stuchlíková I. Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů. Pedagogika, 2000, vol. 50, s. 224-235. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. Pavelková, I. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia, 1990. Pavelková, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: UK, 2002. Pavelková, I. Nuda ve škole In Krykorková, H., Váňová, R. a kol.: Učitel v současné škole.Praha: Karolinum, 2010. Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008.
(11) Číhalová, E., Mayer, I.: Klasifikace a slovní hodnocení. Praha: Agentura Strom, 1997. Dvořáková, M. Hodnocení ve vyučování in Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011. Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008. Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.
(12) Gavora, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995 Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005.
(13) Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. Grecmanová, H. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008. Ježek, S. (Ed.) Psychosociální klima školy I. Brno: MSD, 2003. Ježek, S. (Ed.) Psychosociální klima školy II. Brno: MSD, 2004. Ježek, S. (Ed.) Psychosociální klima školy III. Brno: MSD, 2005. Klusák, M. Vědět, jak zacházet s klimatem ve třídě. Pedagogika, 1994, vol. 44, no. 1, s. 61-67. Mareš, J. Sociální klima školní třídy. Přehledová studie a manuál české verze dotazníku CES - Classroom Environment Scale. Praha: IPPP, 1998. Mareš, J., Ježek, S. Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy. Pedagogická revue, 2006, vol. 58, no. 1, s. 30-45. Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
(14) Bourdieu, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. De Singly, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. Dopita, M. Pierre Bourdieu - o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: SLON, 2004. Knausová, I. Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. Pedagogická orientace, 2002, vol. 2, s. 99-107. Knausová, I. Problémy jazykové socializace: Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí. 1. vydání. Olomouc: Votobia, 2006. Matějů, P., Straková, J., a kol. Nerovné šance na vzdělávání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. Matějů, P., Straková, J., Veselý, A. (Eds.) Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: SLON, 2010. Prokop, J. Sociolog výchovy Pierre Bourdieu (1930-2002) a jeho teorie reprodukce. Pedagogická orientace, 2003, vol. 3, s. 96-107.
(15) a (16) Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: SLON, 1999. Možný, I. Česká rodina pozdní modernity. Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika, 2004, vol. 54, no. 4, s. 309-325. Rabušicová, M., Čiháček, V., Emmerová, K., Šeďová, K. Role rodičů ve vztahu ke škole - empirická zjištění. Pedagogika, 2003, vol. 53, no. 3, s. 309-319. Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Čiháček, V. Škola a (versus) rodina. Brno: MU, 2004. Šeďová, K. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 2009, vol. 14, no. 1, s. 27-52. Štech, S. Škola, nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 2003, vol. 53, no. 4, s. 418-436. Štech, S., Viktorová, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s. 57-94. Vojtíšková, K. Interakce rodiny a školy pohledem matek. Pedagogika, 2010, vol. 60, no. 2, s. 115-116.
|
|
||
Last update: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (21.09.2014)
OSNOVA PŘEDMĚTU (OKRUHY KE ZKOUŠCE)
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody pedagogické psychologie, vývoj oboru, vztah k jiným vědám. 2. Učitelská profese - pohledy na učitelství "zvnějšku" a "zevnitř", příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese, náročnost učitelské profese, učitel jako profesionál. 3. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl. 4. Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, výzkum percepce z hlediska "zkreslování", kauzální atribuce. 5. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, žákovo pojetí školního neúspěchu. 6. Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva - teoretická východiska (J. Piaget, L. S. Vygotskij, J. Bruner, D. P. Ausubel, F. J. Dochy), proměny žákova pojetí učiva, diagnostické metody, ovlivňování žákova pojetí učiva. 7. Učení ve školním kontextu: paměťní učení, senzomotorické učení, učení z textu, učení z obrazového materiálu, elektronické učení, kooperativní učení. 8. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení. 9. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování. 10. Motivace v pedagogických situacích - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, motivace žáků k učení, motivace a nuda, atribuční teorie a její aplikace ve školní praxi, ovlivňování učební motivace. 11. Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení. 12. Komunikace ve škole. 13. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, výzkumy klimatu školní třídy. Kultura školy, klima školy. 14. Sociokulturní background žáka, teorie sociokulturního handicapu (Kohn, B. Bernstein, P. Bourdieu). 15. Rodinná a/versus školní socializace - výchovné styly v rodině, charakteristika modu socializace v rodině a ve škole, role rodiče a role učitele, osvojování role žáka. 16. Vztahy mezi rodinou a školou - odlišnost pozic a vidění problémů, obtížnost komunikace a dialogu.
|